Wiadomość kompendia 5 maja 2017, 11:22

autor: Vergil

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: Ulepszony tryb fotograficzny gwiazdą łatki 1.20]

Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest grze RPG akcji pod tytułem Horizon: Zero Dawn. Za jej produkcję odpowiada studio Guerrilla Games, znane głównie z cyklu Killzone. Pomimo że premierę tego tytułu mamy za sobą, tekst będzie stopniowo uzupełniany o najbardziej interesujące informacje i materiały.

Horizon: Zero Dawn – kompendium wiedzy - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Horizon: Zero Dawn – kompendium wiedzy
Spis treści:
  • 1. Świat gry
  • 2. Fabuła
  • 3. Mechanika (3.1. Eksploracja; 3.2 Walka i uzbrojenie; 3.3. Crafting)
  • 4. Technikalia
  • 5. Ciekawostki
  • 6. Informacje popremierowe (6.1. Odbiór mediów; 6.2. Wyniki sprzedaży; 6.3. Plany rozwoju)
  • 7. Multimedia (7.1. Materiały wideo; 7.2. Zrzuty ekranu)

Horizon: Zero Dawn jest dziełem studia Guerrilla Games — deweloperzy znani są przede wszystkim z serii Killzone, jednak mają na swoim koncie również grę Shellshock: 'Nam 67. Polska premiera omawianego tytułu odbyła się 1 marca 2017 roku. Gra została wydana wyłącznie na konsoli PlayStation 4 i wykorzystuje dodatkową moc drzemiącą w potężniejszej wersji tego urządzenia, czyli w PlayStation 4 Pro.

Aktualizacja #10 [Ulepszony tryb fotograficzny gwiazdą nowej łatki]: Studio Guerrilla Games nie spoczywa na laurach i nieustannie ulepsza swoje najnowsze dzieło. O zmianach wprowadzonych w łatce oznaczonej numerem 1.20 przeczytacie w sekcji 6.3. Plany rozwoju.

Aktualizacja #9 [Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC]: Sony podzieliło się ze światem pierwszymi wynikami sprzedaży Horizon Zero Dawn, które znajdziecie w sekcji 6.2. Wyniki sprzedaży. Studio Guerrilla Games potwierdziło przy tym, że pracuje nad pierwszym dodatkiem.

Aktualizacja #8 [Premiera i ciekawostki zza kulis]: Horizon Zero Dawn trafiło na polskie sklepowe półki 1 marca. Przy okazji poznaliśmy kilka informacji zza kulis, które prezentujemy w sekcji 5. Ciekawostki.

Aktualizacja #7 [Pierwsze recenzje]: Zaledwie kilka dni dzieli nas od premiery Horizon Zero Dawn, zatem w Sieci niczym grzyby po deszczu pojawiają się kolejne recenzje i oceny tej produkcji. Dlatego też powołaliśmy do życia nową sekcję, czyli 6.1. Odbiór mediów, gdzie czeka na Was skrót opinii, wraz z wybranymi notami wystawionymi przez największe serwisy branżowe.

Aktualizacja #6 [Świat gry, przeciwnicy, interfejs i tryb foto]: Ostatnimi czasy Horizon Zero Dawn coraz częściej o sobie przypomina. Tym razem możemy rzucić okiem na pełną mapę świata gry, a także spojrzeć na materiały wideo prezentujące w akcji dwóch adwersarzy. Szczegóły znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry, 3.2. Walka i uzbrojenie, 4. Technikalia oraz w 6.1. Materiały wideo.

Aktualizacja #5 [Mapa świata, rozwój postaci i nowy gameplay]: Im bliżej do premiery, tym więcej informacji na temat Horizon: Zero Dawn wychodzi na światło dzienne. Kompendium zostało zatem zaktualizowane o podgląd mapy świata, informacje na temat rozwoju postaci i craftingu oraz o nowy film z rozgrywki. Szczegóły znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry, 3.2. Walka i uzbrojenie, 3.3 Crafting oraz 6.1. Materiały wideo. Na tym jednak dobre informacje się nie kończą – deweloperzy ogłosili, że prace nad grą dobiegły końca. Nie pozostaje zatem nic innego, jak czekać na rozpoczęcie zbliżającej się wielkimi krokami, postapokaliptycznej przygody.

Aktualizacja #4 [Fabularne szczegóły i zawartość edycji kolekcjonerskich]: Kompendium zostało zaktualizowane o nowe informacje na temat opowiedzianej w grze historii, a także o nowy, fabularny zwiastun. Ponadto, możecie zapoznać się z zawartością edycji specjalnej i kolekcjonerskiej. Po szczegóły zapraszamy do sekcji 2. Fabuła, 6.1. Materiały wideo oraz 5. Ciekawostki.

Aktualizacja #3 [Skasowany projekt studia i zmienny świat gry]: Deweloperzy z Guerrilla Games podzielili się z graczami ciekawostką „zza kulis” na temat procesu produkcji. Ponadto dowiedzieliśmy się co nieco na temat podlegającego zmianom świata gry – jak się okazuje, nie będziemy go zwiedzać wyłącznie w pełnym słońcu. Szczegółowe informacje znajdziecie w sekcjach 1. Świat gry oraz 5. Ciekawostki. Ponadto, w sekcji 6.1. Materiały wideo czekają na Was trzy nowe zwiastuny z komentarzem twórców.

Aktualizacja #2 [Nowe informacje o bohaterce i świecie gry]: Kompendium zostało zaktualizowane o wiele nowych wiadomości na temat głównej bohaterki, jej pochodzenia, a także konstrukcji świata gry. Dowiedzieliśmy się nowych rzeczy między innymi o przeszłości Aloy i celach, jakie zostaną przed nią postawione. Po szczegółowe informacje zapraszamy do sekcji 2. Fabuła oraz 3.2. Walka i uzbrojenie.

Aktualizacja #1 [gameplay z PlayStation 4 Pro]: w trakcie PlayStation Meeting 2016 Sony Interactive Entertainment zapowiedziało, że Horizon: Zero Dawn zostanie udoskonalone na potrzeby konsoli PlayStation 4 Pro. Na potwierdzenie tych słów, firma zaprezentowała światu nowy materiał wideo pochodzący z rozgrywki, który znajdziecie w sekcji „Materiały wideo”. Jak widać na poniższym gameplay'u, Aloy otrzyma możliwość wspinaczki na większe roboty, a także zjeżdżania po linie, wzorem Lary Croft z serii Tomb Raider. Sama wspinaczka i hakowanie maszyny przyniesie korzyści w postaci odkrycia kolejnego fragmentu mapy, wzorem zdobywania punktów widokowych w serii Assassin’s Creed.

Co się zaś tyczy różnic pomiędzy edycją przeznaczoną na standardowe PlayStation 4, a wersją zmierzającą na PlayStation 4 Pro, ograniczą się one wyłącznie do rozdzielczości obrazu (nowa konsola Sony wspiera rozgrywkę w 4K, jednak sama gra działa w rozdzielczości zbliżonej do tej wartości), a także szczegółowości tekstur i zasięgu widzenia. Wygląda również na to, że w posiadacze PlayStation 4 Pro będą mogli nacieszyć oczy smaganą wiatrem roślinnością i fryzurą protagonistki. Oczywiście obie wersje sprzedawane będą na jednym dysku – system sam rozpozna, która z nich powinna zostać zainstalowana.

1. Świat gry

Akcja Horizon: Zero Dawn rozgrywa się w dalekiej, postapokaliptycznej przyszłości. W wyniku tajemniczego kataklizmu, który wydarzył się około tysiąca lat przed wydarzeniami opowiedzianymi w grze, cywilizacja cofnęła się o kilkadziesiąt wieków. Ludzie, skupieni w niewielkich plemionach, mieszkają w drewnianych chatach i korzystają z prymitywnych narzędzi, choć bardziej zamożne osady mogą pochwalić się na przykład systemem wodociągów. Ziemia pogrążyła się zatem w mroku, a pamięć o jej przeszłości przechowują ruiny wielkich metropolii i królujących nad nimi drapaczy chmur oraz pozostałości po dawnej technologii.

Niczym w The Last of Us, władzę nad globem zaczęła przejmować fauna i flora, a także... maszyny. Po świecie gry przechadzają się stada robotów, które przypominają wyglądem i zachowaniem dinozaury. Ich pochodzenie pozostaje zagadką, jednak tubylcy skutecznie wykorzystują ich podzespoły do tworzenia przydatnych przedmiotów oraz broni. Mechaniczne istoty sprawiają wrażenie inteligentnych — gracze są zatem świadkami starć i polowań, jakie te przeprowadzają. Niektóre są przyjaźnie nastawione do ludzi, a nawet dają się wykorzystywać w roli wierzchowców. Inne z kolei stanowią zagrożenie, co tyczy się w szczególności skażonych stworzeń — zarażone osobniki przekazują tajemniczego, starożytnego wirusa innym, zaś choroba sprawia, że sa wyjątkowo agresywne.

Otwarty, a przy tym oryginalny i zróżnicowany świat stanowi mocną stronę gry. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Otwarty, a przy tym oryginalny i zróżnicowany świat stanowi mocną stronę gry.

[Aktualizacja #3]: Świat Horizon: Zero Dawn jest w pełni otwarty, a co za tym idzie, gracz może udać się w każde miejsce widoczne na mapie. Zróżnicowane środowisko zachęca do eksploracji — mowa o gęsto zalesionych równinach, jak i ośnieżonych szczytach gór, mrocznych bagnach, ruinach miast ze szkieletami wieżowców, czy też o działającej na wyobraźnię dżungli, a nawet pustyni. Wielokrotnie przychodzi nam także odwiedzać rozmaite konstrukcje wypełnione starożytną, zaawansowaną technologią.

O ile podróżowanie po drogach jest względnie bezpieczne, zejście z ubitego traktu wiąze się z koniecznością stawienia czoła rozmaitym zagrożeniom, głównie w postaci ikonicznych maszyn. Tę oryginalną „piaskownicę” możemy zwiedzać zarówno w pełnym słońcu, jak i po zapadnięciu zmroku. Co więcej, szybko przyzwyczaimy się do widoku Aloy polującej na roboty w strugach pięknie wyglądającego deszczu.

[Aktualizacja #6]: Możemy też spojrzeć na pełną mapę świata Horizon Zero Dawn. Zgodnie z przedpremierowymi przewidywaniami, czekająca na eksplorację kraina jest zróżnicowana – widać na niej wspomnianą wcześniej pustynię, dżunglę, ciągnące się po horyzont równiny, czy wreszcie przysypane białym puchem szczyty gór. Warto wspomnieć, że Aloy przychodzi utrzymywać mniej lub bardziej przyjazne stosunki z przedstawicielami czterech plemion.

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - ilustracja #3

2. Fabuła

Główną bohaterką Horizon: Zero Dawn jest Aloy. Dziewczyna, która została odrzucona przez plemię Nora, od najmłodszych lat fascynowała się starożytną technologią, pozostającą tematem tabu wśród jej współplemieńców. Jej wychowanie zostało powierzone niejakiemu Rostowi. Opiekun był dla niej surowy, lecz stopniowo przekazywał jej całą, posiadaną przez siebie wiedzę. Dzięki temu dziewczyna posiadła zdolności, które mają zapewnić jej przetrwanie w dziczy. Celem, jaki twórcy stawiają przed nią (i przed graczem), jest odkrycie pochodzenia mechanicznych zwierząt, a także rozwiązanie zagadki wyparowania niemal całej populacji.

[Aktualizacja #2]: Protagonistka zamierza również poznać tożsamość rodziców, a w uzyskaniu odpowiedzi na nurtujące ją pytania ma pomóc plemienny rytuał przejścia, zwany The Proving. Jeśli podoła wyzwaniu, nie tylko pozbędzie się statusu wyrzutka, lecz także stanie przed możliwością rozwiązania zagadki swojej przeszłości.

Fabuła jest przekazywana zarówno w formie przerywników filmowych, jak i dialogów — napotkane przez nas postacie niezależne zlecają rozmaite zadania, a w zamian za ich wykonywanie, niczym w klasycznych RPG-ach, utrzymujemy różnorodne nagrody. Ponadto możemy wykazać się w rozmaitych wyzwaniach łowieckich, czyli w dynamicznych polowaniach, podczas których musimy trzymać się sztywnych zasad (korzystanie z określonej broni, cicha eliminacja ofiar, itp.). Na chętnych czekają tak zwane Corruption Zones, w jakich roi się od szczególnie groźnych przeciwników.

Warto jednak pamiętać, że nie wszyscy spoglądają na nasze poczynania przychylnym okiem, toteż konfrontacja często sprowadzi się do użycia siły. Ponadto Aloy często ma okazję odwiedzić naszpikowane technologią kompleksy, gdzie znajdujemy informacje na temat ludzi z minionej epoki.

[Aktualizacja #4]: W sieci opublikowano nowy, fabularny zwiastun gry. Możemy się z niego dowiedzieć co nieco o pochodzeniu tajemniczych maszyn, poznać głównego przeciwnika Aloy, a także usłyszeć o powodach, które popchnęły ją do wyruszenia w długą i niebezpieczną podróż. Zaprezentowano na nim również nowe rejony otwartego świata, a także potencjalnych sojuszników bohaterki. Poszczególne plemiona muszą zjednoczyć się pod wspólną banderą, by stawić czoła rosnącym w siłę wrogom. Celowo nie wdajemy się w szczegóły – materiał zdradza naprawdę sporo, zatem powinni go obejrzeć wyłącznie Ci, którzy nie obawiają się, że… najzwyczajniej w świecie zepsują sobie zabawę.

3. Mechanika

Otwarty świat, dość złożony schemat rozgrywki oraz akcja prezentowana z perspektywy trzeciej osoby budzą jednoznaczne skojarzenia z takimi tytułami, jak chociażby Wiedźmin 3: Dziki Gon.

3.1. Eksploracja

Eksploracja stanowi jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn. Środowisko przemierzamy na dwa sposoby. Po pierwsze — na piechotę. Aloy potrafi wspinać się na przeszkody, zatem nie uświadczymy tutaj sięgających do kolan płotków blokujących przejście. Ponadto, do naszej dyspozycji oddano wierzchowce — po uprzednim oswojeniu jednego z mechanicznych zwierząt (co odbywa się poprzez wgranie do jego układów nowego oprogramowania), gracz może podróżować na jego grzbiecie. Robot jest podatny na obrażenia, zatem można zostawić go w bezpiecznym miejscu, a w razie potrzeby, wzorem Red Dead Redemption, przywołać do siebie.

3.2. Walka i uzbrojenie

Drugim filarem Horizon: Zero Dawn są starcia z napotkanymi po drodze przeciwnikami. Podczas zabawy stajemy do walki nie tylko z agresywnymi robotami, lecz także z wrogo nastawionymi ludźmi. Oprócz zwykłych przeciwników, których pokonanie nie stanowi większego wyzwania, na naszej drodze pojawiają się także potężniejsi, lepiej opancerzeni bossowie. Pozbawienie ich życia wymaga od gracza spostrzegawczości i opracowania skutecznej taktyki. [Aktualizacja #2]: Co ciekawe, niektórzy adwersarze pływają, a nawet chowają się pod powierzchnią wody.

Walka stanowi jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Walka stanowi jeden z filarów rozgrywki w Horizon: Zero Dawn.

Pomocny okazuje się szeroki wachlarz uzbrojenia, jaki oddano do dyspozycji bohaterki. Oprócz włóczni, karabinów pozyskiwanych z ciał przeciwników oraz proc, naszym głównym orężem jest łuk. Ten da się wyposażyć w kilka rodzajów strzał, skutecznych w walce z konkretnym rodzajem przeciwników. Oponentów podatnych na ogień pokonujemy strzałami zapalającymi, z kolei lepiej opancerzonych wrogów kładziemy trupem przy użyciu strzał wybuchających. Jeśli zechcemy pojmać żywcem konkretnego robota, bądź własnoręcznie zadać mu ostateczny cios, możemy wykorzystać wyrzutnię lin przytwierdzającą oponenta do podłoża, pozbawiając go na moment możliwości ruchu. Ponadto często korzystamy z wymyślnych pułapek, takich jak choćby miny. Tryb koncentracji z kolei ułatwia celowanie, spowalniając czas.

W grze zaimplementowano również system skradania — Aloy może kryć się za osłonami, a także chować się w bujnej roślinności, by przemykać za plecami przeciwników lub atakować ich z zaskoczenia. Protagonistka potrafi skanować wrogów przy pomocy Fokusa, czyli jednego z wielu starożytnych urządzeń, co pozwala jej na poznanie ich słabych punktów. Możliwe jest nawet oznaczenie konkretnego celu, by śledzić jego aktywność z bezpiecznego, niewidocznego miejsca. Należy jednak mieć na uwadze, iż niektórzy oponenci zostali wyposażeni w podobne narzędzia, toteż kiedy zbliżą się do dziewczyny na odpowiednią odległość, są w stanie wyczuć jej obecność i zaalarmować innych.

W trakcie rozgrywki bohaterka poznaje nowe zdolności, a także staje się bardziej skuteczna w walce — jej rozwój odbywa się poprzez wybór interesujących nas perków. Dostęp do kolejnych umiejętności otrzymujemy po awansie na następny poziom doświadczenia.

[Aktualizacja #5]: Rozwój postaci został podzielony na trzy ścieżki:

  • Brave zwiększa naszą skuteczność w bezpośrednich starciach z oponentami;
  • Prowler umożliwia skradanie i eliminowanie adwersarzy z zaskoczenia (choćby poprzez opuszczenie się na niczego niespodziewającego się gagatka);
  • Forager pozwala na doskonalnie zdolności związanych z leczeniem i kolekcjonowaniem.

[Aktualizacja #6]: Maszyny, jakim stawiamy czoła, opisano za pomocą kilku współczynników: mowa o typie robota, występowaniu, poziomie wyzwania, jaki stanowi, wykorzystywanym arsenale oraz o umiejętnościach specjalnych. Standardowo, nie mogło zabraknąć słabych punktów, których poznanie stanowi klucz do zwycięstwa.

3.3. Crafting

Podobnie jak ma to miejsce w wielu innych grach tego typu, w Horizon: Zero Dawn pojawił się rozbudowany system craftingu. Aloy pozyskuje niezbędne surowce ze zniszczonych maszyn, a także bezpośrednio z elementów otoczenia. Wytwarzanie nowych przedmiotów obejmuje zarówno lekarstwa (konieczne jest gromadzenie napotykanych po drodze roślin), jak i modyfikacje uzbrojenia, a także amunicję — mechaniczne komponenty służą nam na przykład do produkcji strzał oraz ładunków wybuchowych.

[Aktualizacja #5]: Poszczególne przedmioty cechują się różnorodnym stopniem rzadkości, a także rozmaitymi efektami, mniej lub bardziej przydatnymi. Co ciekawe, każdy element ekwipunku ma ograniczoną liczbę miejsc na ulepszenia, zatem stworzenie „broni ostatecznej” raczej nie wchodzi tutaj w grę.

Uzbrojenie udoskonalamy przy pomocy komponentów pozyskiwanych z korpusów pokonanych przeciwników. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Uzbrojenie udoskonalamy przy pomocy komponentów pozyskiwanych z korpusów pokonanych przeciwników.

4. Technikalia

Horizon: Zero Dawn działa w oparciu o technologię opracowaną na potrzeby gry Killzone: Shadow Fall, która została wykorzystana również w Until Dawn. Pomimo że jest to pierwsza produkcja z otwartym światem napędzana przez ten silnik graficzny, prezentuje się naprawdę dobrze. Na uwagę zasługują zarówno dopracowane modele postaci i robotów, jak i zróżnicowane, bogate w detale środowisko. Podobać mogą się również efekty towarzyszące eksplozjom, a także destrukcja otoczenia oraz samych maszyn. Bez wpływu na jakość oprawy nie pozostaje fakt, iż jest to tytuł ekskluzywny dla PlayStation 4 — skoncentrowanie się na jednej platformie pozwoliło twórcom na wykorzystanie pełni jej możliwości.

[Aktualizacja #6]: Tryb fotograficzny na dobre zadomowił się w wielu współczesnych produkcjach – nie inaczej mają się sprawy w Horizon Zero Dawn. Możemy nie tylko odpowiednio wykadrować scenę i zdecydować o rozmaitych efektach, lecz także... zmienić porę dnia. Materiał wideo prezentujący w akcji ten aspekt omawianej produkcji znajdziecie w sekcji 6.1.

Ponadto każdy element interfejsu możemy ustawić jako „dynamiczny” – znaczy to tyle, że będzie się on pojawiał na ekranie wyłącznie w momencie, w którym będzie potrzebny. Prostym przykładem jest pasek życia, widoczny wtedy, kiedy Aloy odniesie obrażenia.

Interfejs możemy „ułożyć” pod siebie. Trzeba przyznać, że mnogość opcji imponuje. - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Interfejs możemy „ułożyć” pod siebie. Trzeba przyznać, że mnogość opcji imponuje.

5. Ciekawostki

  • Prace nad grą rozpoczęły się krótko po zakończeniu produkcji trzeciej odsłony cyklu Killzone. Projekt, nad którym początkowo pracowało jedynie kilka osób, działał w oparciu o opracowaną na potrzeby tamtej gry technologię. Jak zdradził Hermen Hulst, dopiero po ukończeniu prac nad Killzone: Shadow Fall Guerrilla Games przerzuciło niemal wszystkie swoje siły do Horizon: Zero Dawn, implementując stworzone na potrzeby gry rozwiązania do nowego, bardziej zaawansowanego silnika graficznego. Do momentu oficjalnej zapowiedzi, gra była w produkcji przez 4,5 roku.
  • [Aktualizacja #3]: Choć twórcy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa w temacie serii Killzone i zapewniają, że zostawili sobie otwartą co najmniej jedną furtkę dla ewentualnej kontynuacji, na ten moment skupiają się w 100% na dopieszczaniu Horizon: Zero Dawn. Mathijs de Jonge ujawnił, że droga do oficjalnego rozpoczęcia prac na przygodami Aloy wcale nie była łatwa. Początkowo pracownicy studia przygotowali ponad trzydzieści pomysłów na swój nowy projekt, z których wytypowano dwa najbardziej obiecujące. Po ponad półrocznej pracy nad prototypami, do siedziby Guerrilla Games zaproszono przedstawicieli innych, znajdujących się pod skrzydłami Sony zespołów, w celu zaczęrpnięcia opinii na temat tego, który z nich powinien otrzymać zielone światło. Zebrany „feedback” rozpisano w Excelu – przygotowany w ten sposób raport jednoznacznie wskazywał, że Horizon: Zero Dawn to zarówno najbardziej ekscytująca propozycja, jak i najbardziej ryzykowna. Dlaczego? Cóż, nie należy zapominać, że do tej pory Guerrilla Games dostarczało liniowe strzelaniny – porwanie się na stworzenie rozbudowanej gry action RPG niektórzy postrzegali jak wyprawę z motyką na słońce. Zresztą, Sam de Jonge wspomina, że studio nie miało ani narzędzi, ani odpowiedniej technologii, jakie wspierałyby tworzenie „piaskownic”. Z uwagi na panującą w siedzibie firmy ekscytację zdecydowano się jednak porzucić pracę nad drugim projektem i skoncentrować się na Horizon.
  • Specjalnie na potrzeby targów E3 2016, deweloperzy zlecili opracowanie pełnowymiarowej repliki Watchera — jednego z obecnych w grze przeciwników. Doskonała konstrukcja kostiumu sprawia, iż mający go na sobie człowiek jest w stanie poruszać nim w dokładnie taki sposób, w jaki porusza się jego wirtualny odpowiednik.
  • Gra doczekała się tak zwanego „easter egga” w Killzone: Shadow Fall. Gracze mogli natknąć się na hologram jednego z mechanicznych zwierząt. Fakt ten nie został odnotowany aż do momentu, w którym gra została zapowiedziana przez Sony Interactive Entertainment.
  • [Aktualizacja #8]: Tuż przed premierą zespół Guerrilla Games potwierdził, że prace nad grą trwały sześć lat. Opisywany tytuł tworzył międzynarodowy zespół – Horizon Zero Dawn jest dziełem zarówno 250 pracowników holenderskiego studia, jak i 100 twórców z Chin. Ile wynosiły koszty produkcji? Cóż, do najmniejszych nie należały – kwota przeznaczona na powołanie do życia przygód Aloy przekroczyła bowiem 45 milionów euro.
  • [Aktualizacja #4]: Horizon: Zero Dawn jest dostępne w trzech wersjach. Oprócz podstawowej, do sprzedaży trafiła również Edycja Specjalna oraz Edycja Kolekcjonerska. Ich zawartość prezentuje się następująco:

Edycja Specjalna:

Edycja Specjalna Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, unikalny motyw dla konsoli i dedykowany zestaw DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni). - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Edycja Specjalna Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, unikalny motyw dla konsoli i dedykowany zestaw DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni).

Edycja Kolekcjonerska

Edycja Kolekcjonerska Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, 9-calową figurkę Aloy, unikalny motyw dla konsoli i zestaw dedykowanych DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni). - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Edycja Kolekcjonerska Horizon: Zero Dawn zawiera: Steelbook, 48-stronnicowy artbook, 9-calową figurkę Aloy, unikalny motyw dla konsoli i zestaw dedykowanych DLC (4 pakiety zasobów, 2 dodatkowe stroje, 2 dodatkowe rodzaje broni).

6. Informacje popremierowe

6.1. Odbiór mediów

Sony nie obawiało się krytyki, zatem Horizon Zero Dawn trafiło do recenzentów na długo przed premierą. Wszystko wskazuje na to, że zespół Guerrilla Games sprostał zadaniu – do najważniejszych zalet tej produkcji należy oczywiście śliczna oprawa graficzna i niebywale interesujący świat. Nie można nie wspomnieć o wartkiej i efektownej akcji – pomimo że mechanika walki jest niezwykle płynna, a same starcia dają sporo frajdy, produkcja kładzie nacisk na aspekty skradankowe.

Co zaś nieszczególnie przypadnie graczom do gustu? Sama fabuła, choć interesująca, jest jednocześnie dosyć sztampowa i przewidywalna – autorzy zostawili sobie otwartą furtkę dla kontynuacji, przez co historia sprawia wrażenie niedomkniętej. Przyczepić się można również do nieco „drewnianej” mimiki, a także do sztucznej inteligencji przeciwników, którzy bynajmniej nie są geniuszami.

Niemniej, oceny wystawione temu tytułowi nastrajają optymistycznie. Poniżej znajdziecie zestawienie wybranych not – zachęcamy również do zapoznania się z naszą opinią na temat najnowszego dzieła Guerrilla Games.

6.2. Wyniki sprzedaży

Sony pochwaliło się, że w ciągu dwóch pierwszych tygodni od premiery, Horizon: Zero Dawn trafiło w ręce 2,6 mln graczy z całego świata. Co ciekawe, ów bardzo dobry wynik obejmuje zarówno pudełkowe egzemplarze, jak i te, które sprzedano w ramach dystrybucji cyfrowej. Co by nie mówić, zarówno wydawca, jak i zespół Guerrilla Games mogą optymistycznie spoglądać w przyszłość. Japoński gigant ma powody do radości – mówimy bowiem o najlepszym debiucie w historii produkcji „first party” na PlayStation 4.

Sami twórcy natomiast nie zamierzają spoczywać na laurach i już teraz zapowiadają, że przygody Aloy doczekają się rozwinięcia. Na ten moment jednak nie doczekaliśmy się jeszcze oficjalnej zapowiedzi – musimy zadowolić się dość enigmatycznym komunikatem:

To dopiero początek historii Aloy i naszej podróży przez świat Horizon Zero Dawn. Nasz zespół już pracuje nad rozwinięciem tej opowieści.

W tym momencie warto wspomnieć o doniesieniach sprzed kilku tygodni, wedle których Guerrilla Games miałoby pracować nad kolejną odsłoną cyklu Killzone. Informacja ta ujrzała światło dzienne za sprawą holenderskiego serwisu Parool.nl, z kolei pikanterii całej sprawie dodaje fakt, że jego redakcja znajduje się w Amsterdamie, a zatem w mieście, gdzie ulokowana jest siedziba zespołu. Ekipa dowodzona przez Hermena Hulsta nie zabrała jeszcze głosu na ten temat, więc w chwili obecnej możemy traktować powyższe rewelacje wyłącznie jako ciekawostkę.

6.3. Plany rozwoju

Patch 1.20

Horizon Zero Dawn doczekało się kolejnej dużej łatki, tym razem oznaczonej numerem 1.20. Największą nowością wprowadzoną przez twórców jest aktualizacja trybu fotograficznego. Oprócz dwóch nowych filtrów, autorzy wprowadzili możliwość wyświetlania siatki i dodawania napisów. Co więcej, od teraz nic nie stoi na przeszkodzie, by Aloy niejako zapozowała nam do zdjęcia, a nawet zrobiła określoną minę. Próbkę nowych możliwości możecie zobaczyć na przykład na poniższym obrazku.

Ratowanie świata musi zaczekać – czas na relaks! - Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - wiadomość - 2017-05-05
Ratowanie świata musi zaczekać – czas na relaks!

Na tym jednak lista nowości się nie kończy. Deweloperzy nareszcie umożliwili filtrowanie mapy, pozwolili na ukrycie statystyk przeciwników, a także oddali w nasze ręce możliwość ustawienia czułości kamery. Co więcej, w statystykach w końcu pojawi się łączny czas gry – do tej pory mogliśmy go zobaczyć tylko w opisie pliku z zapisanym stanem rozgrywki. Standardowo, autorzy nie omieszkali zadeptać kilku mniejszych i większych bugów – poprawiono także kolizję obiektów i udźwiękowienie.

7. Multimedia

7.1. Materiały wideo

Horizon Zero Dawn 20 minut rozgrywki

Horizon Zero Dawn 20 minut rozgrywki [20:47]

Deweloperzy ze studia Guerrilla Games zaprezentowali 20-minutowy fragment rozgrywki z Horizon: Zero Dawn, zawierający pełne przejście jednego z questów. Rzecz jasna, film zawiera spoilery.

Horizon Zero Dawn Ewolucja maszyn

Horizon Zero Dawn Ewolucja maszyn [4:05]

Materiał zza kulis produkcji Horizon Zero Dawn, zdradzający, jak przebiegał proces projektowania maszyn obecnych w grze.

Horizon Zero Dawn E3 2016 - gameplay

Horizon Zero Dawn E3 2016 - gameplay [8:37]

Materiał z E3 2016.

Horizon Zero Dawn podróż Aloy

Horizon Zero Dawn podróż Aloy [3:13]

Zwiastun Horizon Zero Dawn – trzecioosobowej gry akcji z elementami RPG, opracowanej przez studio Guerrilla Games z myślą o PlayStation 4.

Horizon Zero Dawn PGW 2015 - trailer

Horizon Zero Dawn PGW 2015 - trailer [1:03]

Horizon Zero Dawn E3 2015 - trailer

Horizon Zero Dawn E3 2015 - trailer [6:35]

Film z gry Horizon: Zero Dawn opublikowany na targach E3 2015.

7.2. Zrzuty ekranu

Po więcej zrzutów ekranu zapraszamy do naszej galerii.

Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - ilustracja #16
Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - ilustracja #17
Horizon: Zero Dawn — kompendium wiedzy [Aktualizacja #9: Pierwsze wyniki sprzedaży i zapowiedź DLC] - ilustracja #18

Informacja pojawiła sie pierwotnie 20 marca 2017, 09:39.

Komentarze Czytelników (22)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze
05.09.2016 13:40
1
TeelaPL
8
Legionista

Szkoda, że gra wyjdzie tylko na PS4...

09.09.2016 14:12
odpowiedz
DzokerEr
11
Konsul

Od Razu ma 1 :D

10.09.2016 01:05
odpowiedz
yadin
88
Senator

@Teela :: Może dlatego będzie to tak dobry tytuł.

11.09.2016 10:41
-3
odpowiedz
1 odpowiedź
Venghan
2
Junior

@TeelaPL: Na Xbox i PC, wyjdzie za to podobna gra o nazwie ReCore.

10.02.2017 21:58
2
Aro PL
10
Pretorianin

Wyszła ale tu nie ma co porównywać, Sony ma znacznie lesze podejście do twórców niż Microsoft i poświęca im więcej czasu i pieniędzy przez co gry na konsole Sony są praktycznie majstersztykami.

13.02.2017 14:52
1
odpowiedz
Ogame_fan
81
Senator
post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-13 14:54:41
13.02.2017 23:35
-1
odpowiedz
akira23
45
Pretorianin

@UP
1.http://sjp.pl/majstersztyk
2.Co ma Sony do DQ-Builders,VCH i Gulity Gear? Nic...
3.Oczywiście zły Ms nie inwestuje w nowe marki....
4. Oczywiście dobre Sony nie zamyka studiów... ach wait Guerrilla Cambridge i Evolution says Hi

14.02.2017 01:54
2
odpowiedz
3 odpowiedzi
Ogame_fan
81
Senator

Microsoft w tej generacji anulowal 3 duze projekty. Studia first party robia tylko kotlety, gearsy forza halo do porzygania. Sony nowych marek w tej generacji ma troche, Bloodborne, Horizon, Until Dawn, Days Gone, Detroit. Jakie nowe marki wptowadzily studia ms oprocz klepania kotletow?


Co ma Sony do DQ-Builders,VCH i Gulity Gear? Nic...

Exy 3rd party to tylko wisienka na torcie. Ktorej konkurencja nie ma.

14.02.2017 20:12
2
Aniszorek
2
Legionista

Tutaj się zgadzam i to bardzo. Miałam Xboxa, grałam w wiele gier, po czym zdałam sobie sprawę, że praktycznie każdą gre mogę kupić na komputer i to w cenie niższej. Dlatego ze względu na exlusive (które niby na Xboxie są, ale tak naprawdę to nie) stwierdziłam by kupić konsolę od Sony i widząc nadchodzące produkcje jestem bardzo zadowolona z wyboru. Teraz tylko czekać na Horizona, które według mnie zapowiada się genialnie. :D

15.02.2017 23:12
-1
akira23
45
Pretorianin

"Wyszła ale tu nie ma co porównywać, Sony ma znacznie lesze podejście do twórców niż Microsoft i poświęca im więcej czasu i pieniędzy przez co gry na konsole Sony są praktycznie majstersztykami"

-Słowa klucze: Sony i praktycznie majstersztykami. Mój wpis dokładnie obalił tą bzdurkę
A ty jeszcze wyjedżasz z grami nie od Sony, bitch please. Te trzy tytuły to ani exy (są na pc) a nie nawet conslowe exy, są dostępne na ps3/vite...
- Sea of Thieves od Rare przeczy twojemu "tylko"
-Ms ufundował i wprowadził na rynek np. QB,Recore,Project Spark czy Ryse czy Sunset Overdrive. Wszytkie te gry powstały za kasę Ms i są nowymi ip.

22.02.2017 09:46
legolas93
32
Konsul

Zapomnieliście chyba o jednej z najciekawszych gier tej generacji. Ori & The Blind Forest. Obstawiam że na e3 można się spodziewać zapowiedzi sequela.

16.02.2017 03:08
odpowiedz
Ogame_fan
81
Senator

Ani remake VH ani DQ nie ma na pc sa tylko na konsolach sony.

Sea of Thieves to tylko wyjatek potwierdzajacy. Rare przez ostatnie kilka lat robilo koszulki do kinect sports hahahaha. Tak zarznelo jednego z (kiedys) lepszych developerow.

A gry ktore wymieniles to 3rd party co najwyzej srddniaki (za wyjatkiem sunseta) zaden nie jest exem i ms jedyne co zrobil to dal kase za to zeby nie wyszly na konsolach sony - tak 'wsparli'. Lol

A Project Spark to niewypal ktory zdechl rok temu. Neeext.

Majstersztyki to takie tytuly jak Bloodborne czy Uncharted 4. Ms nie ma ani jednego takiego exa w tej generacji. Ba nie ma tak na prawde zadnego exa, bo wszystko mozna ograc na pc.

post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-16 03:43:46
16.02.2017 10:01
odpowiedz
akira23
45
Pretorianin

1.DQ nie ma na pc faktycznie. Co nie zmienia faktu, że nie jest to ex na ps4. VCH to REMASTER nie Remake chłopcze, grę mogę ograć na pc http://store.steampowered.com/app/294860/?l=polish bo tym własnie ten REMASTER jest.
2.Gry, które wymieniłem to nie żadne 3rd party, chłopiec nawet nie wie czym jest 3 rd party, masz i się nie ośmiszaj
https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_developer#Third-party_developers

QB to ip MS i ufundował od samego początku tą grę. Recore to samo. Project Spark zrobiło wewnętrzne studio Ms.
O Sunset poczytaj najpierw dlaczego dostał go MS nie SOny, bo robisz z siebie błazna - https://gamerant.com/insomniac-games-why-sunset-overdrive-xbox-one-exclusive/
Gry to to nowe ip i tyle.

Ograłeś jako jedyny na świecie Halo 5 na pc bravo ty.

A teraz Bloodborne to gra From Software tak? Until Down to gra Supermassive Games? Detroit to gra Quantic Dream?
A to nie są studia Sony LOL. Ale dzieciak...

16.02.2017 11:40
odpowiedz
Ogame_fan
81
Senator

Jesdnym z glownych rezyserow bloodborne byl pan z Sony Japan, gre robilo sony japan i fs.

Until Dawn, Detroit, Bloodborne to nadal gry ktore naleza do sony. Z tych ktore wymieniles tylko Quantum Flop nalezy do MS, a ze gra byla cienka jak barszcz i sprzedala sie slabo to dwojki nie bedzie.

Wracajac do tematu, co oprocz Projekt Spark - ktore zdechlo rok temu i Sea of thieves ktore jest ciagle przesuwane - wypuscily studia first party MS w tej generacji albo przynajmniej zapowiedzialy? Pokaz ta kreatywnosc studiow 1st party freak_man ;)

Podpowiem Ci:
4 Forzy
2 Gears of War
1 Halo

Czyli az same kotlety. Nawet najwieksi fanboje klocka placza ze MS pozwala na zerowa kreatywnosc swoim studiom.

https://youtu.be/D55HX1VK2GU

16.02.2017 17:15
-1
odpowiedz
akira23
45
Pretorianin

1.Bloodborne zostało zrobione przez From Soft. Sony Japan tylko ich wspomagało.Hidetaka Miyazaki reżyserował.
2.UD,Bloodborne i Detroit to 3rd party nie wiedziałeś o tym? Dziwne.
3. Zanim po raz kolejny napisz "tylko" pomyśl, to nie boli:
https://trademarks.justia.com/868/05/recore-86805489.html Recore to ip MS.
4. Lata mi twoja ocena gier, które wymieniłem. Wszystkie ufundował MS, wszystkie wydał Ms i część to jego własność. I wszystkie to nowe ip.

Reasumując:
Sony nie ma "praktycznie majstersztyków", co pokazałem moją listą. Robi bardzo dobre gry, dobre jak i babole. Tak samo Ms. Obie firmy kasują projekty i rozwiązują studia. I obie robią różne gry, raz lepsze raz gorsze. Ms ma ich mniej bo ma mniej studiów wewnętrznych i brak wsparcia devów z Japonii. Proste i logiczne.

Btw Jak tam Psygonis istnieją jeszcze, ba dawno nic od nich nie było?

16.02.2017 20:24
2
odpowiedz
Ogame_fan
81
Senator

Bloodborne zostało zrobione przez From Soft. Sony Japan tylko ich wspomagało.Hidetaka Miyazaki reżyserował.

Panowie Masaaki Yamagiwa i Teroyuki Toriyama wysmiali by Cie w twarz za aki blaznowanie. SCE Japan bralo czynny udzial produkcji Bloodborne. D

UD,Bloodborne i Detroit to 3rd party nie wiedziałeś o tym? Dziwne.

Lol akurat wszystkie te tytuly to 2nd party wiec nie blaznuj. Poczytaj troche.

3. Zanim po raz kolejny napisz "tylko" pomyśl, to nie boli:
https://trademarks.justia.com/868/05/recore-86805489.html Recore to ip MS.

Och zapomnilem o tej grze ktora nie jest exem i jest sredniakiem ktory nikogo. ;) przepraszam.

4. Lata mi twoja ocena gier, które wymieniłem. Wszystkie ufundował MS, wszystkie wydał Ms i część to jego własność. I wszystkie to nowe ip.

To nie zmienia faktu ze studia 1st party klepia kotlety. A ms placi 3rd party za robienie sredniakow.

post wyedytowany przez Ogame_fan 2017-02-16 20:27:41
16.02.2017 21:16
odpowiedz
akira23
45
Pretorianin

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodborne masz chłopcze, tak jak pisałem dvem jest From, Sony Japan wspomaga.
2. Weź sobie słownik i wklep SARKAZAM, bo widzę masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego. Bo wszak QB,Recore,Project Spark czy Ryse czy Sunset Overdrive to 3rd party. Buhahhaaha, kto tu ma czytać?
3. Och o QB, która też nie jest exem nie zapomniałeś, za to o Recore zapomniałeś biedactwo, gubi się nasz chłopiec.
Ale co ma napisać jak po raz kolejny popisał się nie wiedzą...
4. Widać dalej nie wiesz czym jest 3 rd party, biedactwo, jednak nie poczytałeś, trudno szerz dalej swoją pseudowiedzę.

17.02.2017 03:15
3
odpowiedz
1 odpowiedź
Ogame_fan
81
Senator

1.https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodborne masz chłopcze, tak jak pisałem dvem jest From, Sony Japan wspomaga.

Wikipedia? Serio? To kilka stron ktore Ci powiedza ze bloodborne to wspolne dzielo sce japan i fs:

http://www.worldwidestudios.net/japan

http://kotaku.com/getting-up-close-with-bloodbornes-combat-1627352759 - tu masz jak byk ze jednym z glownych producentow jest pan z SCE Japan

Dodatkowo jakbys mial mozliwosc zagrania w ten majatersztyk to bys wiedzial ze wystarczy zobaczyc creditsy zeby widziec ze sce japan odpowiadalo np za muzyke, produkcje, dialogi - wspoltowrzylo gre ;)

Aha i bloodborne to tytul first party ;)

masz problem ze zrozumieniem słowa pisanego.

Ty mass problem z wyslowieniem sie. Ciagniesz dyskusje freakman jak calosc juz dawno sie powinna skonczyc - 3 pytania:

Czy sony daje wieksza wolnosc devom 1st party?

Tak

Czy exy na ps4 sa lepsze?

Tak

Czy sony ma wiecej studiow 1st party ktore robia produkcje 3xa?

Tak. Proste. Nie blaznuj.

23.02.2017 17:37
-1
akira23
45
Pretorianin

Buhhaa chłopcze masz wiki, obydwaj są wymienieni jak producenci:
Developer(s) FromSoftware
Publisher(s) Sony Computer Entertainment
Director(s) Hidetaka Miyazaki
Producer(s) Masaaki Yamagiwa
Teruyuki Toriyama

Możesz sobie pitolić co chcesz Bloodborne to dzieło From, Sony Japan z nimi współpracowało.Hidetaka Miyazaki jest reżyserem. Plączesz się raz reżyser raz producent, używasz "tylko", gówno wiesz 3 rd party, pitolisz bzdyry o smarowaniu hajsem przez Ms, gdy dokładnie pokazałem na przykładzie SO, że gówno wiesz na ten temat.
http://gametrade.pl/grupa/ps4-okladki-do-gier/baza-okladek-do-gier-na-ps4/strona/6 masz okładke i co tam jest napisane? chłopcze jak wół?
http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=24104
"RPG akcji japońskiego studia From Software, przenoszący graczy do mrocznego gotyckiego świata fantasy. Tytuł jest autorską produkcją Hidetakiego Miyazakiego, twórcy Demon's Souls oraz serii Dark Souls"

Przeczytaj jeszcze raz, zanim napiszesz te swoje wywody o czym wspomniałem:
"Ms ma ich mniej bo ma mniej studiów wewnętrznych i brak wsparcia devów z Japonii. Proste i logiczne."

Gadka to się zakończyła kiedy wymieniłem prawie majstersztyki i ich średnie

23.02.2017 01:59
odpowiedz
yadin
88
Senator

Ale ta gra my hype! Codziennie jakiś news lub dwa.

04.03.2017 10:14
1
odpowiedz
conrad_owl
6
Pretorianin

@akira123 ty jesteś jak typowy cebula. Dyskusja o tym, że gry na Sony są lepsze i jest ich więcej, a ty zaczynasz wyjeżdżać z pochodzeniem studia, z tekstami o tym że cię nie obchodzi jakość gry, ważne że M$ ma więcej niby marek niż Sony... Porąbało cię? Dyskusja o kilometr ekranu za długa. A skończyć się powinna jednym - graczy obchodzą oceny i jakość gier. Obchodzi ich gameplay. Nie obchodzi ich studio 1st, 2nd czy 3rd party - obchodzi ich za to, czy gra jest dostępna taniej gdzie indziej. Forza taniej na Win10? To po co mi Xbox? Rozumiesz to dyskutancie od siedmiu boleści? Wyciągasz jakieś teksty z wiki choć to nie jest żadne oficjalne źródło bo w wiki mogę sobie ja artykuł zrobił. Starasz się bronić M$ nie wiem po co, a na koniec stwierdziłeś, że jakość gier cię nie obchodzi. Czyli jesteś trollem M$ może i nieświadomie. Dwa razy wyższa sprzedaż PS4 mówi, że innych graczy jakość obchodzi. Tyle na temat. Firma dyskusja o niczym.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie komentarze