Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 27 lutego 2015, 19:44

autor: Michał Kułakowski

GTA V tylko w styczniu przyniosło ponad 31 milionów dolarów w cyfrowej dystrybucji na konsolach

Firma badawcza SuperData przedstawiła informacje o przychodach osiąganych przez najpopularniejsze tytuły w dystrybucji cyfrowej na konsolach Xbox One oraz PlayStation 4. Gracze rzadko mają okazję dowiedzieć się jakie sumy przynoszą swoim producentom w tej formie sprzedaży gry, takie jak Grand Theft Auto V, które wedle przedstawionych danych tylko w styczniu tego roku zarobiło 31,8 milionów dolarów.

Według badań SuperData, 63 procent przychodów ze sprzedaży cyfrowej na konsolach pochodzi od posiadaczy urządzeń z rodziny PlayStation

Chociaż użytkownicy pecetów są przyzwyczajeni do sprzedaży elektronicznej, w przypadku konsol sytuacja wygląda inaczej, ponieważ cały czas polegają one w dużej mierze na tradycyjnych pudełkowych egzemplarzach gier rozprowadzanych przez duże sieci handlowe. Mimo wszystko, cyfrowa dystrybucja staje się powoli coraz popularniejszą metodą zakupu nowych tytułów na konsolach. Trend ten rozpoczął się blisko 10 lat temu wraz z debiutem Xboksa 360 oraz PlayStation 3 i kontynuowany jest również na nowych platformach sprzętowych Sony i Microsoftu. Niestety, nie jesteśmy zazwyczaj w stanie określić jak dużym powadzeniem cieszą się cyfrowe wersje największych produkcji, ponieważ konkretne informacje dotyczące wyników finansowych elektronicznego kanału sprzedaży pozostają poza zasięgiem przeciętnych konsumentów. Firma badawcza SuperData przygotowała jednak i opublikowała ciekawe zestawienie skupiające się na konsolowym rynku, które może rzucić nieco światła na całą sprawę.

SuperData zestawiło ze sobą przychody, które przyniosło ponad 20 najpopularniejszych tytułów konsolowych (pod uwagę brane byłe jedynie produkcje największych wydawców a nie gry niezależne). Informacje dotyczące konkretnych tytułów pochodziły bezpośrednio od producentów. Przedstawione sumy obejmują wpływy ze sprzedaży cyfrowych wersji gier jak i związanych z nimi mikrotransakcji oraz DLC. W styczniu najwyższe przychody na konsolach PlayStation 4 i Xbox One odnotować miało Grand Theft Auto V, przynosząc w sumie 31,8 milionów dolarów. Na drugim miejscu znalazło się Call of Duty: Advanced Warfare (24 miliony dolarów). Trzecie zajęło Destiny (14,2 miliony dolarów). Czwarta i piąta pozycja należała do gier Dying Light (12 miliony dolarów) oraz Battlefield 4 (11,7 miliony dolarów).

ista najpopularniejszych gier w dystrybucji cyfrowej w USA wraz z ich światowymi przychodami w styczniu

W komentarzu do przedstawionych wyników SuperData podkreśliło, że ranking przedstawia przychody odnotowane na całym świecie, ale na liście wymienione zostały jedynie najpopularniejsze gry w USA. W zestawieniu zabrakło więc tytułów, takich jak FIFA 15, które w styczniu przyniosło 28,3 miliona dolarów przychodu. Co ciekawe, aż 95 procent tej sumy pochodziło z mikrotransakcji.

Interesująco przedstawiają się również dane dotyczące udziałów w konsolowym rynku dystrybucji cyfrowej, w podziale na platformy PlayStation oraz Xbox. 43 procent wszystkich światowych przychodów z gier, które wzięto pod uwagę w badaniu, pochodziła od użytkowników PlayStation 4, kolejne 20 procent należy do PlayStation 3. Zaledwie 37 procent udziału w sprzedaży przypada na konsole Xbox One oraz Xbox 360. SuperData podkreśla również znaczenie i wielkość rynku północnoamerykańskiego. Zdecydowana większość wpływów z konsolowej dystrybucji cyfrowej pochodzi z tego regionu. Firma podaje przykład gry Dying Light, z której 81 procent wszystkich cyfrowych egzemplarzy zostało kupionych w USA i Kanadzie.

Podział przychodów z rynku konsolowej cyfrowej dystrybucji ze względu na platformy sprzętowe

  1. Wyniki analizy firmy SuperData
  2. Oficjalna strona firmy SuperData