Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 22 kwietnia 2017, 20:22

autor: Kamil Zwijacz

FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access]

W kolejnym kompendium wiedzy zbieramy informacje związane z wyczekiwaną grą sportową FIFA 17, która w tym roku doczeka się kilku dużych nowinek, w tym zmiany technologii.

Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access (dział 6.1).

Choć o grze FIFA 17 po raz pierwszy usłyszeliśmy już w 2014 roku, tak na oficjalną zapowiedź produkcji przyszło nam poczekać do czerwca 2016 roku. Tytuł jest interesujący z kilku względów – przede wszystkim pojawiła się w nim pełnoprawna kampania fabularna, a dodatkowo Electronic Arts postanowiła zrezygnować z silnika Ignite, stosowanego w sportowych projektach firmy, na rzecz technologii Frostbite. By przybliżyć Wam wszystkie zmiany postanowiliśmy przygotować kolejne kompendium wiedzy, zawierające najważniejsze informacje o rzeczonej produkcji. Artykuł oczywiście będziemy w przyszłości aktualizować o kolejne szczegóły, nowe materiały wideo i nie tylko.

FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  • 1. Informacje ogólne (1.1. Data premiery i dostępne edycje, 1.2. Okładka)
  • 2. Rozgrywka (2.1. Tryb kariery, 2.2. Informacje z gamescomu 2016, 2.3. Ultimate Team)
  • 3. Demo
  • 4. Technikalia (4.1. Wymagania sprzętowe)
  • 5. Informacje popremierowe (5.1. Premiera gry i recenzje, 5.2. Informacje o popularności)
  • 6. Ciekawostki (6.1. Gra w EA i Origin Access)
  • 7. Multimedia

FIFA 17 to kolejna odsłona towarzyszącego nam od wielu lat cyklu sportowych gier od firmy Electronic Arts. Jednocześnie jest to czwarta część, która ukazała się na konsolach Xbox One i PlayStation 4. To właśnie na tych platformach sprzętowych oraz komputerach osobistych, produkcja ma najwięcej do pokazania, gdyż edycje dla past-genów (Xbox 360 i PlayStation 3) nie korzystają z dobrodziejstw silnika Frostbite, o którym piszemy w dziale „Technikalia”.

1.1. Data premiery i dostępne edycje

Premiera produkcji odbyła się 27 września (w Polsce dwa dni później) 2016 roku. W sprzedaży znajdują się trzy wersje:

Standardowa:

  • gra,
  • 5 żetonów FUT Draft o wartości 15 zł (1 tygodniowo przez 5 tygodni),
  • Hazard, Martial, Reus lub Rodriguez do wypożyczenia na 8 meczów w FUT,
  • specjalne stroje FUT przygotowane przez projektantów i wykonawców utworów dostępnych w grze.

Edycja Deluxe:

  • gra,
  • 20 dużych złotych paczek Premium FIFA Ultimate Team o wartości 60 zł (1 tygodniowo przez 20 tygodni),
  • piłkarz z drużyny tygodnia FUT do wypożyczenia na 3 mecze (1 piłkarz tygodniowo przez 20 tygodni),
  • Hazard, Martial, Reus lub Rodriguez do wypożyczenia na 8 meczów w FUT,
  • specjalne stroje FUT przygotowane przez projektantów i wykonawców utworów dostępnych w grze.

Edycja Super Deluxe:

  • gra,
  • 40 dużych złotych paczek Premium FIFA Ultimate Team o wartości 120 zł (2 tygodniowo przez 20 tygodni),
  • piłkarz z drużyny tygodnia FUT do wypożyczenia na 3 mecze (do 2 piłkarzy tygodniowo przez 20 tygodni),
  • Hazard, Martial, Reus lub Rodriguez do wypożyczenia na 8 meczów w FUT,
  • specjalne stroje FUT przygotowane przez projektantów i wykonawców utworów dostępnych w grze.
FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - ilustracja #2

1.2. Okładka

Na początku lipca 2016 roku firma Electronic Arts zorganizowała akcję, mającą na celu wyłonienie zawodnika, który pojawi się na okładce gry FIFA 17. W walce o głosy fanów brali udział James Rodriguez z Realu Madryt, Anthony Martial z Manchesteru United, Eden Hazard z Chelsea FC oraz Marco Reus z Borussii Dortmund. Łącznie oddano ponad 3 miliony głosów, a najwięcej z nich powędrowało na konto ostatniego z wymienionych piłkarzy, który pomagał też twórcom w pracach nad systemem aktywnej inteligencji. Pozostali sportowcy, będący ambasadorami produkcji, współpracowali przy opracowywaniu stałych fragmentów gry (Rodriguez), starciach fizycznych (Hazard) oraz technikach ofensywnych (Martial).

FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - ilustracja #3

2. Rozgrywka

Założenia cyklu nie zmieniły się, więc w dalszym ciągu deweloperzy starają się jak najwierniej odwzorować realia piłki nożnej. Względem edycji z poprzedniego roku, wprowadzono usprawnienia promowane hasłem „Miej wszystko pod kontrolą”. Twórcy skupili się na czterech głównych elementach – stałych fragmentach gry, starciach fizycznych, sztucznej inteligencji oraz technikach ofensywnych.

W pierwszym przypadku, nowy system umożliwia nadbieganie na piłkę podczas wykonywania rzutów wolnych w różny sposób, dzięki czemu wpływamy na rotację futbolówki i jej trajektorię lotu. Podczas rzutów rożnych korzystamy ze specjalnego celowania, umożliwiającego wykonywanie dokładniejszych podań (da się też przełączyć na zawodnika znajdującego się w polu karnym i poprosić o podanie SI). Oprócz tego zmiany dotknęły karne (kontrolowanie piłkarza podczas biegu do piłki) oraz auty (poruszanie się wzdłuż linii bocznej, markowanie wyrzutów).

Jeżeli chodzi o starcia fizyczne, to twórcy przygotowali m.in. mechanizm odpychania. Wpływa on na takie aspekty jak przyjmowanie piłki, dryblowanie, walkę bark w bark i grę w obronie, a dodatkowo dzięki nowym animacjom sprawia, że rozgrywka wygląda realistycznie.

SI również doczekało się „zupełnie nowego systemu”, który:

„Dokonuje nieustannej analizy ustawienia obu zespołów, zwiększa aktywność piłkarzy bez piłki i zmienia sposób poruszania się, reagowania i podejmowania decyzji przez zawodników”.

Według deweloperów, każdy piłkarz bierze pod uwagę takie czynniki jak odległość od rywali czy wolne miejsce, dzięki czemu lepiej ustawia się do podania, wybiega na pozycję itd. Ponadto podczas ataku mamy możliwości m.in. markowania rajdów, wymieniania się pozycjami, wzywania pomocy i nie tylko.

Ostatnim z wymienionych elementów są techniki ofensywne, wśród których znajdują się niskie strzały, precyzyjne podania prostopadłe, dalekie i dokładne podania od bramki oraz uderzenia głową w dół.

Chłopak z lewej to Alex Hunter. - FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - wiadomość - 2017-04-22
Chłopak z lewej to Alex Hunter.

2.1. Tryb kariery

FIFA 17 jako pierwsza odsłona serii oferuje pełnoprawny tryb fabularny, zatytułowany „Droga do sławy”. Gracze wcielają się w niej w młodego i bardzo zdolnego piłkarza Premier League, będącego wnukiem Jima Huntera – słynnego zawodnika, który w sezonie 1966/67 strzelił 20 bramek. Jako Alex Hunter rozpoczynamy przygodę w dowolnym klubie występującym w rzeczonej lidze i współpracując z uznanymi trenerami staramy się osiągnąć sukces.

Zabawa w tym trybie nie ogranicza się wyłącznie do rozgrywania spotkań, gdyż uczestniczymy w całym życiu Aleksa. Trafiamy więc do jego domu, poznajemy najbliższych przyjaciół, jesteśmy świadkami sytuacji mających miejsce w szatni, czy też latamy razem z nim samolotem. Wszystko to uzupełnia system dialogów , przypominający te znane z gier RPG, wpływający na reputację piłkarza. Warto także wspomnieć, że trenujemy pod okiem słynnych menadżerów – mowa o Pepie Guardioli (Manchester City), Arsenie Wengerze (Arsenal), Jurgenie Kloppie (Liverpool) oraz Jose Mourinho (Manchester United).

Przy tworzeniu trybu „Droga do sławy” brali udział tacy piłkarze jak Harry Kane (pełnił rolę konsultanta ds. fabuły i uczestniczył w sesjach mocap), Eden Hazard czy Anthony Martial (obaj byli konsultantami ds. realizmu i brali udział w nagrywaniu ruchów), a dodatkowo przy historii pomagał pisarz Tom Watt, autor biografii David Beckham o sobie.

2.2. Informacje z gamescomu 2016

Podczas targów gamescom 2016 po raz pierwszy zaprezentowano całe spotkanie, które obejrzycie nieco dalej. Produkcję w Niemczech sprawdził także nasz redakcyjny kolega Jakub Mirowski, który spisał swoje wrażenia w zapowiedzi. Po rozegraniu kilku meczów nie był on jednak szczególnie zachwycony, gdyż wieszczona przez Electronic Arts rewolucja nie nadeszła, choć zmiany są zauważalne. Przede wszystkim w nową odsłonę serii FIFA gra się po prostu inaczej – krótkie podania są mniej intuicyjne, zawodnicy sterowani przez SI bardziej aktywni w ataku, a wykonywanie stałych fragmentów gry, zgodnie z obietnicą EA, faktycznie jest inne, ale niekoniecznie oznacza to pozytywne zmiany, gdyż np. rożne są teraz zdecydowanie za łatwe.

W trybie fabularnym scenki, w których poznajemy historię są dość długie, a system dialogów wpływa na reputacje naszego podopiecznego. Z kolei podczas spotkań w kampanii, musimy wykonywać rozmaite cele, np. uzyskać określoną notę za występ. Krótko pisząc, jest to całkiem interesująca forma zabawy.

Natomiast jeżeli chodzi o oprawę graficzną, to jest ona nierówna. Wykorzystanie silnika Frostbite nie przełożyło się na fenomenalny obraz, choć niektóre modele zawodników prezentują się świetnie, ale za to inne wręcz przeciwnie. Z kolei stadion i murawa momentami wypadają gorzej niż w zeszłorocznej odsłonie.

2.3. Ultimate Team

Ultimate Team w grze FIFA 17 doczekał się pewnych zmian. Deweloperzy przygotowali dwie nowe formy zabawy. Wyzwania budowania składu to opcja, w której tworzymy zespoły spełniające konkretne wymagania, np. musimy zbudować wyjściowy skład tylko z zawodników dwóch różnych narodowości. Po wykonaniu zadania przesyłamy drużynę na serwer i wymieniamy ją na nagrody. Oczywiście tego typu wyzwań jest więcej i podzielono je na trzy kategorie – podstawowe, zaawansowane i ligowe. Ostatnie z nich aktualizowane są przez cały sezon.

Natomiast Mistrzostwa FUT to po prostu tryb turniejowy, w którym co tydzień można zakwalifikować się do Ligi Weekendowej i walczyć o nagrody do wykorzystania w grze. Dobre wyniki osiągane w tych zmaganiach sprawiają, że gracz wspina się na wyższe miejsca w rankingach i może liczyć na lepsze fanty oraz szansę zagrania na arenie światowej.

Aktualizacja

Poznaliśmy listę najlepszych zawodników występujących w Ultimate Team. Do TOP 10 załapali się:

  • Cristiano Ronaldo - 94 (Real Madryt)
  • Lionel Messi - 93 (Barcelona)
  • Neymar - 92 (Barcelona)
  • Luis Suárez - 92 (Barcelona)
  • Manuel Neuer - 92 (Bayern Monachium)
  • Gareth Bale - 90 (Real Madryt)
  • Zlatan Ibrahimović - 90 (Manchester United)
  • Jérôme Boateng - 90 (Bayern Monachium)
  • Robert Lewandowski - 90 (Bayern Monachium)
  • David De Gea - 90 (Manchester United)

3. Demo i trial

Wersja demonstracyjna gry FIFA 17 dostępna jest na następujących platformach sprzętowych:

Od 13 września na konsolach Xbox One, PlayStation 4 i PC-tach dostępne jest demo gry FIFA 17. Jego główną atrakcją jest możliwość sprawdzenia fragmentu kampanii fabularnej, w której kierujemy młodym piłkarzem Aleksem Hunterem grającym dla Manchesteru United. Ponadto nie zabrakło Kick-Off, czyli spotkań towarzyskich, pozwalających sprawdzić nowe elementy rozgrywki. Deweloperzy z EA Sports oddali do dyspozycji graczy także Skill Games. Są to minigierki, którymi bawimy się podczas ładowania meczów. Cztery z nich przeznaczone są dla samotników, a trzy dla osób bawiących się w towarzystwie innych graczy.

Zmagania rozgrywane są na stadionach CenturyLink, Stamford Bridge i Suita City Football Stadium, a grać możemy następującymi drużynami:

  • Manchester United,
  • Manchester City,
  • Chelsea,
  • Real Madryt,
  • Juventus,
  • Inter,
  • Paris Saint-Germain,
  • Olympique Lyonnais,
  • Seattle Sounders,
  • Bayern Monachium,
  • Tigres U.A.N.L. (MX),
  • Gamba Osaka.

Wersja demonstracyjna ukazała się także na Xboksie 360 i PlayStation 3, ale jest ona pozbawiona fragmentu kampanii fabularnej oraz oczywiście nie prezentuje możliwości technologii Frostbite, z której past-genowa edycja nie korzysta.

Ponadto osoby korzystające z usług EA Access (Xbox One) i Origin Access (PC) mogą bawić się dziesięciogodzinnym trialem, dającym dostęp do sporego fragmentu kampanii fabularnej oraz wszystkich drużyn i trybów.

FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - ilustracja #6

4. Technikalia

Prawdopodobnie największą nowością gry FIFA 17 jest zmiana silnika. Od czasów FIFA 14 Electronic Arts korzystało z technologii Ignite, która z powodzeniem była stosowana w sportowych produkcjach „Elektroników”. Tym razem postanowiono jednak porzucić kilkuletnie rozwiązanie na rzecz Frostbite (seria Battlefield, Star Wars: Battlefront, Need for Speed i inne) czyli flagowego silnika korporacji, stworzonego przez studio DICE. Według twórców zapewnia on:

„Realistyczne mecze wyglądające tak samo, jak w telewizji, a także możliwość odwiedzenia nowych piłkarskich światów i poznania postaci o wyrazistych charakterach i bogatych emocjach.”

Oczywiście technologia wymaga odpowiednio mocnego urządzenia, więc deweloperzy wykorzystali ją tylko na konsolach Xbox One, PlayStation 4 oraz PC-tach.

Dzięki silnikowi Frostbite stadiony wyglądają realistycznie jak nigdy dotąd. - FIFA 17 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: gra dostępna w EA i Origin Access] - wiadomość - 2017-04-22
Dzięki silnikowi Frostbite stadiony wyglądają realistycznie jak nigdy dotąd.

4.1. Wymagania sprzętowe

Minimalne:

  • Procesor: Intel Core i3-2100 3.1GHz / AMD Phenom II X4 965 3.4 GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: Nvidia GTX 460 / AMD Radeon R7 260
  • System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
  • Wersja DirectX: 11.0
  • Miejsce na dysku: 50 GB

Rekomendowane:

  • Procesor: Intel Core i5-3550K 3.40GHz / AMD FX 8150 3.6GHz
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: Nvidia GTX 660 / AMD Radeon R9 270
  • System operacyjny: Windows 7/8.1/10 (64-bitowy)
  • Wersja DirectX: 11.0
  • Miejsce na dysku: 50 GB

5. Informacje popremierowe

5.1. Premiera gry i recenzje

27 września 2016 roku FIFA 17 ukazała się w Stanach Zjednoczonych na konsolach Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360, PlayStation 3 i PC-tach, a dwa dni później zadebiutowała w Polsce. Tytuł został ciepło przyjęty przez światowe media i może się pochwalić szeregiem bardzo dobrych ocen. Dziennikarzom w większości przypadków spodobały się nowe rozwiązania, w tym kampania fabularna „Droga do sławy” oraz silnik Frostbite, który, choć nie przyniósł wielkiej rewolucji, sprawia, że projekt wygląda bardzo dobrze.

UWAGA! Recenzje gry FIFA 17 zostały spisane na podstawie wersji na konsole PlayStation 4 i Xbox One.

Wybrane recenzje gry FIFA 17:

5.2. Informacje o popularności

Firma Electronic Arts nie ujawniła dokładnych danych związanych ze sprzedażą gry FIFA 17, ale za to podczas ogłoszenia wyników finansowych w lutym 2017 roku, pochwaliła się, że produkcja była najlepiej sprzedającą się grą konsolową 2016 roku. Ponadto poinformowała, że dużym sukcesem okazała się kampania fabularna The Journey – zagrało w nią 10 milionów fanów.

Poza tym dowiedzieliśmy się, że w Wielkiej Brytanii, a więc jednym z ważniejszych rynków w przypadku tej serii, FIFA 17 została najlepiej sprzedającą się odsłoną cyklu w pierwszym tygodniu od premiery. Poprzedni rekord należał do gry FIFA 13

6. Ciekawostki

Pod koniec 2016 roku firma Electronic Arts opublikowała widoczne poniżej nagranie, na którym zaprezentowano najładniejsze gole, które uzupełniono komentarzem dziennikarza Raya Hudsona.

Pod koniec września 2016 roku dowiedzieliśmy się, jak powstaje baza danych serii FIFA. Okazało się, że nad całym procesem czuwa około 9 tysięcy osób (skauci, trenerzy, posiadacze karnetów sezonowych), którzy przekazują informacje deweloperowi. Statystyki zawodników nie opierają się jednak tylko na suchych danych, gdyż pod uwagę brane są rozmaite czynniki. Np. to, w jakiej lidze gra dany zawodnik, kto jest trenerem drużyny i jaki styl gry ona preferuje oraz subiektywne oceny skautów.

6.1. Gra w EA i Origin Access

Pod koniec kwietnia 2017 roku FIFA 17 pojawiła się w usługach EA Access (Xbox One) i Origin Access (PC). W obu przypadkach subskrypcja kosztuje 14,99 zł miesięcznie lub 79,99 zł za cały rok. Oprócz tej gry, w ramach abonamentu otrzymuje się dostęp do wielu innych tytułów, w tym Star Wars: Battlefront i Mirror's Edge Catalyst, a także zniżki na produkcje „Elektroników” i ekskluzywne wersje trial.

7. Multimedia