futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 7 listopada 2016, 11:50

autor: Michał Jodłowski

Wypuszczono Radeon Software Crimson Edition 16.11.2

Firma AMD wydała kolejną wersję oprogramowania Radeon Software Crimson Edition, oznaczoną numerem 16.11.2, przeznaczoną do produkowanych przez siebie kart grafiki Radeon.

Firma AMD ostatnimi czasy nie próżnuje – w ciągu miesiąca wypuściła trzy wersje oprogramowania Radeon Software Crimson Edition, przeznaczonego do kart grafiki Radeon, które produkuje. Wydanie oznaczone numerem 16.11.2 wprowadza jedynie ulepszenia w funkcji Shader Cache (ang. Pamięć podręczna jednostki cieniującej), poprzez zwiększenie limitu danych, jakie mogą być przez nią zapisane na dysku.

Nowe sterowniki do kart grafiki Radeon wprowadzają zmiany w funkcji Shader Cache - Wypuszczono Radeon Software Crimson Edition 16.11.2 - wiadomość - 2016-11-07
Nowe sterowniki do kart grafiki Radeon wprowadzają zmiany w funkcji Shader Cache

Zdania na temat pamięci podręcznej jednostek cieniujących są podzielone, czego powodem jest fakt, że jej wpływ na wydajność w grach to sprawa indywidualna dla każdej konfiguracji sprzętowej. Według testów przeprowadzonych przez firmę AMD włączenie rzeczonej funkcji mniej lub bardziej skraca czas ładowania poziomów – w BioShock Infinite benchmark załadował się o 12% szybciej, zaś w Star Wars Battlefront zanotowano 34,5-procentowy wzrost szybkości wczytywania mapy Survivors on Endor (prawdopodobnie, w teście opisano ją jako „SURVIVAL-Endor”). Podobnie sprawa ma się mieć z szeroko rozumianymi mikroprzycinkami, jakie czasami zdarzają się podczas rozgrywki. Funkcja Shader Cache ma widocznie redukować i te drugie. Oczywiście, jak wspomniałem wyżej, wiele zależy też od konfiguracji sprzętowej, stąd też podział w opiniach. Przykładowym scenariuszem, w którym Shader Cache może mieć ujemny wpływ na wydajność, jest powolny dysk twardy – wówczas istnieje szansa, że odczytywanie z niego wcześniej przygotowanych danych okaże się dłuższe niż kompilowanie w czasie rzeczywistym przez procesor. Największe szanse na skorzystanie z dobrodziejstw tej funkcji mają zatem komputery wyposażone w dyski SSD bądź szybkie HDD. Dobrym rozwiązaniem jest również przetestowanie z osobna poszczególnych gier i włączenie bądź wyłączenie w nich Shader Cache za pomocą panelu konfiguracyjnego sterownika.

Omawiane oprogramowanie można pobrać pod tym adresem. Jest ono przeznaczone dla 32- i 64-bitowych wersji systemów operacyjnych Windows 10, 8.1 i 7. Wspierane karty grafiki to modele z serii RX 400, Pro Duo, R9 Fury, R9 Nano, R9 300, R9 200, R7 300, R7 200, R5 300, R5 200, HD 8500-8900, HD 7700-7900 i, gdzie dotyczy, ich mobilne odpowiedniki. Przed instalacją warto zauważyć, że w aktualnym wydaniu sterownika wciąż występuje kilka nierozwiązanych problemów (te same, co w poprzedniej wersji), m.in. możliwe, choć nieregularne „wysypywanie się” w grze Battlefield 1.