II wojna światowa. Polskie akcenty w grach komputerowych
Polacy nie gęsi i swoje świetne studia deweloperskie mają. Ale przecież nie zawsze tak było i miło przeczytać o tym, że twórcy z innych krajów często nawiązywali do polskiej historii lub decydowali się umieszczać akcję gry na terenie naszego kraju.
Akcja Darklands, gry RPG z 1992 roku, toczyła się w magicznej wersji średniowiecznej Europy i pozwalała graczom poznać tereny ówczesnej Polski.
Historii zamierzchłej ciąg dalszy – tym razem będziemy mieć do czynienia z większą ilością fikcji, ale pozostajemy w gatunku strategii. Słynny RTS Age of Empires doczekał się kontynuacji o podtytule Age of Kings, wydanej w 1999 roku. Polska występuje w tej grze w roli wroga, z którym muszą sobie poradzić dowódcy w dwóch z pięciu dostępnych kampanii. Najpierw kraj nad Wisłą majaczy na horyzoncie ekspansji prowadzonej przez samego Czyngis-chana. Władca imperium mongolskiego zjednoczył plemiona, pochłonął Chiny, atakował coraz śmielej i coraz dalej, ale przyszło mu zejść śmiertelnie i Europy tknąć nie zdążył. Podbój naszego kontynentu wziął na siebie jego syn, a zaczął od Polski. Przewaga liczebna mongolskiej hordy była, niestety, zbyt duża i nawet pomoc Czechów nie uratowała naszej ojczyzny. Niemniej gracze się cieszyli, wszak „mission accomplished”. Podobnie rzecz wyglądała w kampanii Fryderyka Barbarossy – armia Cesarstwa Rzymskiego przemaszerowała przez ziemie polskie w XII stuleciu.
Średniowiecze nie odpuszcza, wszak nasze królewskie dynastie wyróżniały się na tle swoich odpowiedników z innych krajów. Kolejna historyczna strategia na liście to osławiona Cywilizacja. Dodatek do piątej części – Nowy wspaniały świat – pozwalał dowodzić naszą ojczyzną z Kazimierzem Wielkim na czele. Z racji losowości każdej rozgrywki mogło się zdarzyć, że średniowieczna Polska leżała w zupełnie innej strefie klimatycznej, ale przecież na tym polega cały urok serii Cywilizacja – by napisać własną historię i pokonać inne nacje w drodze na sam szczyt.
Ostatni polski akcent na tym etapie naszej podróży związany jest z serią Total War. Medieval II pozwalał dowodzić Polską, która posiadała stolicę w Krakowie, mogła pochwalić się waleczną kawalerią, natomiast niekoniecznie piechotą. Empire: Total War zaś oferowało graczom opcję doprowadzenia do zwycięstwa Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Polsko-litewska potęga miała 100 lat na dojście do światowej dominacji (od 1700 do 1799 roku) i bez wątpienia wielu z Was taki cel osiągnęło.
II wojna światowa
Ten moment w historii ludzkości jest nierozerwalnie związany z Polską, zatem i wśród gier poruszających tę tematykę nasz kraj pojawić się musi. Kilka pozycji „drugowojennych” znalazło się w poprzednim tekście, powtarzać się więc nie ma sensu. Najstarszym chronologicznie wspomnianym w grach momentem tego konfliktu jest rok 1940, kiedy to NKWD wymordowało polskich oficerów w Lesie Katyńskim. Co ciekawe, zajście to nie trafiło do faktycznej rozgrywki (czy ktokolwiek odważy się zrobić grę tylko o tym wydarzeniu?) – mowa o nim w trakcie konwersacji toczącej się między Evą a Snakiem w Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Ten konkretny fragment bez problemu odnajdziecie na YouTubie.