Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 maja 2009, 10:50

autor: Piotr Doroń

Take-Two raportuje straty, lecz w przyszłość patrzy z nadzieją

Najnowszy raport finansowy koncernu Take-Two obfituje w sporą liczbę niezwykle interesujących wiadomości. Do tej pory wyodrębniliśmy z niego trzy obszerne informacje – pisaliśmy o opóźnieniu premiery Mafii 2 i Red Dead Redemption, podaliśmy datę premiery BioShocka 2, a także ujawniliśmy pierwsze szczegóły na temat drugiego rozszerzenia do Grand Theft Auto IV.

Najnowszy raport finansowy koncernu Take-Two obfituje w sporą liczbę niezwykle interesujących wiadomości. Do tej pory wyodrębniliśmy z niego trzy obszerne informacje – pisaliśmy o opóźnieniu premiery Mafii 2 i Red Dead Redemption, podaliśmy datę premiery BioShocka 2, a także ujawniliśmy pierwsze szczegóły na temat drugiego rozszerzenia do Grand Theft Auto IV. W niniejszym tekście postaramy się zebrać wszystkie pozostałe dane przedstawione w raporcie, w tym wyniki finansowe za drugi kwartał 2009 roku fiskalnego, zakończony przez firmę 30 kwietnia bieżącego roku.

Take-Two raportuje straty, lecz w przyszłość patrzy z nadzieją - ilustracja #1

Okres od lutego do końca kwietnia był dla Take-Two jednym z gorszych w ostatnich latach. Przychody w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego spadły o ponad połowę – z 540 milionów dolarów do ledwie 230 milionów dolarów. Fakt ten miał oczywiście ogromny wpływ na trudności z wypracowaniem przez koncern jakichkolwiek zysków. W efekcie zakończył on brany pod uwagę okres ze stratą w wysokości 10 milionów dolarów. Jest to słaby wynik – rok temu zarząd Take-Two cieszył się z osiągnięcia zysków na poziomie aż 98 milionów dolarów. Przedstawiciele firmy poinformowali jednocześnie o niezbyt optymistycznych prognozach odnośnie finansów w kolejnym kwartale bieżącego roku fiskalnego (firmie niestety nie uda się wyjść na plus).

Przed nieciekawą sytuacją chroni firmę 180 milionów dolarów odłożone przez nią w zeszłym roku. Ponadto kwota ta umożliwia T2 spokojne planowanie przyszłości. Jednym z objawów jest choćby zapowiedź największej w historii firmy kampanii reklamowej przygotowywanej z myślą o BioShock 2. Przypominamy, że spora część z tej swoistej rezerwy została już wydana. Pokryto dzięki niej 50 milionów strat odniesionych w poprzednim kwartale, zakończonym 31 stycznia.

Największą część przychodu w drugim kwartale 2009 roku fiskalnego koncern Take-Two uzyskał za sprawą sprzedaży pierwszego rozszerzenia do GTA IVThe Lost and Damned. Wynik godny uwagi odnotowała ponadto najnowsza odsłona serii Major League Baseball. Słaby rezultat nie jest efektem wyłącznie ogólnoświatowej recesji. Wpływ na to miała także fatalna sprzedaż Grand Theft Auto: Chinatown Wars na Nintendo DS. Produkcja, świetnie przyjęta przez światowe media (średnia ocen na poziomie aż 94%), nie spotkała się ze zbyt dużym zainteresowaniem ze strony graczy. W pierwszych dwóch miesiącach obecności na światowym rynku dzieło ekipy Rockstar Leeds nabyło jedynie około 400 tysięcy posiadaczy NDS-a. Był to oczywiście wynik zdecydowanie poniżej oczekiwań – nie tylko tych sporządzonych przez Take-Two, ale również niezależnych analityków.

Z pozostałych informacji ujętych w raporcie warta uwagi jest również wzmianka o tym, że cykl Civilization, w skład którego wchodzi już pięć pełnoprawnych odsłon (licząc Revolution na konsole Xbox 360, PlayStation, Wii i NDS) oraz niezliczona liczba rozszerzeń, znalazł już dziewięć milionów nabywców. Dowiedzieliśmy się również, że wszystkie przyszłe tytuły wydawane przez Take-Two będą mogły się poszczycić trybem sieciowej rozgrywki wieloosobowej bądź też dodatkową zawartością publikowaną w formie DLC. Przedstawiciele firmy nie wykluczyli oczywiście możliwości umieszczenia w części swoich gier obu tych form.

Wiadomość zamyka informacja o tym, że nowa odsłona koszykarskiego cyklu NBA 2K2K10 – zostanie wydana nie tylko na Xboksa 360, PlayStation 3, PLayStation 2 i PC, ale również na konsolę Nintendo Wii. Do premiery dzieła 2K Sports dojdzie jesienią bieżącego roku.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej