Wiadomość kompendia 22 lutego 2017, 08:29

autor: Vergil

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #7: Pierwsze recenzje]

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze RPG akcji pod tytułem Horizon: Zero Dawn. Za jej produkcję odpowiada studio Guerrilla Games, znane głównie z cyklu Killzone. Tekst będzie uzupełniany o najbardziej interesujące informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze tego tytułu.

Horizon: Zero Dawn – kompendium wiedzy - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Horizon: Zero Dawn – kompendium wiedzy
Spis treści:
  • 1. Świat gry
  • 2. Fabuła
  • 3. Mechanika (3.1. Eksploracja; 3.2 Walka i uzbrojenie; 3.3. Crafting)
  • 4. Technikalia
  • 5. Ciekawostki
  • 6. Informacje premierowe (6.1. Odbiór mediów)
  • 7. Multimedia (7.1. Materiały wideo; 7.2. Zrzuty ekranu

Horizon: Zero Dawn jest dziełem studia Guerrilla Games — deweloperzy znani są przede wszystkim z serii Killzone, jednak mają na swoim koncie również grę Shellshock: 'Nam 67. Premiera omawianego tytułu odbędzie się 28 lutego 2017 roku. Gra zostanie wydana wyłącznie na konsoli PlayStation 4.

Aktualizacja #7 [Pierwsze recenzje]: Zaledwie kilka dni dzieli nas od premiery Horizon Zero Dawn, zatem w Sieci niczym grzyby po deszczu pojawiają się kolejne recenzje i oceny tej produkcji. Dlatego też powołaliśmy do życia nową sekcję, czyli 6.1. Odbiór mediów, gdzie czeka na Was skrót opinii, wraz z wybranymi notami wystawionymi przez największe serwisy branżowe.

Aktualizacja #6 [Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto]: Ostatnimi czasy Horizon Zero Dawn coraz częściej o sobie przypomina. Tym razem możemy rzucić okiem na pełną mapę świata gry, a także spojrzeć na materiały wideo prezentujące w akcji dwóch adwersarzy. Szczegóły znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry, 3.2. Walka i uzbrojenie, 4. Technikalia oraz w 6.1. Materiały wideo.

Aktualizacja #5 [Mapa świata, rozwój postaci i nowy gameplay]: Im bliżej do premiery, tym więcej informacji na temat Horizon: Zero Dawn wychodzi na światło dzienne. Kompendium zostało zatem zaktualizowane o podgląd mapy świata, informacje na temat rozwoju postaci i craftingu oraz o nowy film z rozgrywki. Szczegóły znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry, 3.2. Walka i uzbrojenie, 3.3 Crafting oraz 6.1. Materiały wideo. Na tym jednak dobre informacje się nie kończą – deweloperzy ogłosili, że prace nad grą dobiegły końca. Nie pozostaje zatem nic innego, jak czekać na rozpoczęcie zbliżającej się wielkimi krokami, postapokaliptycznej przygody.

Aktualizacja #4 [Fabularne szczegóły i zawartość edycji kolekcjonerskich]: Kompendium zostało zaktualizowane o nowe informacje na temat opowiedzianej w grze historii, a także o nowy, fabularny zwiastun. Ponadto, możecie zapoznać się z zawartością edycji specjalnej i kolekcjonerskiej. Po szczegóły zapraszamy do sekcji 2. Fabuła, 6.1. Materiały wideo oraz 5. Ciekawostki.

Aktualizacja #3 [Skasowany projekt studia i zmienny świat gry]: Deweloperzy z Guerrilla Games podzielili się z graczami ciekawostką „zza kulis” na temat procesu produkcji. Ponadto dowiedzieliśmy się co nieco na temat podlegającego zmianom świata gry – jak się okazuje, nie będziemy go zwiedzać wyłącznie w pełnym słońcu. Szczegółowe informacje znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry oraz 5. Ciekawostki. Ponadto, w sekcji 6.1. Materiały wideo czekają na Was trzy nowe zwiastuny z komentarzem twórców.

Aktualizacja #2 [Nowe informacje o bohaterce i świecie gry]: Kompendium zostało zaktualizowane o wiele nowych wiadomości na temat głównej bohaterki, jej pochodzenia, a także konstrukcji świata gry. Dowiedzieliśmy się nowych rzeczy między innymi o przeszłości Aloy i celach, jakie zostaną przed nią postawione. Po szczegółowe informacje zapraszamy do sekcji 2. Fabuła oraz 3.2. Walka i uzbrojenie.

Aktualizacja #1 [gameplay z PlayStation 4 Pro]: w trakcie PlayStation Meeting 2016 Sony Interactive Entertainment zapowiedziało, że Horizon: Zero Dawn zostanie udoskonalone na potrzeby konsoli PlayStation 4 Pro. Na potwierdzenie tych słów, firma zaprezentowała światu nowy materiał wideo pochodzący z rozgrywki, który znajdziecie w sekcji „Materiały wideo”. Jak widać na poniższym gameplay'u, Aloy otrzyma możliwość wspinaczki na większe roboty, a także zjeżdżania po linie, wzorem Lary Croft z serii Tomb Raider. Można również przypuszczać, że sama wspinaczka i hakowanie maszyny przyniesie korzyści w postaci odkrycia kolejnego fragmentu mapy, wzorem zdobywania punktów widokowych w serii Assassin’s Creed. Domysły nie zostały jeszcze potwierdzone przez deweloperów.

Co się zaś tyczy różnic pomiędzy edycją przeznaczoną na standardowe PlayStation 4, a wersją zmierzającą na PlayStation 4 Pro, ograniczą się one wyłącznie do rozdzielczości obrazu (nowa konsola Sony wspiera rozgrywkę w 4K, jednak sama gra działa w rozdzielczości zbliżonej do tej wartości), a także szczegółowości tekstur i zasięgu widzenia. Wygląda również na to, że w posiadacze PlayStation 4 Pro będą mogli nacieszyć oczy smaganą wiatrem roślinnością i fryzurą protagonistki. Oczywiście obie wersje sprzedawane będą na jednym dysku – system sam rozpozna, która z nich powinna zostać zainstalowana.

1. Świat gry

Akcja Horizon: Zero Dawn rozgrywa się w dalekiej, postapokaliptycznej przyszłości. W wyniku tajemniczego kataklizmu, który wydarzył się około tysiąca lat przed wydarzeniami opowiedzianymi w grze, cywilizacja cofnęła się o kilkadziesiąt wieków. Ludzie, skupieni w niewielkich plemionach, mieszkają w drewnianych chatach i korzystają z prymitywnych narzędzi, choć bardziej zamożne osady mogą pochwalić się na przykład systemem wodociągów. Zwiastun zaprezentowany szerszej publiczności na targach Electronic Entertainment Expo 2015 sugeruje, że nie było to pokłosie żadnych działań wojennych. Na jego podstawie można wywnioskować, że planeta mogła paść ofiarą wyjątkowo silnego wiatru słonecznego, który zniszczył obecną na niej elektronikę — bez niej, zapaść kulturowa i cywilizacyjna były jedynie kwestią czasu. Ziemia pogrążyła się zatem w mroku, a pamięć o jej przeszłości przechowują ruiny wielkich metropolii i królujących nad nimi drapaczy chmur oraz pozostałości po dawnej technologii.

Niczym w The Last of Us, władzę nad globem zaczęła przejmować fauna i flora, a także... maszyny. Po świecie gry przechadzają się stada robotów, które przypominają wyglądem i zachowaniem dinozaury. Ich pochodzenie pozostaje zagadką, jednak tubylcy skutecznie wykorzystują ich podzespoły do tworzenia przydatnych przedmiotów oraz broni. Mechaniczne istoty sprawiają wrażenie inteligentnych — gracze będą zatem świadkami starć i polowań, jakie te będą przeprowadzać. Niektóre są przyjaźnie nastawione do ludzi, a nawet dają się wykorzystywać w roli wierzchowców. Inne z kolei stanowią zagrożenie, co tyczy się w szczególności skażonych stworzeń — zarażone osobniki przekazują tajemniczego, starożytnego wirusa innym, zaś choroba sprawia, że sa wyjątkowo agresywne.

Otwarty, a przy tym oryginalny i zróżnicowany świat ma stanowić mocną stronę gry. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Otwarty, a przy tym oryginalny i zróżnicowany świat ma stanowić mocną stronę gry.

Świat Horizon: Zero Dawn będzie w pełni otwarty, a co za tym idzie, gracz będzie mógł udać się w każde miejsce widoczne na mapie. Zróżnicowane środowisko zachęca do eksploracji — na udostępnionych przez deweloperów materiałach możemy zobaczyć zarówno gęsto zalesione równiny, jak i ośnieżone szczyty gór, mroczne bagna, ruiny miast ze szkieletami wieżowców, czy też działającą na wyobraźnię dżunglę, a nawet pustynię. Wielokrotnie przyjdzie nam także odwiedzać rozmaite konstrukcje wypełnione starożytną, zaawansowaną technologią. Rozmiar mapy nie jest jeszcze znany, jednak fakt, że deweloperzy zdecydowali się umożliwić nam dosiadanie niektórych robotów w celu przyspieszenia podróży, pozwala wysnuć przypuszczenie, iż nie będzie ona należała do najmniejszych.

[Aktualizacja #3]: Świat Horizon: Zero Dawn będzie w pełni otwarty. Twórcy przekonują, że o ile podróżowanie po drogach będzie względnie bezpieczne, zejście z ubitego traktu ma wiązać się z koniecznością stawienia czoła rozmaitym zagrożeniom, głównie w postaci ikonicznych maszyn. Deweloperzy potwierdzili, że tę oryginalną „piaskownicę” będziemy zwiedzać zarówno w pełnym słońcu, jak i po zapadnięciu zmroku. Co więcej, zaprezentowano również zmienny cykl pogodowy, toteż możemy powoli przyzwyczajać się do widoku Aloy polującej na roboty w strugach pięknie wyglądającego deszczu.

[Aktualizacja #5]: W Internecie pojawiła się grafika prezentująca mapę świata, jaki przemierzymy w Horizon: Zero Dawn. Pomimo że większość jej obszaru nie została jeszcze odkryta przez grającego, na jej podstawie można wysnuć wniosek, że „piaskownica” w istocie nie będzie należała do małych. Zresztą, sprawdźcie sami:

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - ilustracja #3

[Aktualizacja #6]: Tym razem możemy spojrzeć na pełną mapę świata Horizon Zero Dawn, która daje nam pojęcie na temat tego, z jaką „piaskownicą” będziemy mieć do czynienia. Zgodnie z przewidywaniami, czekająca na eksplorację kraina będzie zróżnicowana – widać na niej wspomnianą wcześniej pustynię, dżunglę, ciągnące się po horyzont równiny, czy wreszcie przysypane białym puchem szczyty gór. Na podstawie zamieszczonej poniżej grafiki można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek – Aloy przyjdzie utrzymywać mniej lub bardziej przyjazne stosunki z przedstawicielami czterech plemion, których strefy wpływów oznaczono na mapie czterema kolorami.

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - ilustracja #4

2. Fabuła

Główną bohaterką Horizon: Zero Dawn jest Aloy. Dziewczyna, która z bliżej niewiadomych przyczyn została odrzucona przez plemię Nora, od najmłodszych lat fascynowała się starożytną technologią, pozostającą tematem tabu wśród jej współplemieńców. Jej wychowanie zostało powierzone niejakiemu Rostowi. Opiekun był dla niej surowy, lecz stopniowo przekazywał jej całą, posiadaną przez siebie wiedzę. Dzięki temu dziewczyna posiadła zdolności, które mają zapewnić jej przetrwanie w dziczy. Celem, jaki twórcy stawiają przed nią (i przed graczem), jest odkrycie pochodzenia mechanicznych zwierząt, a także rozwiązanie zagadki wyparowania niemal całej populacji.

[Aktualizacja #2]: Protagonistka zamierza również poznać tożsamość rodziców, a w uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące ją pytania ma pomóc plemienny rytuał przejścia, zwany The Proving. Jeśli podoła wyzwaniu, nie tylko pozbędzie się statusu wyrzutka, lecz także stanie przed możliwością rozwiązania zagadki swojej przeszłości. Gracze z pewnością docenią fakt, że w trakcie zabawy będą świadkami licznych retrospekcji z czasów jej dzieciństwa. Ma to umożliwić lepszą identyfikację z heroiną i zrozumienie motywacji, jaka popycha ją do działania.

Fabuła będzie przekazywana zarówno w formie przerywników filmowych, jak i dialogów — napotkane przez nas postacie niezależne będą nam zlecać rozmaite zadania, a w zamian za ich wykonywanie, niczym w klasycznych RPG-ach, otrzymamy niesprecyzowane jeszcze nagrody. Poszczególne plemiona, choć nie przyjmą Aloy w swoje szeregi, będą zlecać jej rozmaite zadania. Jeśli zaskarbi sobie zaufanie ugrupowania, otrzyma od niego specjalny strój, gwarantujący jej zróżnicowane bonusy do umiejętności. Ponadto, będziemy mogli wykazać się w rozmaitych wyzwaniach łowieckich, zwanych Hunter Trials. Na czym będą polegać? Trudno powiedzieć, choć wydaje się prawdopodobne, że będą to polowania na wyjątkowe okazy zwierząt (w tym przypadku mechanicznych), przypominające w założeniach te z ostatnich odsłon cyklu Far Cry. Na chętnych mają czekać tak zwane Corruption Zones, w jakich będzie roić się od szczególnie groźnych przeciwników — można przypuszczać, że wyprawa w te niebezpieczne rejony zaowocuje łupem, na jaki nie natrafimy nigdzie indziej.

Warto jednak pamiętać, że nie wszyscy spojrzą na nasze poczynania przychylnym okiem, toteż konfrontacja często sprowadzi się do użycia siły. Ponadto, jak sugeruje jeden ze zwiastunów, Aloy będzie miała okazję odwiedzić naszpikowane technologią kompleksy, gdzie zapewne znajdziemy informacje na temat ludzi z minionej epoki.

[Aktualizacja #4]: W sieci opublikowano nowy, fabularny zwiastun gry. Możemy się z niego dowiedzieć co nieco o pochodzeniu tajemniczych maszyn, poznać głównego przeciwnika Aloy, a także usłyszeć o powodach, które popchnęły ją do wyruszenia w długą i niebezpieczną podróż. Zaprezentowano na nim również nowe rejony otwartego świata, a także potencjalnych sojuszników bohaterki. Wygląda na to, że poszczególne plemiona będą musiały zjednoczyć się pod wspólną banderą, by stawić czoła rosnącym w siłę wrogom. Celowo nie wdajemy się w szczegóły – materiał zdradza naprawdę sporo, zatem powinni go obejrzeć wyłącznie Ci, którzy nie obawiają się, że… najzwyczajniej w świecie zepsują sobie zabawę.

3. Mechanika

Otwarty świat, dość złożony schemat rozgrywki oraz akcja prezentowana z perspektywy trzeciej osoby budzą jednoznaczne skojarzenia z takimi tytułami, jak chociażby Wiedźmin 3: Dziki Gon.

3.1. Eksploracja

Eksploracja będzie stanowić jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn. Środowisko będziemy przemierzać na dwa sposoby. Po pierwsze — na piechotę. Aloy potrafi wspinać się na przeszkody, zatem nie powinniśmy uświadczyć tutaj tak zwanych niewidzialnych ścian ani też sięgających do kolan płotków blokujących przejście. Ponadto, do naszej dyspozycji oddano także wierzchowce — po uprzednim oswojeniu jednego z mechanicznych zwierząt (co odbywa się poprzez wgranie do jego układów nowego oprogramowania), gracz może podróżować na jego grzbiecie. Robot jest podatny na obrażenia, zatem można zostawić go w bezpiecznym miejscu, a w razie potrzeby, wzorem Red Dead Redemption, przywołać do siebie.

3.2. Walka i uzbrojenie

Drugim filarem Horizon: Zero Dawn będą starcia z napotkanymi po drodze przeciwnikami. Podczas zabawy przyjdzie nam stanąć do walki nie tylko z agresywnymi robotami, lecz także z wrogo nastawionymi ludźmi. Oprócz zwykłych przeciwników, których pokonanie nie będzie stanowić większego wyzwania, na naszej drodze pojawią się także potężniejsi, lepiej opancerzeni bossowie. Pozbawienie ich życia ma wymagać od gracza spostrzegawczości i opracowania skutecznej taktyki.

[Aktualizacja #2]: Co ciekawe, niektórzy adwersarze mają pływać, a nawet chować się pod powierzchnią wody. Niestety, wciąż nie wiadomo, czy Aloy także będzie mogła pochwalić się takimi zdolnościami.

Walka stanowi jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Walka stanowi jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn.

Pomocny okaże się szeroki wachlarz uzbrojenia, jaki oddano do dyspozycji bohaterki. Oprócz włóczni, karabinów pozyskiwanych z ciał przeciwników oraz proc, naszym głównym orężem będzie łuk. Ten da się wyposażyć w kilka rodzajów strzał, skutecznych w walce z konkretnym rodzajem przeciwników. Oponentów podatnych na ogień pokonamy strzałami zapalającymi, z kolei lepiej opancerzonych wrogów położymy trupem przy użyciu strzał wybuchających. Jeśli zechcemy pojmać żywcem konkretnego robota, bądź własnoręcznie zadać mu ostateczny cios, możemy wykorzystać specjalną kuszę i bełty z liną. Te przytwierdzają oponenta do podłoża (w przypadku większych osobników konieczne będzie wykorzystanie kilku takich), pozbawiając go na moment możliwości ruchu. Ponadto, często przyjdzie nam także korzystać z wymyślnych pułapek, takich jak choćby miny. Tryb koncentracji z kolei ułatwi celowanie, spowalniając czas.

W grze zaimplementowano również system skradania — Aloy może kryć się za osłonami, a także chować się w bujnej roślinności, by przemykać za plecami przeciwników lub atakować ich z zaskoczenia. Protagonistka potrafi skanować wrogów przy pomocy jednego z wielu starożytnych urządzeń, co pozwala jej na poznanie ich słabych punktów. Możliwe będzie nawet oznaczenie konkretnego celu, by śledzić jego aktywność z bezpiecznego, niewidocznego miejsca. Należy jednak mieć na uwadze, iż niektórzy oponenci zostali wyposażeni w podobne narzędzia, toteż kiedy zbliżą się do dziewczyny na odpowiednią odległość, są w stanie wyczuć jej obecność i zaalarmować innych.

W trakcie rozgrywki bohaterka pozna nowe zdolności, a także stanie się bardziej skuteczna w walce — jej rozwój ma się odbywać poprzez wybór interesujących nas perków, których lista nie jest jeszcze znana. Dostęp do kolejnych umiejętności otrzymamy po awansie na następny poziom doświadczenia.

[Aktualizacja #5]: Światło dzienne ujrzały nowe informacje na temat rozwoju postaci. Ten zostanie podzielony na trzy ścieżki:

  • Brave zwiększy naszą skuteczność w bezpośrednich starciach z oponentami;
  • Prowler umożliwi skradanie i eliminowanie adwersarzy z zaskoczenia (choćby poprzez opuszczenie się na niczego niespodziewającego się gagatka);
  • Forager pozwoli na doskonalnie zdolności związanych z leczeniem i kolekcjonowaniem.

[Aktualizacja #6]: W sieci pojawiły się kolejne materiały wideo (znajdziecie je w sekcji 6.1.), na których zaprezentowano oponentów, jakim stawimy czoła w toku przygody. Maszyny opisano za pomocą kilku współczynników: mowa o typie robota, występowaniu, poziomie wyzwania, jaki stanowi, wykorzystywanym arsenale oraz o umiejętnościach specjalnych. Standardowo, nie mogło zabraknąć słabych punktów, których poznanie będzie stanowić klucz do zwycięstwa. Thunderjawa, czyli swego rodzaju dinozaura, znamy z pierwszego filmu z rozgrywki – oprócz tego jednak, deweloperzy pozwolili przyjrzeć się z bliska adwersarzowi zwanemu Snapmaw, czyli swoistemu „robokrokodylowi”.

3.3. Crafting

Podobnie jak ma to miejsce w wielu innych grach tego typu, w Horizon: Zero Dawn pojawi się rozbudowany system craftingu. Aloy będzie pozyskiwać niezbędne surowce ze zniszczonych maszyn, a także bezpośrednio z elementów otoczenia. Wytwarzanie nowych przedmiotów obejmie zarówno lekarstwa (konieczne będzie gromadzenie napotykanych po drodze roślin), jak i elementów ekwipunku, a także amunicji — mechaniczne komponenty posłużą nam na przykład do produkcji strzał oraz ładunków wybuchowych.

[Aktualizacja #5]: Opublikowany w sieci materiał z rozgrywki rzucił nieco nowego światła również na crafting. Poszczególne przedmioty mają cechować się różnorodnym stopniem rzadkości, a także rozmaitymi efektami, mniej lub bardziej przydatnymi. Co ciekawe, każdy element ekwipunku będzie mieć ograniczoną liczbę miejsc na ulepszenia, zatem stworzenie „broni ostatecznej” raczej nie będzie tu wchodzić w grę.

Uzbrojenie udoskonalimy przy pomocy komponentów pozyskiwanych z korpusów pokonanych przeciwników. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Uzbrojenie udoskonalimy przy pomocy komponentów pozyskiwanych z korpusów pokonanych przeciwników.

4. Technikalia

Horizon: Zero Dawn działa w oparciu o technologię opracowaną na potrzeby gry Killzone: Shadow Fall, która została wykorzystana również w Until Dawn. Pomimo że jest to pierwsza produkcja z otwartym światem napędzana przez ten silnik graficzny, prezentuje się naprawdę dobrze. Na uwagę zasługują zarówno dopracowane modele postaci i robotów, jak i zróżnicowane, bogate w detale środowisko. Podobać mogą się również efekty towarzyszące eksplozjom, a także destrukcja otoczenia oraz samych maszyn. Bez wpływu na jakość oprawy nie pozostaje fakt, iż jest to tytuł ekskluzywny dla PlayStation 4 — skoncentrowanie się na jednej platformie pozwoliło twórcom na wykorzystanie pełni jej możliwości.

[Aktualizacja #6]: Tryb fotograficzny na dobre zadomowił się w wielu współczesnych produkcjach – nie inaczej będą się miały sprawy w Horizon Zero Dawn. Będziemy mogli nie tylko odpowiednio wykadrować scenę i zdecydować o rozmaitych efektach, lecz także... zmienić porę dnia. Materiał wideo prezentujący w akcji ten aspekt omawianej produkcji znajdziecie w sekcji 6.1.

Ponadto, w sieci pojawiła się grafika prezentująca możliwości dostosowania interfejsu do indywidualnych preferencji gracza. W zasadzie każdy jego element będziemy mogli ustawić jako „dynamiczny” – znaczy to tyle, że będzie się on pojawiał na ekranie wyłącznie w momencie, w którym będzie potrzebny. Prostym przykładem jest pasek życia, widoczny wtedy, kiedy Aloy odniesie obrażenia.

Interfejs będziemy mogli „ułożyć” pod siebie. Trzeba przyznać, że mnogość opcji imponuje. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Interfejs będziemy mogli „ułożyć” pod siebie. Trzeba przyznać, że mnogość opcji imponuje.

5. Ciekawostki

  • Prace nad grą rozpoczęły się krótko po zakończeniu produkcji trzeciej odsłony cyklu Killzone. Projekt, nad którym początkowo pracowało jedynie kilka osób, działał w oparciu o opracowaną na potrzeby tamtej gry technologię. Jak zdradził Hermen Hulst, dopiero po ukończeniu prac nad Killzone: Shadow Fall Guerrilla Games przerzuciło niemal wszystkie swoje siły do Horizon: Zero Dawn, implementując stworzone na potrzeby gry rozwiązania do nowego, bardziej zaawansowanego silnika graficznego. Do momentu oficjalnej zapowiedzi, gra była w produkcji przez 4,5 roku.
  • [Aktualizacja #3]: Choć twórcy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa w temacie serii Killzone i zapewniają, że zostawili sobie otwartą co najmniej jedną furtkę dla ewentualnej kontynuacji, na ten moment skupiają się w 100% na dopieszczaniu Horizon: Zero Dawn. Mathijs de Jonge ujawnił, że droga do oficjalnego rozpoczęcia prac na przygodami Aloy wcale nie była łatwa. Początkowo pracownicy studia przygotowali ponad trzydzieści pomysłów na swój nowy projekt, z których wytypowano dwa najbardziej obiecujące. Po ponad półrocznej pracy nad prototypami, do siedziby Guerrilla Games zaproszono przedstawicieli innych, znajdujących się pod skrzydłami Sony zespołów, w celu zaczęrpnięcia opinii na temat tego, który z nich powinien otrzymać zielone światło. Zebrany „feedback” rozpisano w Excelu – przygotowany w ten sposób raport jednoznacznie wskazywał, że Horizon: Zero Dawn to zarówno najbardziej ekscytująca propozycja, jak i najbardziej ryzykowna. Dlaczego? Cóż, nie należy zapominać, że do tej pory Guerrilla Games dostarczało liniowe strzelaniny – porwanie się na stworzenie rozbudowanej gry action RPG niektórzy postrzegali jak wyprawę z motyką na słońce. Zresztą, Sam de Jonge wspomina, że studio nie miało ani narzędzi, ani odpowiedniej technologii, jakie wspierałyby tworzenie „piaskownic”. Z uwagi na panującą w siedzibie firmy ekscytację zdecydowano się jednak porzucić pracę nad drugim projektem i skoncentrować się na Horizon.
  • Specjalnie na potrzeby targów E3 2016, deweloperzy zlecili opracowanie pełnowymiarowej repliki Watchera — jednego z obecnych w grze przeciwników. Doskonała konstrukcja kostiumu sprawia, iż mający go na sobie człowiek jest w stanie poruszać nim w dokładnie taki sposób, w jaki porusza się jego wirtualny odpowiednik.
  • Gra doczekała się tak zwanego „easter egga” w Killzone: Shadow Fall. Gracze mogli natknąć się na hologram jednego z mechanicznych zwierząt. Fakt ten nie został odnotowany aż do momentu, w którym gra została zapowiedziana przez Sony Interactive Entertainment.
  • [Aktualizacja #4]: Horizon: Zero Dawn będzie dostępne w trzech wersjach. Oprócz podstawowej, do sprzedaży trafi również Edycja Specjalna oraz Edycja Kolekcjonerska. Ich zawartość prezentuje się następująco:

Edycja Specjalna:

Edycja Specjalna Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, unikalny motyw dla konsoli i dedykowany zestaw DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni). - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Edycja Specjalna Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, unikalny motyw dla konsoli i dedykowany zestaw DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni).

Edycja Kolekcjonerska

Edycja Kolekcjonerska Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, 9-calową figurkę Aloy, unikalny motyw dla konsoli i zestaw dedykowanych DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni). - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - wiadomość - 2017-02-22
Edycja Kolekcjonerska Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, 9-calową figurkę Aloy, unikalny motyw dla konsoli i zestaw dedykowanych DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni).

6. Informacje premierowe

6.1. Odbiór mediów

Sony nie obawiało się krytyki, zatem Horizon Zero Dawn trafiło do recenzentów na długo przed premierą. Wszystko wskazuje na to, że zespół Guerrilla Games sprostał zadaniu – do najważniejszych zalet tej produkcji należy oczywiście śliczna oprawa graficzna i niebywale interesujący świat. Nie można nie wspomnieć o wartkiej i efektownej akcji – pomimo że mechanika walki jest niezwykle płynna, a same starcia dają sporo frajdy, produkcja kładzie nacisk na aspekty skradankowe.

Co zaś nieszczególnie przypadnie graczom do gustu? Sama fabuła, choć interesująca, jest jednocześnie dosyć sztampowa i przewidywalna – autorzy zostawili sobie otwartą furtkę dla kontynuacji, przez co historia sprawia wrażenie niedomkniętej. Przyczepić się można również do nieco „drewnianej” mimiki, a także do sztucznej inteligencji przeciwników, którzy bynajmniej nie są geniuszami.

Niemniej, oceny wystawione temu tytułowi nastrajają optymistycznie. Poniżej znajdziecie zestawienie wybranych not – zachęcamy również do zapoznania się z naszą opinią na temat najnowszego dzieła Guerrilla Games.

7. Multimedia

7.1. Materiały wideo

Horizon Zero Dawn 20 minut rozgrywki

Horizon Zero Dawn 20 minut rozgrywki [20:47]

Deweloperzy ze studia Guerrilla Games zaprezentowali 20-minutowy fragment rozgrywki z Horizon: Zero Dawn, zawierający pełne przejście jednego z questów. Rzecz jasna, film zawiera spoilery.

Horizon Zero Dawn Ewolucja maszyn

Horizon Zero Dawn Ewolucja maszyn [4:05]

Materiał zza kulis produkcji Horizon Zero Dawn, zdradzający, jak przebiegał proces projektowania maszyn obecnych w grze.

Horizon Zero Dawn E3 2016 - gameplay

Horizon Zero Dawn E3 2016 - gameplay [8:37]

Materiał z E3 2016.

Horizon Zero Dawn podróż Aloy

Horizon Zero Dawn podróż Aloy [3:13]

Zwiastun Horizon Zero Dawn – trzecioosobowej gry akcji z elementami RPG, opracowanej przez studio Guerrilla Games z myślą o PlayStation 4.

Horizon Zero Dawn PGW 2015 - trailer

Horizon Zero Dawn PGW 2015 - trailer [1:03]

Horizon Zero Dawn E3 2015 - trailer

Horizon Zero Dawn E3 2015 - trailer [6:35]

Film z gry Horizon: Zero Dawn opublikowany na targach E3 2015.

7.2. Zrzuty ekranu

Po więcej zrzutów ekranu zapraszamy do naszej galerii.

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - ilustracja #16
Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - ilustracja #17
Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #6: Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto] - ilustracja #18

Zagraj w najlepsze gry!

Komentarze Czytelników

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
05.09.2016 13:40
1
TeelaPL
5
Junior

Szkoda, że gra wyjdzie tylko na PS4...

09.09.2016 14:12
odpowiedz
DzokerEr
11
Konsul

Od Razu ma 1 :D

10.09.2016 01:05
odpowiedz
yadin
86
Senator

@Teela :: Może dlatego będzie to tak dobry tytuł.

11.09.2016 10:41
-2
odpowiedz
1 odpowiedź
Venghan
2
Junior

@TeelaPL: Na Xbox i PC, wyjdzie za to podobna gra o nazwie ReCore.

10.02.2017 21:58
2
Aro PL
8
Centurion

Wyszła ale tu nie ma co porównywać, Sony ma znacznie lesze podejście do twórców niż Microsoft i poświęca im więcej czasu i pieniędzy przez co gry na konsole Sony są praktycznie majstersztykami.

13.02.2017 14:52
odpowiedz
Ogame_fan
78
Senator
post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-13 14:54:41
13.02.2017 23:35
odpowiedz
akira23
44
Pretorianin

@UP
1.http://sjp.pl/majstersztyk
2.Co ma Sony do DQ-Builders,VCH i Gulity Gear? Nic...
3.Oczywiście zły Ms nie inwestuje w nowe marki....
4. Oczywiście dobre Sony nie zamyka studiów... ach wait Guerrilla Cambridge i Evolution says Hi

14.02.2017 01:54
1
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ogame_fan
78
Senator

Microsoft w tej generacji anulowal 3 duze projekty. Studia first party robia tylko kotlety, gearsy forza halo do porzygania. Sony nowych marek w tej generacji ma troche, Bloodborne, Horizon, Until Dawn, Days Gone, Detroit. Jakie nowe marki wptowadzily studia ms oprocz klepania kotletow?


Co ma Sony do DQ-Builders,VCH i Gulity Gear? Nic...

Exy 3rd party to tylko wisienka na torcie. Ktorej konkurencja nie ma.

14.02.2017 20:12
1
Aniszorek
0
Junior

Tutaj się zgadzam i to bardzo. Miałam Xboxa, grałam w wiele gier, po czym zdałam sobie sprawę, że praktycznie każdą gre mogę kupić na komputer i to w cenie niższej. Dlatego ze względu na exlusive (które niby na Xboxie są, ale tak naprawdę to nie) stwierdziłam by kupić konsolę od Sony i widząc nadchodzące produkcje jestem bardzo zadowolona z wyboru. Teraz tylko czekać na Horizona, które według mnie zapowiada się genialnie. :D

15.02.2017 23:12
akira23
44
Pretorianin

"Wyszła ale tu nie ma co porównywać, Sony ma znacznie lesze podejście do twórców niż Microsoft i poświęca im więcej czasu i pieniędzy przez co gry na konsole Sony są praktycznie majstersztykami"

-Słowa klucze: Sony i praktycznie majstersztykami. Mój wpis dokładnie obalił tą bzdurkę
A ty jeszcze wyjedżasz z grami nie od Sony, bitch please. Te trzy tytuły to ani exy (są na pc) a nie nawet conslowe exy, są dostępne na ps3/vite...
- Sea of Thieves od Rare przeczy twojemu "tylko"
-Ms ufundował i wprowadził na rynek np. QB,Recore,Project Spark czy Ryse czy Sunset Overdrive. Wszytkie te gry powstały za kasę Ms i są nowymi ip.

22.02.2017 09:46
legolas93
31
Konsul

Zapomnieliście chyba o jednej z najciekawszych gier tej generacji. Ori & The Blind Forest. Obstawiam że na e3 można się spodziewać zapowiedzi sequela.

16.02.2017 03:08
odpowiedz
Ogame_fan
78
Senator

Ani remake VH ani DQ nie ma na pc sa tylko na konsolach sony.

Sea of Thieves to tylko wyjatek potwierdzajacy. Rare przez ostatnie kilka lat robilo koszulki do kinect sports hahahaha. Tak zarznelo jednego z (kiedys) lepszych developerow.

A gry ktore wymieniles to 3rd party co najwyzej srddniaki (za wyjatkiem sunseta) zaden nie jest exem i ms jedyne co zrobil to dal kase za to zeby nie wyszly na konsolach sony - tak 'wsparli'. Lol

A Project Spark to niewypal ktory zdechl rok temu. Neeext.

Majstersztyki to takie tytuly jak Bloodborne czy Uncharted 4. Ms nie ma ani jednego takiego exa w tej generacji. Ba nie ma tak na prawde zadnego exa, bo wszystko mozna ograc na pc.

post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-16 03:43:46
16.02.2017 10:01
odpowiedz
akira23
44
Pretorianin

1.DQ nie ma na pc faktycznie. Co nie zmienia faktu, że nie jest to ex na ps4. VCH to REMASTER nie Remake chłopcze, grę mogę ograć na pc http://store.steampowered.com/app/294860/?l=polish bo tym własnie ten REMASTER jest.
2.Gry, które wymieniłem to nie żadne 3rd party, chłopiec nawet nie wie czym jest 3 rd party, masz i się nie ośmiszaj
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_developer#Third-party_developers

QB to ip MS i ufundował od samego początku tą grę. Recore to samo. Project Spark zrobiło wewnętrzne studio Ms.
O Sunset poczytaj najpierw dlaczego dostał go MS nie SOny, bo robisz z siebie błazna - https://gamerant.com/insomniac-games-why-sunset-overdrive-xbox-one-exclusive/
Gry to to nowe ip i tyle.

Ograłeś jako jedyny na świecie Halo 5 na pc bravo ty.

A teraz Bloodborne to gra From Software tak? Until Down to gra Supermassive Games? Detroit to gra Quantic Dream?
A to nie są studia Sony LOL. Ale dzieciak...

16.02.2017 11:40
odpowiedz
Ogame_fan
78
Senator

Jesdnym z glownych rezyserow bloodborne byl pan z Sony Japan, gre robilo sony japan i fs.

Until Dawn, Detroit, Bloodborne to nadal gry ktore naleza do sony. Z tych ktore wymieniles tylko Quantum Flop nalezy do MS, a ze gra byla cienka jak barszcz i sprzedala sie slabo to dwojki nie bedzie.

Wracajac do tematu, co oprocz Projekt Spark - ktore zdechlo rok temu i Sea of thieves ktore jest ciagle przesuwane - wypuscily studia first party MS w tej generacji albo przynajmniej zapowiedzialy? Pokaz ta kreatywnosc studiow 1st party freak_man ;)

Podpowiem Ci:
4 Forzy
2 Gears of War
1 Halo

Czyli az same kotlety. Nawet najwieksi fanboje klocka placza ze MS pozwala na zerowa kreatywnosc swoim studiom.

https://youtu.be/D55HX1VK2GU

16.02.2017 17:15
-1
odpowiedz
akira23
44
Pretorianin

1.Bloodborne zostało zrobione przez From Soft. Sony Japan tylko ich wspomagało.Hidetaka Miyazaki reżyserował.
2.UD,Bloodborne i Detroit to 3rd party nie wiedziałeś o tym? Dziwne.
3. Zanim po raz kolejny napisz "tylko" pomyśl, to nie boli:
https://trademarks.justia.com/868/05/recore-86805489.html Recore to ip MS.
4. Lata mi twoja ocena gier, które wymieniłem. Wszystkie ufundował MS, wszystkie wydał Ms i część to jego własność. I wszystkie to nowe ip.

Reasumując:
Sony nie ma "praktycznie majstersztyków", co pokazałem moją listą. Robi bardzo dobre gry, dobre jak i babole. Tak samo Ms. Obie firmy kasują projekty i rozwiązują studia. I obie robią różne gry, raz lepsze raz gorsze. Ms ma ich mniej bo ma mniej studiów wewnętrznych i brak wsparcia devów z Japonii. Proste i logiczne.

Btw Jak tam Psygonis istnieją jeszcze, ba dawno nic od nich nie było?

16.02.2017 20:24
2
odpowiedz
Ogame_fan
78
Senator

Bloodborne zostało zrobione przez From Soft. Sony Japan tylko ich wspomagało.Hidetaka Miyazaki reżyserował.

Panowie Masaaki Yamagiwa i Teroyuki Toriyama wysmiali by Cie w twarz za aki blaznowanie. SCE Japan bralo czynny udzial produkcji Bloodborne. D

UD,Bloodborne i Detroit to 3rd party nie wiedziałeś o tym? Dziwne.

Lol akurat wszystkie te tytuly to 2nd party wiec nie blaznuj. Poczytaj troche.

3. Zanim po raz kolejny napisz "tylko" pomyśl, to nie boli:
https://trademarks.justia.com/868/05/recore-86805489.html Recore to ip MS.

Och zapomnilem o tej grze ktora nie jest exem i jest sredniakiem ktory nikogo. ;) przepraszam.

4. Lata mi twoja ocena gier, które wymieniłem. Wszystkie ufundował MS, wszystkie wydał Ms i część to jego własność. I wszystkie to nowe ip.

To nie zmienia faktu ze studia 1st party klepia kotlety. A ms placi 3rd party za robienie sredniakow.

post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-16 20:27:41
16.02.2017 21:16
odpowiedz
akira23
44
Pretorianin

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodborne masz chłopcze, tak jak pisałem dvem jest From, Sony Japan wspomaga.
2. Weź sobie słownik i wklep SARKAZAM, bo widzę masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego. Bo wszak QB,Recore,Project Spark czy Ryse czy Sunset Overdrive to 3rd party. Buhahhaaha, kto tu ma czytać?
3. Och o QB, która też nie jest exem nie zapomniałeś, za to o Recore zapomniałeś biedactwo, gubi się nasz chłopiec.
Ale co ma napisać jak po raz kolejny popisał się nie wiedzą...
4. Widać dalej nie wiesz czym jest 3 rd party, biedactwo, jednak nie poczytałeś, trudno szerz dalej swoją pseudowiedzę.

17.02.2017 03:15
2
odpowiedz
1 odpowiedź
Ogame_fan
78
Senator

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodborne masz chłopcze, tak jak pisałem dvem jest From, Sony Japan wspomaga.

Wikipedia? Serio? To kilka stron ktore Ci powiedza ze bloodborne to wspolne dzielo sce japan i fs:

http://www.worldwidestudios.net/japan

http://kotaku.com/getting-up-close-with-bloodbornes-combat-1627352759 - tu masz jak byk ze jednym z glownych producentow jest pan z SCE Japan

Dodatkowo jakbys mial mozliwosc zagrania w ten majatersztyk to bys wiedzial ze wystarczy zobaczyc creditsy zeby widziec ze sce japan odpowiadalo np za muzyke, produkcje, dialogi - wspoltowrzylo gre ;)

Aha i bloodborne to tytul first party ;)

masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego.

Ty mass problem z wyslowieniem sie. Ciagniesz dyskusje freakman jak calosc juz dawno sie powinna skonczyc - 3 pytania:

Czy sony daje wieksza wolnosc devom 1st party?

Tak

Czy exy na ps4 sa lepsze?

Tak

Czy sony ma wiecej studiow 1st party ktore robia produkcje 3xa?

Tak. Proste. Nie blaznuj.

23.02.2017 17:37
akira23
44
Pretorianin

Buhhaa chłopcze masz wiki, obydwaj są wymienieni jak producenci:
Developer(s) FromSoftware
Publisher(s) Sony Computer Entertainment
Director(s) Hidetaka Miyazaki
Producer(s) Masaaki Yamagiwa
Teruyuki Toriyama

Możesz sobie pitolić co chcesz Bloodborne to dzieło From, Sony Japan z nimi współpracowało.Hidetaka Miyazaki jest reżyserem. Plączesz się raz reżyser raz producent, używasz "tylko", gówno wiesz 3 rd party, pitolisz bzdyry o smarowaniu hajsem przez Ms, gdy dokładnie pokazałem na przykładzie SO, że gówno wiesz na ten temat.
http://gametrade.pl/grupa/ps4-okladki-do-gier/baza-okladek-do-gier-na-ps4/strona/6 masz okładke i co tam jest napisane? chłopcze jak wół?
http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=24104
"RPG akcji japońskiego studia From Software, przenoszący graczy do mrocznego gotyckiego świata fantasy. Tytuł jest autorską produkcją Hidetakiego Miyazakiego, twórcy Demon's Souls oraz serii Dark Souls"

Przeczytaj jeszcze raz, zanim napiszesz te swoje wywody o czym wspomniałem:
"Ms ma ich mniej bo ma mniej studiów wewnętrznych i brak wsparcia devów z Japonii. Proste i logiczne."

Gadka to się zakończyła kiedy wymieniłem prawie majstersztyki i ich średnie

23.02.2017 01:59
odpowiedz
yadin
86
Senator

Ale ta gra my hype! Codziennie jakiś news lub dwa.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze