Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 1 listopada 2014, 10:16

autor: Kamil Zwijacz

Xbox One - AMD pracuje nad 20 nm wersją procesora

Dzięki profilowi Daniela McConnella (starszy menadżer ds. projektowania układów w firmie AMD) w serwisie LinkedIn, dowiedzieliśmy się, że koncern pracuje nad 20 nm wersją procesora Xboksa One. Pozwoliłaby ona na zmniejszenie samego układu i poboru energii, co mogłoby zaowocować tak zwaną wersją Slim konsoli.

Według najnowszych doniesień, firma AMD pracuje nad nową wersją procesora konsoli Xbox One, który będzie wytwarzany w technologii 20 nm. Informacje pochodzą z profilu Daniela McConnella (starszy menadżer ds. projektowania układów), w serwisie LinkedIn. W swoim internetowym CV napisał on, że ma na koncie: „udane zaplanowanie i zrealizowanie pierwszego APU dla konsoli Xbox One w technologii 28 nm i tańszej pochodnej 20 nm”. Z informacji opublikowanych w serwisie Eurogamer wynika, że taka zmiana może wpłynąć na 30% zwiększenie prędkości procesora albo zmniejszenie poboru energii o 25%. Microsoft raczej nie zdecyduje się na wzrost wydajności, więc nowa, mniejsza i mniej prądożerna wersja CPU może po prostu zaowocować Xboksem One Slim.

Xbox One - AMD pracuje nad 20 nm wersją procesora - ilustracja #1

Związane jest to przede wszystkim ze zmniejszeniem kosztów produkcji (obecnie xboksowy procesor kosztuje około 50 dolarów). Dodatkowo mniejsze zapotrzebowanie na energię pozytywnie wpłynęłoby na chłodzenie, a co za tym idzie, wszystko dałoby się dostosować do mniejszej obudowy. To zaś pociągnęłoby za sobą dodatkowe korzyści (mniejsze opakowania, tańsze koszty dostawy itd.). Dla Microsoftu oznaczałoby to zwiększenie zysków, ewentualnie możliwość obniżenia ceny. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyż to samo spotkało już PlayStation 2, PlayStation 3 czy też Xboksa 360.

Oczywiście nie są to oficjalne doniesienia i raczej nie ma co spodziewać się rychłego wprowadzenia mniejszej wersji konsoli na rynek. Jak zauważono w artykule opublikowanym w Eurogamerze, tego typu wersja wejdzie do produkcji, gdy stanie się to po prostu opłacalne dla Microsoftu i zapewne także dla Sony, gdyż w przypadku PlayStation 4 z pewnością trwają podobne prace.