Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 kwietnia 2016, 20:10

autor: Kamil Zwijacz

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016]

W niniejszym kompendium wiedzy nt. gry Pro Evolution Soccer 2016 zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje związane z piłkarską produkcją firmy Konami. Artykuł będzie stale aktualizowany o kolejne szczegóły.

Aktualizacja #1: Informacje popremierowe (działy 1.3 i 3.3).

Aktualizacja #2: informacje o aktualizacjach i dodatkach (dział 4).

Aktualizacja #3: Pro Evolution Soccer 2016 myClub (dział 5.1).

Aktualizacja #4: debiut gry Pro Evolution Soccer 2016 myClub na komputerach PC i informacje o Data Pack 2 (dział 4 i 5.2).

Aktualizacja #5: informacje o dodatku UEFA EURO 2016 (dział 4.1).

Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016 (działy 4 i 4.2).

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #1
Spis treści:
  • 1. Rozgrywka (1.1. Ulepszenia, 1.2. Duże zmiany, 1.3. Wersja PS4 / XOne vs. PC)
  • 2. Technikalia (2.1. PlayStation 4 i Xbox One, 2.2. PC, 2.3. PlayStation 3 i Xbox 360)
  • 3. Inne informacje (3.1. Demo, 3.2. Pre-ordery, 3.3. Odbiór mediów)
  • 4. Aktualizacje i dodatki (4.1. UEFA EURO 2016, 4.2. Odbiór dodatku UEFA EURO 2016)
  • 5. Inne (5.1. Pro Evolution Soccer 2016 myClub, 5.2. Pro Evolution Soccer 2016 myClub – debiut gry na komputerach PC)
  • 6. Multimedia

Pro Evolution Soccer 2016 to kolejna odsłona popularnego cyklu gier sportowych produkowanych przez firmę Konami. Tytuł dedykowany jest użytkownikom konsol PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 oraz komputerów osobistych. Produkcja doczekała się pewnych zmian w stosunku do zeszłorocznego Pro Evolution Soccer 2015, a dodatkowo poszczególne wersje różnią się od siebie, w związku z czym postanowiliśmy zebrać wszystkie najważniejsze informacje i przedstawić je w ramach niniejszego kompendium wiedzy. Tak jak w przypadku pozostałych tego typu artykułów, tak i ten będzie stale uzupełniany, również po premierze Pro Evolution Soccer 2016, o kolejne szczegóły. Produkcja zadebiutuje w Polsce 18 września 2015 roku.

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #2

1. Rozgrywka

Uwaga! Większość wymienionych poniżej elementów dotyczy wersji na konsole Xbox One i PlayStation 4. Edycja PC-towa różni się od nich w kwestiach graficznych, a past-genowym wydaniom bliżej do swoich odpowiedników z 2014 roku.

Seria Pro Evolution Soccer to obok konkurencyjnego cyklu FIFA najważniejsza marka dla miłośników wirtualnej piłki nożnej. Podstawowe założenia opierają się zatem na rozgrywaniu spotkań (w ligach, meczach towarzyskich, multiplayerze itd.) drużynami klubowymi oraz reprezentacjami narodowymi. Pro Evolution Soccer 2016, tak jak i poprzednie odsłony, nie stara się w 100% wiernie odwzorowywać prawdziwych spotkań piłkarskich, lecz miesza zręcznościową rozgrywkę z symulacją.

1.1. Ulepszenia

W Pro Evolution Soccer 2016 znalazło się miejsce dla rozmaitych ulepszeń. Deweloperzy zatroszczyli się o zaawansowany system kolizji, który bierze pod uwagę różne zmienne, co skutkuje rozmaitymi animacjami zderzeń piłkarzy. Wielki wpływ na nie ma oczywiście także ulepszona fizyka, która oddziałuje nie tylko na samych zawodników, ale również na lot piłki.

Poruszanie się i sterowanie zostało poprawione. W starciach powietrznych wykorzystujemy lewą gałkę kontrolera do odpowiedniego ustawienia zawodnika, który może zagrać główką, wykonać strzał, czy też wykiwać wyższego od siebie piłkarza. Twórcy zatroszczyli się również o precyzyjniejszą kontrolę podczas starć jeden na jednego. Do dyspozycji mamy więcej ruchów, a czas reakcji uległ skróceniu.

Nie bez znaczenia są także usprawnienia sztucznej inteligencji. Bramkarze np. doczekali się nowych cech, jak chwyty i wybicia, co wpływa na ich styl gry oraz umiejętności. Pojawił się również udoskonalony system współpracy zespołowej, umożliwiającej szybką grę kombinacyjną z kilkoma partnerami. Ponadto deweloperzy poprawili zachowanie obrońców.

Znacznej modernizacji doczekał się tryb Master League, w którym zmieniono niemal wszystkie elementy – od interfejsu, aż po system dokonywania transferów. Z kolei myClub otrzymuje teraz cotygodniowe aktualizacje, a dodatkowo pojawił się w nim system rozwoju umiejętności i zawodników.

Z pozostałych elementów warto wymienić:

  • nową kamerę dającą szersze pole widzenia;
  • Petera Drury’ego i Marco Hagemanna, którzy dołączyli do grona komentatorów;
  • możliwość importowania obrazów (wersje na PlayStation 4 i PlayStation 3).

Najmniej istotnym, ale ciekawym ulepszeniem są tak zwane cieszynki. Po strzelonym golu można dalej kontrolować zawodnika, okazując na różne sposoby swoją radość.

1.2. Duże zmiany

Oprócz mniejszych nowinek, w Pro Evolution Soccer 2016 znajdziemy także spore zmiany. Przede wszystkim pojawił się system dynamicznych warunków pogodowych, co oznacza, że w trakcie meczu może np. zacząć padać deszcz, co w połączeniu z ulepszonym systemem fizyki, poważnie wpływa na rozgrywkę.

Wartym odnotowania jest także fakt, że twórcy potroili liczbę animacji zawodników, które oglądamy podczas spotkań. W związku z tym zachowują się oni jeszcze bardziej realistycznie zarówno podczas samej rozgrywki (nowe animacje zwodów, dodatkowe akcje wykonywane przez bramkarzy), jak i w trakcie innych sytuacji (np. narzekanie na decyzję sędziego).

1.3. Wersja PS4 / XOne vs. PC

Po premierze Pro Evolution Soccer 2016 okazało się, że PC-towa edycja nie jest taka sama, jak w przypadku wydań na konsole PlayStation 4 i Xbox One. Największe różnice dotyczą oprawy graficznej. Kibicie zasiadający na trybunach w komputerowej odsłonie są zauważalnie gorzej wykonani, tak samo jak i murawa boiska. Deweloperzy obcięli to wydanie także w kwestii liczby dostępnych animacji zawodników, a nawet sędziów. Zabrakło również systemu dynamicznie zmieniającej się pogody, a fizyka sprawuje się nieco gorzej. Mimo tych wad, w produkcję gra się bardzo podobnie jak na konsolach i jest to dużo lepiej wykonana wersja, niż ta, z którą mieliśmy do czynienia w Pro Evolution Soccer 2015.

2. Technikalia

W produkcji wykorzystano znany już silnik Fox Engine, który widzieliśmy w akcji przy okazji Pro Evolution Soccer 2015 czy też skradanki Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Poszczególne wydania tytułu różnią się od siebie jednak w dość dużym stopniu.

2.1. PlayStation 4 i Xbox One

Pro Evolution Soccer 2016 na konsolach PlayStation 4 i Xbox One to najlepsza z wszystkich dostępnych wersji. To właśnie w tym przypadku gra może się pochwalić najładniejszą oprawą graficzną z zaawansowaną fizyka i przywiązaniem do takich szczegółów jak rozbryzgująca się woda podczas wykonywania ślizgu na mokrej nawierzchni, czy fragmenty murawy wyrywane podczas zahaczenia o nią korkiem. Ponadto to w tej edycji znajdują się wszystkie nowinki związane z rozgrywką, które zostały opisane w poprzednich działach.

Jedyną większą różnicą pomiędzy tymi wersjami jest fakt, że gra na konsoli Microsoftu działa w rozdzielczości 1360x1080 w przeciwieństwie do 1920x1080 na PlayStation 4.

2.2. PC

Wersja na komputery osobiste jest ładniejsza od past-genowych wydań, ale nieco brzydsza od edycji z konsol PlayStation 4 i Xbox One. Gra ma za to niezbyt wysokie wymagania sprzętowe.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz, AMD Athlon II X2 240 lub podobny;
  • Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 9.0c, układ pokroju nVidia GeForce 8800 / ATI Radeon X1600 / Intel HD Graphics 3000;
  • Pamięć: 1 GB RAM;
  • Twardy dysk: 9 GB wolnego miejsca;
  • System operacyjny: Windows 8.1 / 8 / 7 / Vista SP2 / Windows 10.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i3 530, AMD Phenom II X4 925 lub podobny;
  • Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 9.0c, układ pokroju nVidia GeForce GTX 260 / ATI Radeon HD 4850 / Intel HD Graphics 4000;
  • Pamięć: 2 GB RAM;
  • System operacyjny: Windows 8.1 / 8 / Windows 10.

2.3. PlayStation 3 i Xbox 360

Past-geny otrzymały najbardziej zubożałe wydanie Pro Evolution Soccer 2016, w którym brakuje części nowinek, a oprawa graficzna, działająca w rozdzielczości 1280x720, prezentuje poziom podobny do tej samej wersji z poprzedniego roku.

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #4

3. Inne informacje

3.1. Demo

13 sierpnia na konsolach Xbox One, PlayStation 4, Xbox 360 i PlayStation 3 ukazała się wersja demonstracyjna Pro Evolution Soccer 2016 pozwalająca na zabawę w 7- lub 10-minutowych meczach następującymi drużynami: Juventus, AS Roma, Bayern Monachium, Corinthians, Palmeiras, Brazylia i Francja. Spotkania rozgrywać można na dwóch stadionach – Juventus Stadium oraz Arena Corinthians.

3.2. Pre-ordery

Osoby składające zamówienia przedpremierowe na Pro Evolution Soccer 2016 otrzymają ekskluzywną zawartość do trybu myClub. Konami dokłada do pre-orderów: jednego zawodnika z drużyny roku 2014 UEFA.com, Neymara, 10 tys. GP przez 15 tygodni, 20 przedmiotów wspomagających leczenie i 5 zawodników kontraktowych.

3.3. Odbiór mediów

Pro Evolution Soccer 2016 zadebiutowało na rynku 15 września (16 na PC-tach) i okazało się najlepszą odsłoną serii w ostatnich latach. Deweloperzy dotrzymali wielu obietnic – pojawiło się mnóstwo nowych animacji, lepsza gra bramkarzy czy też system dynamicznej pogody. Oczywiście nie ma produkcji idealnych, w związku z czym tak i w tym przypadku znalazły się wady, wśród których wymieniane są m.in. nieaktualne składy i błędne decyzje sędziego, ale w ogólnym rozrachunku projekt wypadł bardzo dobrze, przynajmniej jeżeli chodzi o wersje na konsole PlayStation 4 i Xbox One, gdyż edycja PC-towa, choć lepsza niż w zeszłym roku, nie powala na kolana (szczegóły znajdziecie w dziale 1.3).

Wybrane oceny gry Pro Evolution Soccer 2016:

Powyższe oceny zostały wystawione przed przetestowaniem trybu multiplayer.

4. Aktualizacje i dodatki

Data Pack 1

Pro Evolution Soccer 2016 doczekało się pod koniec października pierwszej aktualizacji Data Pack, w której dodano m.in. osiem nowych zespołów, zaktualizowano składy drużyn, wprowadzono kolejne modele butów i nie tylko (szczegóły tutaj). Niestety przy okazji okazało się, że w trybie dla jednego gracza zabrakło większości transferów zrealizowanych w ostatnich dniach okienka transferowego. Za zaistniałą sytuację przeproszono i odłożono listopadową aktualizację Data Pack do momentu uporania się z tym błędem. W związku z tym nowe uaktualnienie, które wprowadzi m.in. stadion Maracana, ukaże się w grudniu.

Z kolei pozytywnym zaskoczeniem okazała się zapowiedź darmowego dodatku związanego z nadchodzącymi mistrzostwami Europy (UEFA EURO 2016). W 2016 roku posiadacze gry Pro Evolution Soccer 2016 doczekają się nowej zawartości, dzięki której rozegrają u siebie w domach rzeczone mistrzostwa. Niestety nie wiemy jeszcze, co dokładnie zostanie wprowadzone w tej aktualizacji – szczegóły mamy poznać za kilka miesięcy.

Data Pack 2

W grudniu 2015 roku Pro Evolution Soccer 2016 doczekało się drugiej dużej aktualizacji Data Pack 2. Patch pojawił się na wszystkich platformach sprzętowych (PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One, Xbox 360 i komputery PC). Z najważniejszych elementów należy wymienić:

  • wyeliminowanie błędu z pierwszego Data Pack, związanego z brakiem większości transferów w trybie dla jednego gracza;
  • stadion Maracana;
  • poprawienie wyglądu przeszło 50 piłkarzy;
  • pojawienie się trybu COPA Sudamericana 2015;
  • wprowadzenie przyjacielskiego lobby, które umożliwia rozgrywanie meczy przeciwko konkretnym przeciwnikom.

Data Pack 3

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #5

Pod koniec marca 2016 roku ukazała się trzecia aktualizacja Data Pack. Największą atrakcją łatki jest darmowy dodatek UEFA EURO 2016, o którym informacje znajdziecie nieco dalej. Ponadto - podobnie jak dwa poprzednie patche - tak i ten wprowadził poprawione modele piłkarzy (około 200 zawodników - pełna lista została opublikowana tutaj). Ponadto ponad 1400 piłkarzy doczekało się zaktualizowanych statystyk, opartych oczywiście na ich rzeczywistej formie. Wszystko to uzupełniają jeszcze nowe rodzaje korków i piłek, widoczne na powyższej grafice.

4.1. UEFA EURO 2016

24 marca na konsolach PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 oraz komputerach osobistych ukaże się rozszerzenie UEFA EURO 2016, za które posiadacze Pro Evolution Soccer 2016 nie będą musieli nic płacić. Jeżeli jednak należycie do grona osób, które nie mają ostatniego PES-a, ale za to macie jedno z urządzeń firmy Sony (PS3 albo PS4), będziecie mogli nabyć zestaw „podstawka” + DLC + nagrody myClub (specjalny Agent Ambasador, 10 000 GP tygodniowo przez okres 10 tygodni) zarówno w wersji pudełkowej, jak i cyfrowej.

W dodatku pojawi się stadion Stade de France, tryb dla jednego gracza umożliwiający rozegranie turnieju oraz 15 licencjonowanych drużyn: Anglia, Walia, Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Ukraina, Czechy, Chorwacja, Słowacja, Islandia, Turcja, Albania, Irlandia Północna i Francja. Mają one posiadać aktualne składy oraz stroje.

Niestety Konami nie udało się pozyskać licencji na reprezentacje Irlandii, Rosji, Szwajcarii, Rumunii, Szwecji, Austrii, Belgii, Węgier oraz Polski.

Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #6
Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #7
Pro Evolution Soccer 2016 – kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: informacje o Data Pack 3 i odbiór dodatku UEFA EURO 2016] - ilustracja #8

4.2. Odbiór dodatku UEFA EURO 2016

Darmowe rozszerzenie dodające do Pro Evolution Soccer 2016 tryb UEFA EURO 2016 nie okazało się zbyt atrakcyjne. Wśród minusów można wymienić m.in. brak licencjonowanych strojów dla 9 z 24 zespołów, pominięcie eliminacji do turnieju, udostępnienie tylko jednego oficjalnego stadionu czy też ogólny brak klimatu wielkiej sportowej imprezy. W naszej recenzji ElMundo stwierdził nawet, że:

„Za takie rozszerzenie osobiście nie dałbym złamanego grosza, a Gianni Infantino ze wstydu schowałby kuleczki do losowania pod stół (i całe szczęście że nie będzie musiał tego robić jako prezes FIF-y). Twórcom PES-a udało się bowiem w sposób koncertowy schrzanić jedną z najbardziej lukratywnych licencji sportowych, jaką tylko można otrzymać.”

5. Inne

5.1. Pro Evolution Soccer 2016 myClub

Firma Konami postanowiła zaproponować graczom darmową wersję gry Pro Evolution Soccer 2016. Pro Evolution Soccer 2016 myClub to produkcja na konsole PlayStation 4 i PlayStation 3, w której znajduje się kilka drużyn, w tym Bayern Monachium, Juventus, AS Roma czy też dwie reprezentacje narodowe – Brazylia i Francja. Bawić można się w dwóch trybach – zwykłym Exhibition Mode, czyli szybkim meczu z konsolowym bądź żywym przeciwnikiem oraz w ramach MyClub. Opcja ta oferuje dużo większe możliwości, gdyż do naszych zadań należy nie tylko samo rozgrywanie kolejnych spotkań, ale także tworzenie drużyny. Podczas zabawy zarabiamy specjalne punkty, przeznaczane na zakup kolejnych piłkarzy. Deweloperzy umożliwi jednak także szybsze pozyskiwanie zawodników dzięki monetom MyClub.

Premiera Pro Evolution Soccer 2016 Free To Play została wyznaczona na 8 grudnia.

5.2. Pro Evolution Soccer 2016 myClub – debiut gry na komputerach PC

Dwa miesiące po premierze gry Pro Evolution Soccer 2016 myClub na konsolach PlayStation 4 i PlayStation 3, produkcja ukazała się także na komputerach PC. Tytuł jest tym samym, co na urządzeniach firmy Sony, a jedyne różnice związane są z oprawą graficzną. Projekt działa oczywiście na tym samym silniku, co normalny PES 2016, więc ma praktycznie takie same wymagania sprzętowe, aczkolwiek niewielkich różnic można się doszukać chociażby w pamięci RAM wymaganej w zalecanych ustawieniach. Produkcję pobierzecie za darmo ze Steama.

Minimalne wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core 2 Duo 1.8 GHz / AMD Athlon II X2 240;
  • Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 9.0c – Nvidia GeForce 8800 / ATI Radeon X1600 / Intel HD Graphics 3000 lub lepsza;
  • Pamięć: 1 GB RAM;
  • Twardy dysk: 9 GB wolnego miejsca;
  • System operacyjny: Windows Vista SP2 / 7 SP1 / 8 / 8.1 / 10.

Zalecane wymagania sprzętowe:

  • Procesor: Intel Core i3 530 / AMD Phenom II X4 925;
  • Karta grafiki: z obsługą bibliotek DirectX 9.0c – Nvidia GeForce GTX 260 / ATI Radeon HD 4850 / Intel HD Graphics 4000 lub lepsza;
  • Pamięć: 1 GB RAM.

6. Multimedia