Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 lipca 2012, 10:38

autor: Adrian Werner

Najciekawsze modyfikacje gier (20/07/2012)

Przed wami kolejna odsłona cyklu „Najciekawsze modyfikacje”. Tym razem omawiamy m.in. zombiakowe DayZ, projekt dodający tryb wieloosbowy do Just Cause 2, mod przenoszący Crusader Kings II w realia Gry o Tron, nową kampanie do Terraria oraz dwa przygodówkowe projekty do Half-Life 2: Episode Two.

„Najciekawsze modyfikacje” to cykl, w którym przedstawiamy wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto, nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.

Premiery

Zaczynamy tradycyjnie od omówienia modyfikacji wydanych w ostatnich tygodniach.

Gry akcji

DayZ

Największym moderskim fenomenem ostatnich miesięcy, jeśli nie lat, jest oczywiście DayZ. Ten wykorzystujący silnik ArmA II (wraz z dodatkiem Operation Arrowhead) projekt przenosi graczy do świata opanowanego przez zombie. Nie znajdziemy tu jednak, typowego dla innych FPS-ów, radosnego mordowania hord martwiaków. Zamiast tego mod stawia na elementy survivalowe, a unikanie walki jest często najlepszą strategią na przeżycie. Zabawę uatrakcyjnia fakt, że DayZ przechowuje postać gracza na głównym serwerze, dzięki czemu niezależnie od wybranego serwera, zawsze wczytamy rozgrywkę w miejscu, gdzie skończyliśmy ostatnim razem.

Gracze wręcz oszaleli na punkcie tego projektu. Już teraz bawi się w niego ponad pół miliona osób, a sama ArmA II nie schodzi z czołowych miejsc listy bestsellerów na serwisie Steam. Polecamy zapoznanie się z opublikowanym na naszym serwisie artykułem zawierającym opis metod instalacji moda oraz masę porad dla początkujących:

  1. Obóz przetrwania DayZ: poradnik instalacji moda i cenne porady dla ocalałych

Jeśli natomiast nie przypadł Wam do gustu realistyczny styl DayZ to warto zainteresować się innym zombiakowym modem do ArmA II, czyli Dynamic Zombie Sandbox. Stawia on na radosne wyżynanie hord martwiaków, a jednocześnie pozwala na daleko idące modyfikacje ustawień mapy i panujących na niej warunków. Co ciekawe, projekt ten rozpoczął żywot na długo przed DayZ, jednak dopiero teraz ukazała się jego wersja 1.0.

Crysis Revival

Można też już pobrać wersję 3.9 moda Crysis Revival. Projekt ten przenosi lokacje z pierwszego Crysisa na silnik drugiej części. Dzięki temu możemy poszaleć po znanej z pierwowzoru dżungli ulepszonej o nowe funkcje zawarte w CryEngine 3.0, takie jak m.in. wsparcie dla DirectX 11 czy teselacja.

Just Cause 2 Multiplayer

Kolejnym przykładem tego jak wiele potrafią zdziałać uparci moderzy jest Just Cause 2 Multiplayer. Zgodnie z nazwą projekt ten dodaje w pełni funkcjonalny tryb wieloosobowy do gry studia Avalanche. Całość jest wciąż dosyć wczesna i zdarzają się błędy, ale nie przeszkadza to w czerpaniu masy frajdy z zabawy. Dla posiadaczy Just Cause 2 jest to pozycja absolutnie obowiązkowa.

The Story of Red Cloud

Fani gry Terraria powinni konieczne wypróbować moda The Story of Red Cloud. To nowy opracowany ręcznie świat (w odróżnieniu od generowanego losowo, jaki dostajemy w podstawowej wersji), w którym znajdziecie dwanaście lochów, zamieszkiwanych przez osiemnastu bossów i zapełnionych prawie dwustoma nowymi przedmiotami. Modyfikacja oferuje również całkiem rozbudowany wątek fabularny i wyraźnie mroczniejszą atmosferę. Wisienką na czubku tego tortu jest mechanika dusz inspirowana rozwiązaniami z Dark Souls. Działa ona, jako dodatkowy system rozwoju. Za zebrane dusze zabitych wrogów możemy na specjalnych demonicznych ołtarzach ulepszać charakterystyki bohatera i jego ekwipunek. W sumie The Story of Red Cloud nadaje grze mocniejszej struktury, koncentrując się na aspektach RPG i atmosferze przygody kosztem sandboxu. Bardzo ciekawy projekt, który potrafi zapewnić zabawę na długie godziny.

Forgotten Hope 2

Ukazała się również nowa wersja Forgotten Hope 2, czyli najlepszego moda do Battlefield 2 osadzonego w realiach II wojny światowej. Autorzy poprawili sporo błędów, ulepszyli interfejs i dodali masę nowych elementów, w tym trzy świeże mapy. Ta modyfikacja to już prawdziwy klasyk i jeśli do tej pory nie mieliście okazji w nią zagrać, to warto to zrobić teraz.

Centralia

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #1

Godny uwagi jest również przygodówkowy mod Centralia do Half-Life: Episode Two. Wcielamy się w dziennikarza, który postanawia udać się do tytułowego opuszczonego miasteczka górniczego i odkryć tajemnicę kopalni trawionej od pół wieku przez niekończący się pożar. Całość utrzymana jest w atmosferze horroru i oferuje masę intrygujących zagadek. Dodatkowym atutem projektu jest fakt, że akcja toczy się w autentycznym miasteczku ze stanu Pennsylvania, a autorzy prawie w ogóle nie wykorzystali elementów graficznych stworzonych przez studio Valve. Zamiast tego zaoferowali własne obiekty oraz tekstury, dzięki czemu nie mamy wrażenia déja vu podczas zwiedzania lokacji.

CUBE

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #2

Do Half-Life: Episode Two przeznaczony jest również mod CUBE. Oferuje on nową kampanię koncentrującą się głównie na rozwiązywanu zagadek. Fabuła obraca się wokół współpracy Aperture Science z sowieckimi naukowcami. Całość przypomina serię Portal i zabawa sprowadza się głównie do pokonywania kolejnych, coraz trudniejszych komór testowych. Autorzy są Rosjanami i jakość anglojęzycznej wersji czasem kuleje, ale z nawiązką wynagradza to doskonała atmosfera oraz intrygująca warstwa fabularna.

Gry strategiczne

 

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #3
Crusader Kings II: A Game of Thrones

Wydane w tym roku Crusader Kings II to zdecydowanie jedna z najciekawszych gier strategicznych ostatnich lat. Jest to głównie zasługa postawienia na relacje między ludzkie, co w gruncie rzeczy przeobraża ten tytuł w hybrydę RTS-a i RPG-a. Wielka polityka, sojusze, spiski i zdrady – to wszystko powoduje, że już w chwili premiery fani gatunku fantasy stwierdzili, że pomimo osadzenia akcji w średniowieczu, jest to produkcja prawie idealna dla miłośników Gry o Tron. Teraz to twierdzenie dodatkowo zyskało na prawdziwości dzięki wypuszczeniu modyfikacji A Game of Thrones. Przenosi ona Crusader Kings II do krainy Westeros, wraz ze wszystkimi lokacjami, rodami i postaciami. Wydana wersja to jedynie 0.2, ale już jest w pełni grywalna, tyle że obecnie ogranicza się do rebelii Roberta Baratheona, czyli okresu szesnaście lat przed wydarzeniami z pierwszej książki. Połączenie świata George’a R.R. Martina z mechaniką Crusader Kings II to mieszanka prawdziwie wybuchowa i ten skromny mod już jest najlepszą grą opartą na twórczości tego autora.

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #4
Battle of Crete

Natomiast posiadacze Company of Heroes: Opposing Fronts powinni się zainteresować modem Battle of Crete. Odtwarza on Operację Merkury z maja 1941 roku, podczas której wojska alianckie i niemieckie walczyły o kontrole nad wyspą Kreta. Modyfikacja oferuje nowe mapy oraz masę zmian w mechanizmach rozgrywki i charakterystykach jednostek. Dodatkową atrakcją jest wprowadzona niedawno polska wersja językowa. Battle of Crete to doskonały sposób na umilenie sobie oczekiwania na Company of Heroes 2.

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #5
Polish Army 1939 - 1945

Ukazała się również nowa wersja moda Polish Army 1939-1945. Zgodnie z nazwą dodaje on polską armię do gry Men of War. Autor nie ograniczył się do wprowadzenia nowych jednostek do trybu multiplayer. Stworzył również dwie kampanie dla pojedynczego gracza, a w planach jest również trzecia. Ponadto znacznemu zwiększeniu uległ realizm walki. To świetny mod, w który włożono masę pracy i serca. Warto dać mu szansę.

Seria The Elder Scrolls

Najciekawsze modyfikacje (20/07/2012) - ilustracja #6
OpenMW

Ciekawie prezentuje się ambitny projekt OpenMW, którego celem jest przeniesienie The Elder Scrolls III: Morrowind na nowy silnik open source. Dzięki temu gra będzie działała na wielu systemach operacyjnych i zaoferuje ulepszenie wielu mechanizmów rozgrywki, w tym interfejsu. Ponadto nowa technologia pozwoli na większą swobodę modowania. Całość do działania wymaga posiadania oryginalnej gry wraz z dodatkami.

Pojawiła się również nowa wersja Enhanced Motion Picture ENB do The Elder Scrolls V: Skyrim. Mod ten czyni oświetlenie, kolorystykę i efekty znacznie bardziej realistycznymi, dzięki czemu ta ładna gra przeobraża się w prawdziwą perełkę wizualną. Inne podejście oferuje natomiast Vibrant ENB. Ten projekt nie zawraca sobie głowy realizmem, zamiast tego próbuje po prostu podnieść atrakcyjność graficzną tego cRPG-a.

Wieści ze świata

Na koniec zostawiliśmy nowiny za świata moderskiego.

GTA San Andreas Rage

Twórcy moda GTA San Andreas Rage ogłosili, że w sierpniu pojawi się jego nowa wersja (beta3). Zgodnie z nazwą, jest to próba przeniesienia San Andreas na silnik znany z GTA IV. Jak dotąd projekt prezentuje się wybornie i pozostaje trzymać kciuki za jego autorów. Wklejony powyżej zwiastun pokazuje, że jest na co czekać.

Prometheus

Jednym z najciekawszych zapowiedzianych ostatnio projektów jest mod do gry Doom 3 oparty na filmie tegorocznym filmie science-fiction Prometeusz. Ma to być krótka kampania dla pojedynczego gracza, w której nacisk położony zostanie na wątki przygodowe. Całość jest wciąż we wczesnych stadiach produkcji, ale już teraz prezentuje się intrygująco.

Skasowanie StarFox: Shadows of Lylat i Magna Mundi

Niestety nie obyło się również bez wieści negatywnych. Autorzy StarFox: Shadows of Lylat poinformowali, że zaprzestali prac nad projektem i nigdy nie ujrzy on światła dziennego. Wielka szkoda, gdyż mod zapowiadał się na spektakularną fanowską kontynuację popularnego cyklu firmy Nintendo. Całość oparta była na najnowszej wersji silnika Freespace 2 i prezentowała się wybornie, znacznie lepiej niż kilka ostatnich oficjalnych odsłon serii.

Natomiast Magna Mundi to kolejny przykład tego, że nie wszystkie skoki moderów w świat komercyjnych projektów są udane. Jest to jedna z najlepszych modyfikacji do Europa Universalis III i kilka lat temu firma Paradox Interactive postanowiła zatrudnić autorów do stworzenia samodzielnej gry opartej na rozwiązaniach tego projektu. Niestety, produkcja zaliczała kolejne opóźnienia. Wydawca w końcu stracił cierpliwość i wstrzymał prace. Na razie nie wiadomo czy produkcja zostanie kiedykolwiek wznowiona.

Poprzednie artykuły z cyklu:

  1. 12 kwietnia 2012
  2. 21 lutego 2012
  3. 16 stycznia 2012
  4. 24 października 2011
  5. 25 lipca 2011
  6. 15 czerwca 2011
  7. 16 marca 2011
  8. 18 stycznia 2011
  9. 29 listopada 2010
  10. 28 października 2010
  11. 29 września 2010
  12. 1 września 2010
  13. 4 sierpnia 2010
  14. 7 lipca 2010
  15. 21 czerwca
  16. 24 maja 2010
  17. 27 kwietnia 2010
  18. 7 kwietnia 2010
  19. 15 marca 2010
  20. 24 lutego 2010
  21. 10 lutego 2010
  22. 25 stycznia 2010
  23. 11 stycznia 2010
  24. 28 grudnia 2009
  25. 14 grudnia 2009
  26. 30 listopada 2009

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej