Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 lutego 2011, 10:50

autor: Piotr Doroń

Activision Blizzard największym wydawcą gier, ale czy na długo?

Koncern Activision Blizzard opublikował szczegóły z raportu finansowego za ostatni kwartał 2010 roku. Wynika z nich, że firma nie uniknęła spadku przychodów, choć cały 2010 rok zakończyła z rezultatem lepszym niż rok wcześniej. Dzięki temu zakończyła go na pierwszym miejscu na liście największych wydawców gier.

Koncern Activision Blizzard opublikował szczegóły z raportu finansowego za ostatni kwartał 2010 roku. Wynika z nich, że firma nie uniknęła spadku przychodów, choć cały 2010 rok zakończyła z rezultatem lepszym niż rok wcześniej. Dzięki temu zakończyła go na pierwszym miejscu na liście największych wydawców gier.

W okresie od 1 października do 31 grudnia 2010 roku sprzedaż gier i innych produktów Activision Blizzard przyniosła firmie 1,43 miliarda dolarów przychodu. Był to wynik o 130 milionów dolarów gorszy, aniżeli w ostatnim kwartale 2009 roku, na co spory wpływ miał zapewne postępujący spadek popularności gier muzycznych.

Activision Blizzard największym wydawcą gier, ale czy na długo? - ilustracja #1

Warto w tym momencie odnotować, że aż 470 milionów dolarów pozyskano z tytułu dystrybucji elektronicznej, oferującej graczom możliwość zakupu pełnych wersji gier, a także różnego rodzaju dodatków DLC. Firma Activision Blizzard zarobiła na dystrybucji elektronicznej o 40% więcej pieniędzy, aniżeli w analogicznym okresie 2009 roku. Dobra passa kontynuowana będzie zapewne w pierwszym kwartale 2011 roku, głównie dzięki DLC First Strike do Call of Duty: Black Ops. Świadczy o tym fakt, że w ciągu 24 godzin od premiery dodatek w wersji na Xboksa 360 zakupiło 1,4 miliona osób.

W całym 2010 roku kalendarzowym jeden z dwóch największych wydawców gier sprzedał produkty za równowartość 4,45 miliardów dolarów. Jest to rezultat o 170 milionów dolarów lepszy, niż w roku wcześniejszym. Sukcesu w tym względzie należy upatrywać przede wszystkim w dokonaniach firmy Blizzard, której gry – StarCraft II oraz World of Warcraft (a konkretnie rozszerzenie Cataclysm) – udanie zniwelowały straty z tytułu nikłego zainteresowania markami Guitar Hero oraz Tony Hawk: SHRED.

Ostatnie działania Activision Blizzard – w tym decyzja o rezygnacji z wydania kolejnych części serii Guitar Hero, DJ Hero i Tony Hawk w bieżącym roku (mimo wcześniejszych, zupełnie odmiennych deklaracji), a także kasacja sandboksowej gry akcji True Crime: Hong Kong – zmusiły firmę do zrewidowania swych oczekiwań względem poziomu sprzedaży za 2011 rok kalendarzowym. Aktualnie kształtują się one na poziomie 3,9 miliarda dolarów, czyli o 800 milionów dolarów niższym od przewidywań niezależnych analityków.

W pierwszej połowie 2011 roku Activision Blizzard doprowadzi również do końca szeroką restrukturyzację, w wyniku której pracę straci około 500 osób, działających głównie na rynku gier casualowych i muzycznych. Oczekuje się, że koszty całego procesu zamkną się kwocie od 35 milionów do 50 milionów dolarów.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej