Wiadomość gry na świecie 26 sierpnia 2007, 19:59

GOL na GC 2007: nowe "przygodówki" z dtp cz.2

Wczoraj poznaliście już moje pierwsze wrażenia z So Blonde oraz z Gray Matter. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą przyglądamy się trzem pozostałym tytułom, z jakimi miałem okazję i przyjemność zapoznać się podczas prezentacji na stoisku niemieckiej firmy dtp.

Wczoraj poznaliście już moje pierwsze wrażenia z So Blonde oraz z Gray Matter. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą przyglądamy się trzem pozostałym tytułom, z jakimi miałem okazję i przyjemność zapoznać się podczas prezentacji na stoisku niemieckiej firmy dtp.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #1

Nowy Jork, Manhattan – wyjątkowo nieprzyjemny, deszczowy wieczór. W oddali widać Chrysler Building. Pośród nielicznych przechodniów nagle pojawia się półnaga młoda kobieta z obłędem w oczach i pistoletem w dłoni. Przystaje i z przeraźliwym krzykiem zaczyna raz za razem strzelać w niebo… Przyznacie, że wygląda to na naprawdę solidny początek mrocznego, psychologicznego thrillera. A właśnie taką sytuację zaserwuje nam intro przygotowywanej przez programistów z Mouse of Tales gry Overclocked.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #2

Psychiatra wojskowy Dave MacNamara otrzymuje zadanie rozwikłania zagadki nagłych amnezji pięciu mieszkańców Nowego Jorku. Dość szybko odkryje, że pozornie niezależne przypadki łączy naprawdę wiele wspólnego i… I podobnie jak w pierwszej części, aby niepotrzebnie się nie powtarzać, zachęcam do lektury zapowiedzi Overclocked, która od połowy kwietnia jest już na naszych stronach.

To, o czego najbardziej obawiałem się w przypadku tej produkcji to jej oprawa graficzna. Przyznam, że jako osobie „wychowanej” na starych ręcznie malowanych przygodówkach nie zawsze pozytywnie oceniam przenoszenie tego gatunku w świat 3D (no może nie tak do końca pełne, gdyż same lokacje nadal SA płaskie, jednak dość często zmieniający się widok z kamery daje dość przyjemne poczucie ich głębi).

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #3

W tym wypadku wygląda na to, że moje obawy były niesłuszne – kilka lokacji po których miałem okazję pochodzić prezentuje się naprawdę udanie, a przede wszystkim, to co niezwykle istotne – same postacie, ich ruchy i wyraz twarzy doskonale współgrają z rozwojem akcji.

Jaka szkoda, że ze wspomnianą gra miałem do czynienia wyłącznie w wersji niemieckiej – w tym wypadku przy jakiejkolwiek kwestii dialogowej musiałem niestety liczyć na pomoc towarzyszącego mi Claasa Woltera co niestety nieco psuło przyjemność z okrywania pierwszych zagadek tej gry. Nasz psychiatra nie będzie jedyną grywaną postacią. Obok niego będziemy mogli przejąć kontrolę i zgłębiać na zgłębiać na zasadzie retrospekcji losy i tajemnice pozostałych 5 bohaterów gry.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #4

Generalnie pierwsze wrażenie z tej produkcji jest naprawdę pozytywne – to co już teraz cieszy to intrygująca fabuła, sugestywna muzyka i dopracowana strona graficzna. Dodam jeszcze, że prace nad Overclocked są już na ukończeniu. Wersja niemieckojęzyczna powinna ukazać się w sprzedaży od 12 października. Niestety, jak „przystało” na niejedną grę z dtp na wersję anglojęzyczną będziemy musieli poczekać dłużej.

Memento Mori

„Pamiętaj, że umrzesz”- tak właśnie możemy przetłumaczyć łacińską maksymę, która jest jednocześnie tytułem nowej gry opracowywanej przez naszych południowych sąsiadów z Centauri Production. Akcja Memento Mori nie przeniesie nas jednak w okolice mostu Karola, lecz petersburskiego Ermitażu. To właśnie z tego muzeum skradziono trzy bezcenne obrazy. Szef wydziału ds. kradzieży dzieł sztuki, pułkownik Ostankovic podejrzewa, że za tym wydawać by się mogło, zwykłym włamaniem stoi tajemnicze stowarzyszenie.

Gracz wcielając się w dwie postacie, czyli w tym wypadku agentkę Interpolu Larisę Ivanovnę Svetlovą, a także niejakiego Maxima Duranda, byłego fałszerza sztuki, musi rozwikłać tajemnicę kradzieży a także sekrety tajemnego stowarzyszenia.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #5

Ok. – tyle w temacie fabuły. Jak zatem to wszystko wygląda w praktyce? Tutaj przyznam, że aż do momentu premiery pozostanę bardzo a to bardzo sceptyczny. Mam bowiem w pamięci nieudane „dzieło” Centauri Production, czyli Gooka: The Mystery of Janatris, znanej u nas jako Tajemnice Janatris. Warto również zaznaczyć, że ich inna produkcja - Evil Days of Luckless John w zestawieniu Gamerankings może poszczycić się średnią wysokości… 1% (na 100 możliwych…)

Owszem, grafika, animacja i sterowanie jakie obejrzałem wyglądają przyzwoicie. Szczególnie przyjemnie rozwiązano kwestię oświetlenia poszczególnych lokacji. Jednak… no właśnie… w zasadzie nie do końca przekonuje mnie scenariusz, jak również obawiam się właśnie dużego niedopracowania od strony technicznej.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #6

A kto wie – może w tym wypadku jestem w błędzie, a czescy programiści nagle doznali olśnienia i już wiedzą „jak robić udane gry”… W każdym razie do premiery Memento Mori jeszcze daleka droga – wstępnie jest ona planowana na pierwszy kwartał 2008.

Mata Hari

Ten tytuł zostawiłem na koniec. Wynika to również z tego, że mój przewodnik spieszył się już na kolejne spotkanie i po prostu, przepraszając za brak czasu, zostawił mnie sam na sam z odpaloną, baaardzo wczesną wersją tejże gry.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #7
Po lewej – historyczne zdjęcie Maty Hari, po prawej – jej „growa” wersja

Sama historia, która poznamy w grze zapowiada się interesująco. Jak nietrudno się domyśleć, wcielamy się w tytułowa bohaterkę. Trzeba przyznać, że jej rzeczywisty, historyczny pierwowzór to postać wyjątkowo nietuzinkowa - Margaretha Geertruida Zelle, holenderska tancerka, która pod pseudonimem Mata Hari zdobyła dość duży rozgłos na początku XX wieku. Jej bardzo szerokie, czasami bardzo intymne kontakty w świecie ówczesnej polityki i przemysłu czyniły z niej doskonały materiał na szpiega. I właśnie w takich okolicznościach rozpoczynamy naszą przygodę z grą. Nasz bohaterka musi wykorzystać wszystkie swoje atrybuty, swój spryt i intelekt aby zdobyć najpilniej strzeżone informacje i materiały. Podobnie jak to miało miejsce w rzeczywistości, tak i w miarę rozwoju akcji Matą Hari coraz bardziej zainteresowane będą wywiady Ententy jak i państw centralnych. Wg. zapowiedzi, w gra ma posiadać kilka różnych zakończeń zależnych od naszych decyzji i wybranych dróg postępowania. Kto wie? Może uda nam się uniknąć prawdziwego zakończenia szpiegowskiej kariery bohaterki, która w 1917 roku stanęła przed francuskim plutonem egzekucyjnym…

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #8

Również i w tym wypadku mamy do czynienia ze twórcami, którzy już zdobyli uznanie wśród miłośników tego gatunku. Za scenariusz i projektowanie gry odpowiadają dawni pracownicy LucasArts Hal Barwood oraz Noah Falstein – prawdziwi weterani, mający na koncie przede wszystkim takie tytuły, jak Indiana Jones and the Last Crusade oraz Indiana Jones and the Fate of Atlantis.

No ok. – a sama strona wizualna? No cóż…trudno naprawdę uznać, że to co zobaczyłem wygląda dobrze. Przede wszystkim bardzo mocno szwankuje animacja o jakiejkolwiek np. mimice twarzy podczas rozmów nie wspominając. Tym samym, mimo, że wnętrza reprezentują już przyzwoity poziom, ogólne wrażenia psuje widok sztywnych postaci wyglądających niczym sklepowe manekiny. Naprawdę w przypadku tej pozycji to jeszcze dość duża droga, aby osiągnąć poziom chociażby taki, jak w przypadku opisanego powyżej Overclocked.

GOL na GC 2007: nowe 'przygodówki' z dtp cz.2 - ilustracja #9

Pod tym względem uważam, że twórcy gry mają jeszcze sporo roboty przed sobą, gdyż sam klimat Belle Epoque, wytworne wnętrza i stroje (szczególnie naszej bohaterki…) mogą zostać zepsute przez zbytnią statyczność samej rozgrywki. Zresztą oni sami wydają się doskonale zdawać sobie z tego sprawę – finalnej wersji Maty Hari spodziewać się możemy dopiero pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku.