Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość kompendia 7 listopada 2017, 12:26

autor: Aquma

Star Wars: Battlefront II – kompendium wiedzy

W niniejszym tekście zebraliśmy dla Was wszystkie dostępne obecnie informacje na temat głośnej strzelanki wieloosobowej osadzonej w uniwersum Gwizdnych wojen – Star Wars: Battlefront II.

Star Wars: Battlefront II – kompendium - ilustracja #1

1. Informacje ogólne

Spis treści:
  1. 1. Informacje ogólne (1.1 Pierwsze pogłoski i oficjalna zapowiedź, 1.2 E3 2017, 1.3 Ostatnie miesiące przed premierą, 1.4 Otwarte testy wersji beta, 1.5 Dostępne edycje)
  2. 2. Fabuła
  3. 3. Rozgrywka (3.1 Brak przepustki sezonowej, 3.2 Nowy system progresji)
  4. 4. Kwestie techniczne (4.1 Wersje konsolowe, 4.2 Wersja na PC)

Star Wars: Battlefront II jest stawiającą na rozgrywkę w trybie multiplayer strzelanką pierwszoosobową, której akcja osadzona została w ikonicznym uniwersum Gwiezdnych wojen. Produkcja pozwala graczom wziąć udział w wielu starciach znanych z filmów (lub wzorowanych na nich), a także przejąć kontrolę nad rozpoznawalnymi bohaterami, takimi jak Boba Fett, Han Solo, Luke Skywalker, Darth Vader, Kylo Ren czy Darth Maul. Omawiany tytuł jest kontynuacją Star Wars: Battlefront z 2015 roku. Za jego stworzenie odpowiada studio DICE, we współpracy z deweloperami z Criterion Games (przygotowują oni tryb, w ramach którego stajemy za sterami statku kosmicznego) oraz EA Motive (odpowiadają za kampanię single player). Produkcja powstała w ramach umowy licencyjnej podpisanej przez LucasArts i Electronic Arts.

Star Wars: Battlefront to marka o długiej historii. Jej korzenie sięgają jeszcze 2004 roku, kiedy to na PC, PS2 oraz oryginalnym Xboksie ukazał się pierwszy Star Wars: Battlefront, stworzony przez Pandemic Studios (Full Spectrum Warrior, Battlezone), oczywiście pod egidą LucasArts. Mimo dość mieszanych opinii w branżowej prasie (średnia ocen dla wersji PC w serwisie Metacritic to 76%) gra okazała się sporym sukcesem pośród fanów, zawsze spragnionych gier w uniwersum Gwiezdnych wojen, w związku z czym nie było wielką niespodzianką, kiedy rok później na rynku pojawił się sequel – Star Wars: Battlefront II. To właśnie ta gra do dziś uważana jest przez większość fanów za najlepszą część serii. Na fali sukcesu przystąpiono do prac nad trzecią częścią Star Wars Battlefront, która jednak ostatecznie się nie ukazała – niemal skończony projekt, za którym tym razem stało studio Free Radial Design, skasowano w 2008 roku. Zamiast tego LucasArts zdecydowało się na wydanie dwóch tytułów na platformach mobilnych: Star Wars Battlefront – Renegade Squadron (2007, PSP) oraz Star Wars Battlefront: Elite Squadron (2009, PSP i NDS).

Battlefront III to nie jedyny skasowany tytuł w ramach omawianej franczyzy. Według doniesień serwisu Kotaku, siedem lat temu deweloper Slant Six Games (znany np. z serii SOCOM) pracował nad wieloosobową strzelanką, roboczo zatytułowaną Star Wars: Battlefront Online. Gra miała się ukazać w 2010 roku, jednak studiu nie udało się ukończyć prac na czas. Opóźnienia były przy tym na tyle poważne, że LucasArts zdecydowało się na porzucenie projektu. Trzy lata później podobny los spotkał również Star Wars: First Assault – spin-off modelem rozgrywki przypominający podobno serię Call of Duty.

Na kolejną odsłonę właściwego cyklu przyszło nam czekać do 2015 roku. Zatytułowana po prostu Star Wars: Battlefront gra ukazała się na PC, PS4 oraz Xboksie One i była pierwszą częścią serii stworzoną przez studio DICE. Produkcja została przyjęta przez recenzentów z raczej umiarkowanym entuzjazmem (średnia ocen w serwisie Metacritic wynosi obecnie 72-75%, w zależności od platformy), jednak sprzedała się świetnie (kupiono ponad 14 mln egzemplarzy!), torując drogę dla kontynuacji. Star Wars: Battlefront II ukaże się 17 listopada 2017 roku, na tych samych platformach docelowych, co poprzednia gra.

1.1 Pierwsze pogłoski i oficjalna zapowiedź Star Wars: Battlefront II

Powstanie kontynuacji było sprawą jasną właściwie od momentu premiery „jedynki”. To, że prace nad grą są prowadzone oficjalnie potwierdzono w maju 2016 roku, zaś pół roku później poznaliśmy przybliżoną datę premiery (jesień 2017). Na przełomie 2016 i 2017 r. DICE ujawniło także garść szczegółów na temat swojej nowej produkcji – dowiedzieliśmy się, że w przeciwieństwie do poprzedniej gry, tym razem dostaniemy kampanię single player, a tryb wieloosobowy Star Wars: Battlefront II przeniesie nas także w czasy znane z filmowych epizodów VII-IX.

Pierwszy zwiastun zaprezentowano 15 kwietnia, w czasie konwentu fanów Gwiezdnych wojen Star Wars Celebration (poprzedził go także krótszy teaser, który wylądował w sieci 3 dni wcześniej). Wówczas poznaliśmy również konkretną datę premiery – 17 listopada 2017 r.

W maju 2017 Mark Thompson – reżyser produkcji – w opublikowanym przez EA filmiku podzielił się informacjami na temat warstwy fabularnej.

1.2 E3 2017

Star Wars: Battlefront II zagościło nie tyle na samym E3 2017, co organizowanej równolegle z nim konferencji EA Play. DICE zaprezentowało trailer oraz obszerny materiał z rozgrywki, który błyskawicznie wylądował w sieci i obił się w niej szerokim echem, stając się najczęściej oglądanym materiałem w serwisie YouTube w tamtym okresie.

Równocześnie dowiedzieliśmy się, że gra będzie korzystała z innego modelu rozwoju postaci niż poprzednia część cyklu, a wszystkie stworzone po premierze mapy zostaną udostępnione za darmo każdej osobie, która kupiła Star Wars: Battlefront II. Dodatkowo pochwalono się, że Star Wars: Battlefront II ma posiadać trzykrotnie więcej zawartości od swojego poprzednika.

1.3 Ostatnie miesiące przed premierą

Pod koniec czerwca poznaliśmy szczegóły przebudowanego na potrzeby drugiej części systemu rozwoju (więcej na ten temat w rozdziale 3.)

Również pod koniec czerwca rozpoczęły się zamknięte testy alfa – dzięki wyciekowi z nich w pierwszych dniach lipca poznaliśmy listę bohaterów, którzy znajdą się w grze. Parę dni później ogłoszono też datę otwartej bety – przypadła ona na dni 6-9 października (4-9 października w przypadku osób, które zdecydowały się na zamówienie przedpremierowe).

16 lipca przyniósł kolejny materiał filmowy poświęcony warstwie fabularnej Star Wars: Battlefront II.

W sierpniu otrzymaliśmy trailer prezentujący bitwy kosmiczne.

We wrześniu EA udostępniło zwiastun porównujący najważniejsze cechy gry na tle jej poprzedniczki, a także podzieliło się z nami informacjami na temat minimalnych i zalecanych wymagań sprzętowych wersji na PC (patrz niżej).

Na koniec września otrzymaliśmy jeszcze fabularny trailer, w którym jedną z głównych ról odgrywa Imperator Palpatine.

11 października doczekaliśmy się z kolei materiału, na którym możemy zobaczyć, jak w roli ikonicznego Dartha Vadera sprawdza się Mirosław Zbrojewicz.

1.4 Otwarte testy wersji beta

Otwarte testy wersji beta Star Wars: Battlefront II odbyły się na wszystkich platformach. Wbrew wcześniejszym ogłoszeniem trwały dłużej niż pierwotnie zakładano: dobiegły końca 11 października. Gracze otrzymali do dyspozycji cztery tryby gry:

  1. Galaktyczny szturm – potyczka rozgrywała się na planecie Naboo i była przeznaczona dla 40 osób, w dwóch drużynach (separatyści oraz klony należące do armii Republiki).
  2. Natarcie gwiezdnych myśliwców – tryb pozwalał na przejęcie kontroli nad statkiem kosmicznym i wzięcie udziału w widowiskowej bitwie nad planetą Fondor, w czasie której Rebelia i Imperium starały się przejąć kontrolę nad gwiezdną stocznią. W zabawie mogły brać udział dwie drużyny liczące po 12 graczy.
  3. Tryb ataku – rozgrywka odtwarzała znaną z epizodu VII bitwę o zamek Maz na planecie Takodana. Gracze wcielali się w siły Najwyższego Porządku lub ruchu oporu i w liczących 8 osób drużynach próbowali obronić lub zdobyć znajdujący się wewnątrz zamku artefakt.
  4. Tryb arcade – ostatni z trybów gry umożliwiał testowanie scenariuszy przeznaczonych dla jednego lub dwóch graczy (w kooperacji – przez Internet lub lokalnie) w stolicy planety Naboo – mieście Theed.

Testy poprzedziła publikacja krótkiego trailera.

1.5 Dostępne edycje

Edycja Standardowa:

Gracze, którzy zdecydują się na kupno tej wersji otrzymają szereg dodatków wewnątrz gry: modyfikator zdolności ulepszający Sokoła Millenium, modyfikatory zdolności heroicznych Rey i Kylo Rena oraz wyjątkową skórkę dla tego drugiego (jednak wyłącznie w przypadku zamówienia przedpremierowego).

Edycja Specjalna Elitarnego Żolnierza:

W wypadku tej edycji, poza elementami typowymi dla wersji standardowej (przy czym posiadacze Edycji Specjalnej wyjątkowy wygląd Kylo Rena otrzymają niezależnie od terminu zakupu), dostajemy jeszcze ulepszone wersje wszystkich klas szturmowców, karabin blasterowy A280-CFE, modyfikator zdolności heroicznej oraz modyfikację ulepszonej lunety. Dodatkowo klienci, którzy zdecydują się na zakup wzbogaconej wersję gry, będą mogli rozpocząć zabawę 3 dni wcześniej niż pozostali – 14 listopada.

Warto dodać, że w Polsce pecetowa wersja Star Wars: Battlefront II będzie dostępna wyłącznie w języku polskim i rosyjskim. Niestety nie otrzymamy możliwości włączenia oryginalnego, angielskiego dubbingu.

2. Fabuła

W Star Wars: Battlefront II wcielimy się w żołnierza imperialnego, a historia postara się przedstawić nieco inną, bardziej ludzką twarz tej strony gwiezdnego konfliktu. Nasza bohaterka – jest to bowiem kobieta – nazywa się Iden Versio i dowodzi elitarnym oddziałem sił specjalnych, znanym pod nazwą Inferno. Krótko po zniszczeniu drugiej gwiazdy śmierci w Powrocie Jedi (epizod VI), pragnąca pomścić śmierć swojego Imperatora Iden staje się adresatką jego sekretnego, ostatniego rozkazu. Wykonanie tego zadania może odmienić losy na pozór przegranej już wojny. Dzięki kampanii dowiemy się więcej o wydarzeniach, które poprzedziły filmowy epizod VII – Przebudzenie Mocy. Będziemy mieli również możliwość wcielenia się na krótko w innych bohaterów, takich jak Luke Skywalker czy Kylo Ren.

3. Rozgrywka

Star Wars: Battlefront II jest strzelanką FPS nastawioną w pierwszej kolejności na tryb wieloosobowy. Mimo że gra posiada kampanię single player, to właśnie zabawa z innymi stanowi w przypadku tej produkcji główny punkt programu. Gracze mogą rywalizować w jednym z czterech różnych trybów:

  1. Atak – tradycyjne starcie w drużynach liczących do 8 graczy.
  2. Natarcie myśliwców – walki z wykorzystaniem statków kosmicznych.
  3. Bohaterowie i złoczyńcy – starcia wyłącznie z udziałem bohaterów, zebranych w 4-osobowych składach.
  4. Galaktyczny szturm – największe bitwy, przeznaczone dla 40 graczy.

Zabawa będzie się toczyła na trzech kategoriach map. Pierwszą stanowią te, które pochodzą z filmowych epizodów I-III, takie jak Kamino, Kashyyyk oraz Theed. Druga kategoria zawiera mapy powiązane z oryginalną trylogią, czyli epizodami IV-VI. W tym wypadku odwiedzimy Mos Eisley, Yavin 4, Hoth oraz drugą Gwiazdę Śmierci. Ostatnia kategoria skupia się na miejscach znanych z najnowszych filmów, np. bazie Starkiller, Takodanie czy planecie Jakku.

Każda z lokacji przygotowanych na potrzeby gry posiada własną charakterystykę i typowe dla niej zasady osiągnięcia zwycięstwa przez każdą ze stron. Dla przykładu, scenariusz bitwy o Kashyyyk zakłada szturm separatystów na wybrzeże, w przypadku Hoth mamy do czynienia z olbrzymią bitwą z udziałem myśliwców i maszyn kroczących AT-AT, zaś na Yavin 4 rebelianci bronią się przed siłami imperialnymi z wykorzystaniem turbolaserów, które muszą zostać zniszczone, jeśli Imperium ma mieć jakiekolwiek szanse na zwycięstwo. Ze pełnymi charakterystykami map możecie się zapoznać pod tym adresem.

3.1 Brak przepustki sezonowej

Wszystkie osoby, które zdecydują się na zakup Star Wars: Battlefront II otrzymają za darmo całą zawartość – mapy, tryby gry itp. – która zostanie udostępniona po premierze. To rozwiązanie dość nietypowe w dzisiejszych, pełnych płatnych DLC czasach. Twórcy z DICE argumentują swoją decyzję niechęcią do dzielenia bazy graczy na „lepszych” i „gorszych”. Niewątpliwie takie podejście pozwoli na dłużej zachować grę przy życiu, bowiem nie doprowadzi do sytuacji, w której dostęp do najpopularniejszych map będą mieli wyłącznie ci gracze, którzy zdecydują się za nie zapłacić.

3.2 Nowy system progresji

Brak DLC odbije się jednak na grze w inny sposób. W jaki? Niechętne do odpuszczania dodatkowego zarobku Electronic Arts postanowiło umieścić w Star Wars: Battlefront II rozbudowany system mikrotransakcji – i to bynajmniej nie oferujący dostępu wyłącznie do przedmiotów o charakterze kosmetycznym. Gracze będą mogli kupować skrzynie, w których znajdą m.in. nowe emotki, ubrania, pozy oraz Gwiezdne Karty, dające dostęp do nowych umiejętności i sprzętu oraz umożliwiające rozwijanie obecnie posiadanych.

Na dokładnie tych samych skrzyniach i kartach oparty jest niemal cały system progresji w Star Wars: Battlefront II. Oznacza to, że osoby niezainteresowane wydawaniem dodatkowych pieniędzy w grze, za którą i tak już sporo zapłaciły, będą najprawdopodobniej musiały przygotować się na grind. Sytuację nieco poprawia fakt, że na wyższych rangach otrzymamy możliwość rozbijania zdobywanych kart na elementy, które umożliwią wzmacnianie tych, które obecnie mamy (będzie to konieczne, bowiem w skrzyniach nie znajdziemy najmocniejszych kart poziomu heroicznego) oraz tworzenie nowych, pod warunkiem posiadania odpowiednio wysokiej rangi. Dodatkowo, przedmioty i sprzęt powiązane z daną klasą będą odblokowywane w trakcie, gdy będziemy nią grali. Podobnie będzie z bronią – choć niektóre giwery znajdą się w sprzedawanych w ramach mikrotransakcji skrzynkach, to odblokowanie większości z nich będzie uzależnione od postępów w rozgrywce.

Warto podkreślić, że obecnie znajdujący się w grze system został poddany dużym zmianom pod wpływem ostrej krytyki ze strony zarówno branżowych mediów, jak i graczy, w czasie otwartych testów beta. Wcześniejsza wersja mechaniki rozwoju była znacznie bardziej losowa i zdecydowanie mniej przyjazna użytkownikom.

4. Kwestie techniczne

Gra Star Wars: Battlefront II jest oparta na najnowszej wersji stworzonego przez DICE silnika Frostbite, który w dzisiejszych czasach zasila większość produkcji powstających w studiach podlegających firmie Electronic Arts. Nic w tym dziwnego – technologia ta zapewnia wsparcie dla wszystkich najnowszych sztuczek i technik renderowania, np. PBR – physically based rendering, (czyli renderowanie obiektów z realistycznie odwzorowanym, opartym o ich położenie i oświetlenie cieniowaniem), fotogrametrii (technika pozwalająca na skanowanie różnego rodzaju powierzchni/przedmiotów wykorzystanych w filmach, celem wiernego odwzorowania ich w grze) czy chromatycznej abberacji (kontrowersyjna i nie lubiana przez niektórych graczy technika, której efektem jest zamierzone rozmycie obrazu i zaburzenie kolorów). Efekt końcowy to zapierające dech w piersi wrażenia wizualne, chwalone przez praktycznie wszystkich ekspertów i krytyków.

4.1 Wersje konsolowe

Wersje konsolowe Battlefronta II korzystają z dynamicznej rozdzielczości, by zapewnić możliwie jak najlepszej jakości obraz, przy równoczesnym dbaniu o konieczną w tytułach przeznaczonych do rozrywki wieloosobowej, perfekcyjną płynność. Na podstawowej wersji PS4 rozdzielczość waha się w przedziale pomiędzy 972p a 1080p. W przypadku Xboksa One mamy do czynienia z 900p, dynamicznie zwiększanym do około 1000p, jednak z możliwymi spadkami nawet do 800p. Dodatkowo właściciele Xboksa One muszą pogodzić się z niewielkimi kompromisami w zakresie detali – np. cieniami i odbiciami na powierzchniach wyświetlanymi w nieco mniejszej rozdzielczości.

W wersji na PS4 Pro rozdzielczość najczęściej utrzymuje się na poziomie 1296p, choć maksymalnie może sięgnąć 1440p. Deweloper zdecydował się również na zastosowanie dodatkowych efektów (np. teselacja) lub wzmocnienie już działających (lepsze ambient occlusion) wówczas, gdy gra jest uruchamiana na mocniejszej maszynce od Sony.

Star Wars: Battlefront II na wszystkich platformach mierzy w płynność na poziomie 60 FPS, choć nie zawsze jest ona osiągana. Najstabilniejszą wydajność oferuje obecnie wersja na PS4 Pro, zaś najsłabiej radzi sobie Xbox One (informacje pochodzą z analiz technicznych otwartej bety). Warto jednak zaznaczyć, że gra wspiera również potężnego Xboksa One X, który listopadzie zadebiutował 7 listopada.

4.2 Wersja na PC

W wersji na PC należy spodziewać się zdecydowanie najlepszej jakości obrazu – oczywiście pod warunkiem, że posiadamy komputer, który jest w stanie poradzić sobie z grą. Na szczęście została ona solidnie zoptymalizowana i po obniżeniu detali nawet posiadacze słabszych maszyn będą mogli się cieszyć komfortową rozgrywką. Oficjalne wymagania sprzętowe prezentują się następująco:

Wymagania minimalne:

  1. Procesor: Intel Core i5 6600K / AMD FX-6350
  2. Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 660 2GB / Ati (AMD) Radeon HD 7850 2GB
  3. Pamięć RAM: 8 GB
  4. HDD: 55 GB
  5. System operacyjny: Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 64-bit
  6. DirectX: karta graficzna zgodna z DirectX 11
  7. Internet: połączenie o przepustowości co najmniej 512 Kb/s

Wymagania rekomendowane:

  1. Procesor: Intel Core i7 6700 / AMD FX 8350 Wraith
  2. Karta grafiki: Nvidia GeForce GTX 1060 3GB / Radeon RX 480 4GB
  3. Pamięć RAM: 16 GB
  4. HDD: 55 GB
  5. System operacyjny: Windows 7 / Windows 8 / Windows 10 64-bit
  6. DirectX: karta graficzna zgodna z DirectX 11,1
  7. Internet: połączenie o przepustowości co najmniej 512 Kb/s