Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 września 2016, 11:00

Forza Horizon 3 na PC z nowym zabezpieczeniem DRM i problemami technicznymi

W sieci pojawiają się informacje na temat spadków wydajności, z jakimi spotykają się posiadacze pecetowego wydania gry Forza Horizon 3. Twórcy obiecują rozwiązanie tej kwestii w następnym patchu. Tymczasem jako przyczynę tych problemów część graczy wskazuje nowo wprowadzone zabezpieczenie, w dodatku mające uniemożliwiać tworzenie fanowskich modyfikacji.

Debiutująca dzisiaj Forza Horizon 3 spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem ze strony recenzentów: większość przyznała grze noty powyżej 80/100, co dało średnią ocen rzędu 91/100 w serwisie Metacritic (my oceniliśmy FH3 na 9,5/10). Jak dotąd spora część autorów zapoznała się z konsolowym wydaniem trzeciej odsłony podserii Forza Horizon, ale nieliczne testy pecetowej wersji zdają się wskazywać, że posiadacze komputerów osobistych nie mają powodów do narzekań. Przynajmniej ogólnie, bowiem w sieci pojawiły się liczne doniesienia o spadkach wydajności, co potwierdził serwis Digital Foundry. Problemy z utrzymaniem 60 klatek na sekundę w rozdzielczości Full HD odnotowano głównie w trakcie przejazdu przez lasy, ale nie brakuje też narzekań na klatkowanie przy szybkiej jeździe w miastach. Dotyczy to nawet tak potężnych układów graficznych jak GeForce GTX 1080, a w przypadku słabszych kart wydajność grafiki spada nawet poniżej 30 fps-ów, bez względu na ustawienia.

Twórcy już obiecali rozwiązać te problemy w następnym patchu, ale jak dotąd nie ma zgody co do tego, co je powoduje. Część użytkowników zdaje się wskazywać na Encrypting File System – nową funkcję Windows 10, z której póki co korzystają jedynie Halo 5: Forge (darmowe wydanie strzelanki Halo 5: Guardians z edytorem zawartości) oraz właśnie Forza Horizon 3. ESF na bieżąco szyfruje pliki gry, co według użytkownika dkhavilo z serwisu Reddit ma obciążać procesor i tym samym przyczyniać się do spadków wydajności. Zwracamy uwagę, że na ten moment jest to jedynie spekulacja i nie ma pewności co do powiązania opisywanych problemów z nowo wprowadzonym systemem.

Niemniej faktem pozostaje inna niedogodność wynikająca z tej nowości – niemożność tworzenia fanowskich modyfikacji. Nie wiadomo, czy ESF całkowicie blokuje możliwość kreacji modów. Serwis Dark Side of Gaming wskazuje, że wspomniane Forge doczekało się paru dodatków społeczności, choć tymczasowa darmowość tej produkcji mogła przełożyć się na niezaszyfrowanie wszystkich plików. Jak jest w istocie, zapewne przekonamy się wkrótce.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej