Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 24 marca 2016, 11:39

autor: Adrian Werner

Najlepsze gry mobilne bez mikropłatności (#8 – cyberpunk)

W kolejnym odcinku naszego cyklu omawiającego najlepsze mobilne gry pozbawione mikropłatności przyglądamy się produkcjom osadzonym w realiach cyberpunkowych.

W kolejnym wydaniu naszego cyklu omawiającego godne uwagi gry mobilne pozbawione mikropłatności postanowiliśmy skoncentrować się na tytułach utrzymanych w klimatach cyberpunkowych.

Shadowrun Returns i Shadowrun: Dragonfall

Zaczynamy od serii Shadowrun, która w wersji mobilnej składa się z dwóch pozycji – gry Shadowrun Returns oraz Shadowrun: Dragonfall. Cykl osadzony jest w fascynującym uniwersum, w którym klasyczne elementy cyberpunkowe, takie jak nietykalne korporacje, cyberwszczepy czy wszechobecna rzeczywistość wirtualna łączą się aspektami gatunku fantasy, takimi jak magia czy nieludzkie rasy. Tworzy to fascynującą mieszankę, która z jednej strony jest egzotyczna, a jednocześnie zachowuje wewnętrzną spójność.

Mechanika gier to klasyczne RPG. Mamy więc izometryczną perspektywę, dowodzenie drużyną, rozbudowany system rozwoju oraz turowe potyczki z bogatą warstwą taktyczną. Każda z gier oferuje sporych rozmiarów kampanię, z zadaniami nieograniczającymi się do przemocy. Shadowrun: Dragonfall jest trochę krótsze, ale posiada ciekawsze oraz bardziej nieliniowe misje oraz lepiej poprowadzoną fabułę. Shadowrun Returns też jednak jest wyśmienitą pozycją i każdy fan cyberpunkowych klimatów powinien przejść oba te tytuły.

Murder

Z kolei Murder to dopracowana cyberpunkowa przygodówka. To pozycja mała i tania, będąca interaktywnym odpowiednikiem krótkiego opowiadania. Przejścia kampanii zajmuje maksymalnie godzinę, ale mimo to na długo zapada ona w pamięci.

Akcja toczy się na terenie futurystycznego Tokio, kilka dekad od dnia dzisiejszego. Murder opowiada historię detektyw Motomeru Minori, czyli porucznika w metropolitalnej policji. Przydzielona jej zostaje dziwna i bardzo niebezpieczna sprawa zabójstwa, która spowoduje, że kobieta zakwestionuje własne definicje moralności oraz świadomości.

Pod względem rozgrywki gra jest klasyczną przygodówką. Podczas zabawy eksplorujemy więc lokacje, prowadzimy rozmowy, gromadzimy przedmioty i rozwiązujemy zagadki. Na pochwałę zasługuje dopracowany interfejs, który w pewnych momentach staje się integralną częścią opowiadanej historii. Murder to cyberpunkowa perełka. Śliczna pixelartowa grafika skutecznie generuje wyśmienity klimat, a scenariusz imponuje ciekawymi pomysłami i postaciami. Aż żal, że autorzy nie pokusili się o opracowanie dłuższego projektu, gdyż krótkość kampanii jest praktycznie jedyną wadą produkcji.

Cyberlords

Ostatnią grą, którą chcemy Wam polecić jest Cyberlords. To również RPG, ale mocno odbiegające od otwierającej ten przegląd serii Shadowrun.

Akcja gry toczy się w roku 2173. Od wielu dekad władza rządów państw ulegała coraz większej erozji, aż ostatecznie faktyczną kontrolę nad światem przejęły bezwzględne megakorporacje. Ludzkość straciła w praktyce możliwość wpływania na politykę, ale obywatele postanowili wynagrodzić to sobie poprzez zdobycie pełnej wolności modyfikowania własnego ciała za pomocą cyberwszczepów NanoGear. Gracz obejmuje dowództwo nad oddziałem tak ulepszonych najemników, którzy zarabiają na życie wykonując niebezpieczne misje dla dobrze płacących klientów.

Kampania składa się z serii zleceń, początkowo pozornie niezwiązanych ze sobą, ale które powoli zaczynają łączyć się w jedną całość. Podczas zabawy dowodzimy czteroosobowym oddziałem specjalistów i mamy sporą swobodę wybierania metod realizacji zadań. Możemy korzystać z podejścia skradankowego, postawić na otwartą walkę, włamywać się do systemów komputerowych lub dowolnie łączyć te taktyki.

Walka odbywa się w czasie rzeczywistym, ale gra oferuje opcję tzw. aktywnej pauzy, pozwalającej w dowolnym momencie zatrzymać akcję i w spokoju wydać wszystkie rozkazy. Nie zabrakło także systemu rozwoju, opierającego się na montowaniu w ciałach podwładnych coraz lepszych części. Te cyberwszczepy służą także do dopasowywania umiejętności postaci do naszego indywidualnego stylu realizowania misji.

Poprzednie odsłony cyklu:

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej