Instalacja gier na PlayStation 3 wyjaśniona

Jednym z największych zaskoczeń w przypadku gier wydawanych na PlayStation 3 okazała się być konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Z funkcji tej korzystała m.in. czwarta odsłona cyklu Devil May Cry. Skąd w ogóle taki pomysł i co jest głównym powodem jego zastosowania? Odpowiedź na to pytanie starały się znaleźć redakcje serwisu 1up oraz bloga MTV Multiplayer.

3 kwietnia 2008, 10:18 • Jiker (gry-online.pl) • pozostałe

Jednym z największych zaskoczeń w przypadku gier wydawanych na PlayStation 3 okazała się być konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Z funkcji tej korzystała m.in. czwarta odsłona cyklu Devil May Cry. Skąd w ogóle taki pomysł i co jest głównym powodem jego zastosowania? Odpowiedź na to pytanie starały się znaleźć redakcje serwisu 1up oraz bloga MTV Multiplayer.

W wyniku przeprowadzanego śledztwa dowiodły one, że problemem nie jest tak naprawdę prędkość odczytu formatu Blu-ray przez napędy, lecz różnice w tym względzie pomiędzy Blu-ray a DVD. Jakie? Oddajmy głos Patrickowi Klepekowi, szefowi newsroomu serwisu 1up: „Naturalnym jest, że wewnętrzne warstwy nośników pozwalają na inna prędkość odczytu niż zewnętrzne [wiąże się to z mniejszym obwodem warstw wewnętrznych – przyp. red.]. O ile napędy DVD są w stanie odczytywać dane z różną prędkością, o tyle napędy Blu-ray robią to wyłącznie ze stałą prędkością. Połączenie tego faktu z ogromną pojemnością płyt Blu-ray oraz tym, że niektóre firmy po prostu przerzucają dane nagrane wcześniej na płytę DVD na nośnik Blu-ray, owocuje dłuższymi czasami ładowania danych ”.

Konkludując – deweloperzy powinni optymalizować dane pod kątem Blu-ray, jednakże bardzo często nie robią tego. Stąd konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Jak pokazały jednak niektóre pozycje, choćby wydany ostatnio Dark Sector, poradzenie sobie z tym problemem nie jest trudne. Gra jest bowiem identyczna w przypadku Xboksa 360 i PlayStation 3 (również pod względem czasu ładowania poziomów). Innym wyjściem jest pozostawienie graczom możliwości wyboru instalacji lub rezygnacji z niej, co zaoferowali twórcy Unreal Tournament III. Narzucona instalacja nie jest więc, jak doskonale widać, jedynym wyjściem.

kalendarz wiadomości
2008
kwiecień
Nie Pon Wto Śro Czw Pią Sob
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

komentarze czytelników


Ędward Ącki  2008-04-03 - 11:14

Jeśli dobrze pamiętam z fizyki, to prędkość kątowa na brzegu krążka jest o wiele większa niż po wewnętrznej stronie, a skoro odległość między każdym bitem na płycie jest taka sama, to prędkość odczytu danych jest najmniejsza wewnątrz a największa na zewnątrz. Wiem też, że prędkość płyty w napędzie blue-ray jest szybsza, gdy czyta on środek a mniejsza, gdy brzeg płyty, co pozwala na jednakowo szybkie odczytywanie całej płyty. Poza tym, gdyby to aż tak wielki problem (chodzi mi o dmc4) capcom mógł wydać grę na dvd. Może się nie znam, ale po co powielać dziwne newsy z zachodnich serwisów? Z braku laku i kit dobry?

Drau  2008-04-03 - 11:23

Nie mogl. Gry na PS3 sa wydawane na plytach BD i wydawanie ich na innym [w sensie: 'gorszym'] nosniku byloby bledem z punktu widzenia marketingu [promowanie nowego napedu/nosnika]. ...

simian-raticus  2008-04-03 - 11:25

"Jeśli dobrze pamiętam z fizyki, to prędkość kątowa na brzegu krążka jest o wiele większa niż po wewnętrznej stronie" - to tak samo jak z przerzutkami w rowerze ;)

TeadyBeeR  2008-04-03 - 11:28

Szkoda, ze xbox nie oferuje takiej opcji. Nigdy nie lubilem jak mi sie cos w napedzie kreci. :)

Lukxxx  2008-04-03 - 12:48

chyba liniowa (przy takiej samej prędkości kątowej)

Otton_von  2008-04-03 - 14:35

Niech będzie powszwchne rozwiązanie jak w UT 3 i po problemie.