Mass Effect: Andromeda WiiU

Mass Effect 4

Czwarta odsłona popularnego cyklu gier RPG, nad którą pieczę sprawowało studio BioWare Montreal. Gracze wcielają się w rolę członka międzygalaktycznej ekspedycji, której celem jest zbadanie tytułowej Galaktyki Andromedy. Rozgrywka koncentruje się na eksploracji nowego świata, wchodzeniu w interakcję z zamieszkującymi go istotami, wykonywaniu rozmaitych zadań głównych i pobocznych oraz na walce z napotkanymi przeciwnikami.

RPG, TPP, science fiction, multiplayer, TPS, kooperacja, RPG akcji, Role-playing shooter.

wersja językowa:
angielska

Data premiery gry Mass Effect: Andromeda | WiiU

Prace nad grą Mass Effect: Andromeda na WiiU zostały wstrzymane i nie będą kontynuowane

Nintendo Wii U
Okładka Mass Effect: Andromeda (WiiU)
Mass Effect: Andromeda

Cykl Mass Effect zagościł na konsoli Nintendo Wii U za sprawą swojej trzeciej odsłony. W finalnej części przygód Komandora Sheparda gracze mogli stanąć twarzą w twarz ze Żniwiarzami – tajemniczą rasą robotów, zagrażającą wszystkim istotom zamieszkującym Drogę Mleczną. Podobnie jak poprzedniczka, gra Mass Effect: Andromeda miała zrobić użytek z unikalnych możliwości konsoli, na czele z wykorzystaniem dodatkowego ekranu gamepada – mógłby on posłużyć zarówno jako podręczna mapa, jak i podgląd ekwipunku oraz statystyk postaci. Odpowiedzialni za ten tytuł deweloperzy z BioWare Montreal podjęli jednak decyzję o zmianie silnika graficznego – Unreal Engine został zastąpiony opracowaną przez studio DICE technologią Frostbite, która nie współpracuje z konsolą japońskiej korporacji. Ostatecznie, po kilku wewnętrznych testach podjęto decyzję o wstrzymaniu prac nad grą w wersji na Nintendo Wii U.

Fabuła

Siłę napędową fabuły Mass Effect: Andromeda stanowi tak zwana „Inicjatywa Andromeda”, rozpoczęta w 2176 roku, a więc na siedem lat przed wydarzeniami z pierwszej odsłony serii. Celem przedsięwzięcia, w które oprócz ludzi zaangażowały się pozostałe rasy zamieszkujące Drogę Mleczną, była budowa Ark – potężnych statków kosmicznych transportujących przedstawicieli poszczególnych gatunków do tytułowej galaktyki Andromedy. Zadaniem, jakie ciąży na ekspedycji, jest nie tylko zbadanie nowego, tajemniczego świata, lecz także podjęcie próby odnalezienia nowego domu oraz szybszego sposobu na podróżowanie pomiędzy galaktykami. Łączność między Arkami zapewnia tak zwany Nexus – gigantyczna centralna jednostka, funkcjonująca podobnie jak znana fanom serii Cytadela. Na pokładzie każdej z Ark znajdują się tak zwani Pionierzy – elita spośród oddanych sprawie żołnierzy. Ich zadaniem jest zbadanie planet zdatnych do zamieszkania oraz ewentualne nawiązanie pierwszego kontaktu z natywnymi rasami galaktyki Andromedy. W trakcie trwającej ponad sześćset lat podróży członkowie wyprawy przebywali w stanie hibernacji – nie mają zatem pojęcia o wydarzeniach, jakie rozegrały się w Drodze Mlecznej pod ich nieobecność (czyli o wojnie ze Żniwiarzami).

Główni bohaterowie Mass Effect: Andromeda to Sarah oraz Scott Ryder – dzieci Aleca Rydera, Pioniera Arki Hyperion, a przy tym legendarnego członka programu N7, który wsławił się uczestnictwem w podróży przez pierwszy odnaleziony przez ludzkość przekaźnik masy – urządzenie umożliwiające podróżowanie do najdalszych zakątków Drogi Mlecznej z prędkością nadświetlną. Wybór protagonisty dokonany przed rozpoczęciem właściwej zabawy rzutuje na niektóre przedstawione w grze wydarzenia, podobnie jak podejmowane przez nas decyzje – w trakcie rozmów z postaciami niezależnymi często przychodzi nam rozstrzygać o tym, jak wybrnąć z trudnych sytuacji. W przeciwieństwie do wcześniejszych części serii, w grze nie zaimplementowano odzwierciedlającego poczynania bohatera podziału na „idealistę” i „renegata”. Zamiast tego dylematy moralne nabrały odcieni szarości, a w rozmowach decydujemy się na wybranie jednego z tonów wypowiedzi.

Podobnie jak miało to miejsce w poprzednich odsłonach cyklu, fabuła gry, wzbogacana w trakcie zabawy o liczne zwroty akcji, prezentowana jest z odpowiednim rozmachem. Oprócz głównego wątku, gracz ma możliwość wzięcia udziału w rozmaitych wydarzeniach pobocznych – w ten sposób może nie tylko poznać losy rekrutowanych w toku rozgrywki członków drużyny i budować z nimi głębsze relacje, lecz także odkryć historię odwiedzanych planet, a także zapoznać się z nowymi rasami – na czele z wrogimi kettami oraz nieufnymi angarami.

Mechanika

Zgodnie z duchem serii, w Mass Effect: Andromeda akcja prezentowana jest w perspektywie trzecioosobowej (TPP). Rozgrywka wspiera się na kilku filarach, z których najważniejszym jest eksploracja nowej galaktyki. Poszukiwanie tak zwanych „Złotych Światów”, czyli miejsc nadających się do zasiedlenia, gracz uskutecznia na pokładzie statku kosmicznego Tempest, pełniącego podobną rolę co znana z oryginalnej trylogii Normandia. To właśnie tutaj protagonista wchodzi w interakcję z towarzyszami przygody, a także wyznacza cele kolejnych eskapad. Zwiedzanie planet odbywa się zarówno na piechotę, jak i za sterami specjalnego kołowego pojazdu, przystosowanego do funkcjonowania w najcięższych warunkach – ND1 Nomad jest odpowiednio szybki i zwrotny, a jego dodatkowy atut stanowią dopalacz i podatność na modyfikacje zwiększające możliwości maszyny.

Z kolei podróżowanie na piechotę uatrakcyjniają plecaki odrzutowe. Jetpacki pozwalają na krótkie szybowanie bądź wykonywanie szybkich, dalekich skoków, przez co przydają się również w trakcie walki z przeciwnikami. Starcia rozgrywane są w czasie rzeczywistym, a na dobór taktyki wpływ ma zarówno budowa terenu, jak i możliwość krycia się za osłonami. W potyczkach robimy użytek z broni dystansowej i z różnorodnych wariantów broni białej, a także z ikonicznej dla serii biotyki. W trakcie rozgrywki bohaterowie zdobywają punkty doświadczenia i awansują na kolejne poziomy, jednak w przeciwieństwie do przygód komandora Sheparda, tu zrezygnowano z systemu klasowego – gracz poszczególne zdolności postaci może łączyć i rozwijać w dowolny sposób, tworząc jednocześnie ulubione zestawy. Jeśli jednak dana postać jest prowadzona w kierunku specjalizacji w konkretnej dziedzinie, gra automatycznie odblokowuje konkretny profil, który zapewnia zdolnościom protagonisty różnorodne bonusy.

Oprócz zadań wątku głównego, w Mass Effect: Andromeda pojawiają się liczne aktywności poboczne. Na pierwszy plan wysuwają się tak zwane „misje lojalnościowe”, poświęcone konkretnym członkom drużyny. Choć nie są one powiązane z osią fabuły, pozwalają poznać przeszłość kompanów, a także zwiedzić niedostępne w inny sposób lokacje. Ponadto gracz może zająć się infiltracją ulokowanych na większości planet kompleksów należących do wroga, brać udział w starciach z gigantycznymi bossami (wymagającymi zarówno potężnego arsenału, jak i zespołu na odpowiednio wysokim poziomie doświadczenia), poszukiwaniem tak zwanych stref zrzutu, dających dostęp do opcji szybkiej podróży i możliwości przegrupowania oddziału oraz dobrania ekwipunku, a także skanowaniem i analizowaniem obcej technologii oraz napotykanej po drodze fauny i flory. Dzięki temu ostatniemu bohater poznaje informacje na temat struktury i sposobu funkcjonowania konkretnych obiektów, co w efekcie prowadzi do możliwości opracowania zaawansowanych technologii. Istotną rolę w grze odgrywa bowiem rzemiosło – po uprzednim wynalezieniu schematu oraz zebraniu wystarczającej ilości wymaganych surowców można nie tylko wytwarzać nowe przedmioty i elementy uzbrojenia, lecz także udoskonalać już posiadane.

Tryby gry

Oprócz rozbudowanego trybu fabularnego, w Mass Effect: Andromeda pojawia się stworzony z myślą o czteroosobowej kooperacji tryb multiplayer. Zabawa w tym wariancie rozgrywki koncentruje się na odpieraniu ataków kolejnych fal przeciwników, jednak w porównaniu z Mass Effect 3 nowe możliwości daje wykorzystanie plecaka odrzutowego – dzięki niemu mapy zyskały swoistą „wielopoziomowość”, a sama rozgrywka ma tutaj bardziej swobodny, wertykalny charakter. Bez wpływu na dynamikę starć nie pozostaje również udoskonalona sztuczna inteligencja oponentów, którzy dobierają taktykę adekwatną do sytuacji panującej na polu bitwy, a także przebudowany system używania umiejętności, z których każda ma odrębny pasek ładowania po użyciu.

Podobnie jak w poprzedniej odsłonie serii, zaimplementowano tutaj system mikrotransakcji – za realną gotówkę gracze mogą zakupić Punkty Andromedy, które umożliwiają zakup skrzynek z losowym zaopatrzeniem, uzbrojeniem lub nowymi postaciami. Warto nadmienić, że oprócz zdobywanych podczas zabawy punktów doświadczenia, odnoszącym sukcesy graczom przyznawane są specjalne punkty prestiżu, otrzymywane w zamian za konkretny styl rozgrywki. Po akumulacji odpowiedniej ich liczby otrzymujemy rozmaite premie, w postaci na przykład zwiększonego limitu zdrowia.

Kwestie techniczne

Mass Effect: Andromeda działa w oparciu o opracowaną przez studio DICE technologię Frostbite. Dzięki temu oprawa graficzna tej produkcji prezentuje wysoki poziom wykonania – zarówno otoczenie, jak i modele postaci są bogate w detale, a całości dopełniają zaawansowane efekty specjalne i cząsteczkowe. Zabawie towarzyszy skomponowana przez Johna Paesano muzyka – od „ambientowych” utworów podczas spokojnej eksploracji po dynamiczne, elektroniczne brzmienia w trakcie starć.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Oczekiwania czytelników: 7.3 / 10 na podstawie 239 głosów czytelników.

Gry podobne do Mass Effect: Andromeda

Wymagania wiekowe Mass Effect: Andromeda

Gra jest odpowiednia dla wszystkich grup wiekowych.

Poza galaktykę - co wiadomo o Mass Effect: Andromeda?

Poza galaktykę - co wiadomo o Mass Effect: Andromeda? [6:56]

Przyszłość w odległej galaktyce. N7 Day dostarczył nam garści nowych informacji na temat najnowszej gry Bioware - Mass Effect: Andromeda. Wzbudziły one nadzieje, ale i obawy. Co wiem o nowej grze w uniwersum Mass Effect? Czy będzie to RPG godny czasów po Wiedźminie 3?

2:09
E3 2014 - trailer (PL)

PC | X360 | PS3 | WiiU

2:0930 grudnia 1899

1:51
E3 2015 - trailer

PC | PS4 | XONE | WiiU

1:5130 grudnia 1899

2:08
Inicjatywa Andromeda - odprawa (PL)

PC | PS4 | XONE | WiiU

2:0830 grudnia 1899

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
23.02.2014 19:36
rafi894
26
Wiedźmin
10

W tym roku na pewno nie będzie bo jeszcze w produkcji jest Dragon Age Inquisition, więc myślę, że wyjdzie w 1 lub 2 kwartale 2015 roku coś jak było z Dragon Age Początek i Mass Effect 2, Dragon Age wyszedł w listopadzie 2009, a Mass Effect w styczniu 2010.

07.12.2015 22:53
odpowiedz
deece
17
Centurion

Wcale nie będzie sprzęt tego nie pociśnie a na same Wii U się nie opłaca gry portować, jak by PS3 i Xbox 360 było mocniejsze to może by wyszło na wszystkie konsole.