Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 6 marca 2015, 14:49

autor: Piotr Doroń

Monument Valley – występ w House of Cards przynosi grze drugą młodość

Monument Valley od studia ustwo ewidentnie złapało drugi oddech. Przyczyniły się do tego liczne nagrody branżowe, m.in. na gali Game Developers Choice Awards i International Mobile Gaming Awards, oraz zaskakująca rola w serialu House of Cards.

Monument Valley – jedna z najlepszych gier mobilnych ubiegłego roku – przeżywa drugą młodość. Przyczyniły się do tego trzy wydarzenia: gale Game Developers Choice Awards i International Mobile Gaming Awards, na których dzieło studia ustwo zdobyło kilka prestiżowych nagród, a także zaskakujący występ w serialu House of Cards z Kevinem Spacey w roli głównej. W efekcie sprzedaż produkcji wystrzeliła w górę.

Podczas gali Game Developers Choice Awards Monument Valley zgarnęło wyróżnienia w trzech kategoriach: „Najlepsza gra mobilna/na handheldy”, „Osiągnięcie artystyczne” oraz „Największa innowacja”. Tym samym produkcja studia ustwo zdominowała tegoroczną edycję konkursu, choć należy zauważyć, że najważniejsza z nagród – dla „Najlepszej gry” – przypadła znakomitemu Middle-earth: Shadow of Mordor (przede wszystkim w odniesieniu do odsłon na pecety oraz konsole Xbox One i PlayStation 4).

W odmienny sposób Monument Valley zaznaczyło swoją obecność podczas gali International Mobile Gaming Awards. W tym przypadku surrealistyczna gra logiczna inspirowana twórczością M.C. Eschera zdobyła Grand Prix, zatem została uznana za najlepszą grę mobilną 2014 roku. W pokonanym polu zostawiła m.in. Threes! („Wyróżnienie Jury”), Vainglory („Nagroda Publiczności”), Crossy Road („Najlepsza gra na chwilę”), 80 Days („Wybitna narracja”), Soccer Physics („Najlepszy multiplayer”), Hearthstone: Heroes of Warcraft („Najlepsza mechanika rozgrywki”) oraz Bounden („Największa innowacja”).

Zdecydowanie największy wpływ na wzrost popularności Monument Valley miała jednak premiera trzeciego sezonu serialu House of Cards, która miała miejsce 27 lutego na Netflixie. W jednym z odcinków nie kryjący swojego pozytywnego stosunku do gier Frank Underwood, w którego wciela się Kevin Spacey, ogrywa przez ponad dwie minuty specjalny build dzieła ustwo, przygotowany przez studio na wyraźne życzenie producentów serialu. Nieco później wspomina jeszcze o grze swoim współpracownikom. Okazuje się, że o Monument Valley dowiedział się z (cytowanej) recenzji Thomasa Yatesa, którego następnie zatrudnia w charakterze propagandysty.

W kilka godzin po udostępnieniu trzeciego sezonu House of Cards gra wskoczyła do ścisłej czołówki najlepiej sprzedających się aplikacji w App Store i Amazon Appstore w Stanach Zjednoczonych. W Google Play zauważalna poprawa nastąpiła nieco później, bo na przełomie 1 i 2 marca. Ustwo odnotowało również 48-procentowy wzrost sprzedaży dodatku Forgotten Shores. Jakby tego było mało, deweloper nie zapłacił za występ Monument Valley w House of Cards ani grosza. Lepszego rozwoju wypadków ustwo nie mogło sobie wyobrazić.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej