Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Nixxes Software

Firma producent

Nixxes Software to holenderskie studio, którego siedziba mieści się w Utrechcie. Od początku swojej działalności zespół koncentruje się na pomaganiu innym producentom w tworzeniu ich autorskich projektów oraz przygotowywaniu konwersji gier na rozmaite platformy – od konsol po komputery osobiste. 1 lipca 2021 roku Nixxes Software zostało przejęte przez Sony Interactive Entertainment.

Historia

Studio Nixxes Software zostało założone w sierpniu 1999 roku. Niedługo później zespół nawiązał współpracę z firmą Crystal Dynamics, tworząc port gry Legacy of Kain: Soul Reaver na konsolę Sega Dreamcast; w porównaniu z oryginałem wydanym na pierwsze PlayStation mógł on się pochwalić bardziej szczegółową grafiką oraz płynniejszą animacją. W tym samym roku ekipa pracowała również nad technologią, którą wykorzystali twórcy gry Mad Dash Racing, wydanej niemal dwa lata później na Xboksa.

W ten sposób studio wytyczyło ścieżkę, którą miało podążać przez kolejne lata. Opracowana przez nie w 2000 roku, pecetowa konwersja gry Legacy of Kain: Soul Reaver 2 przypieczętowała jego dobre relacje z ekipą Crystal Dynamics, podobnie jak stworzone przez nie porty gry Legacy of Kain: Blood Omen 2, które trafiły na komputery osobiste, Xboksa i GameCube’a. Rok 2002 przyniósł natomiast premiery gier Legacy of Kain: Defiance (Nixxes Software stworzyło konwersje na pecety i Xboksa) oraz Whiplash (omawiana ekipa zadbała o to, by tytuł jak najlepiej wykorzystywał możliwości konsoli Microsoftu).

W latach 2004-2005 zespół pracował nad dwoma kolejnymi projektami. Deweloperzy przygotowali pecetową i xboksową konwersję gry Project: Snowblind (które pozwalały na multiplayerową zabawę przez Internet), a także pecetowy port gry Tomb Raider: Legend. Jak miało się okazać później, nie było to ich ostatnie spotkanie z panną Croft – rok 2007 przyniósł premierę pecetowej konwersji Tomb Raider: Anniversary, natomiast nieco ponad rok później spod ich dłuta wyszła gra Tomb Raider: Underworld w wersji na komputery osobiste i PlayStation 3.

Dzięki pracy ekipy Nixxes Software w 2010 roku pecetowi gracze otrzymali swoje wersje gier Kane & Lynch 2: Dog Days i Lara Croft and the Guardian of Light. Podobnie miały się sprawy z Buntem Ludzkości (czyli trzecią częścią serii Deus Ex, która w 2011 roku trafiła na komputery osobiste), grą Hitman: Rozgrzeszenie (wydaną na pecetach nieco ponad rok później), a także z Tomb Raiderem z 2013 roku, stanowiącym reboot cyklu (Nixxes stworzyło też wersję na PlayStation 3).

Rok 2014 przyniósł natomiast premierę pecetowej wersji Thiefa, którą ekipa Nixxes Software wzbogaciła między innymi o tekstury w wyższej rozdzielczości czy obsługę technologii AMD EyeFinity (dzięki niej jedna karta graficzna może obsłużyć jednocześnie kilka monitorów). Na tym nie koniec, gdyż w tym samym roku do sprzedaży trafił remaster Tomb Raiderastworzona przez Nixxes Software wersja na PlayStation 4 może się pochwalić między innymi teksturami i cieniami wyższej jakości, bardziej szczegółowym modelem głównej bohaterki, natywną rozdzielczością 1080p czy możliwością streamowania rozgrywki na konsolę PlayStation Vita. Poza tym w portfolio ekipy znalazły się porty gry Lara Croft and the Temple of Osiris na komputery osobiste i PlayStation 4.

W kolejnym roku w sprzedaży pojawiła się gra Rise of the Tomb Raider w wersji na konsolę Xbox 360. Zadaniem zespołu Nixxes Software było zadbanie o to, by projekt prezentował jakość możliwie najbardziej zbliżoną do tego, co oferowała wersja na Xboksa One. Niecałe dwa lata później ekipa zadbała o konwersję tego tytułu na PlayStation 4 (i stworzyła zawartość wykorzystującą gogle PlayStation VR) oraz opracowała dodatek zatytułowany Więzy Krwi. Rok 2016 to również premiera pecetowej wersji gry Deus Ex: Rozłam Ludzkości, nad którą także czuwała omawiana ekipa.

W 2017 roku Nixxes Software przygotowało patch do gry Rise of the Tomb Raider, dzięki któremu wykorzystywała ona możliwości konsoli Xbox One X. Rok 2018 przyniósł natomiast premierę opracowanej przez to studio, pecetowej wersji gry Shadow of the Tomb Raider. Dotychczas Nixxes Software działało niezależnie, jednak 1 lipca 2021 roku firma Sony Interactive Entertainment poinformowała o przejęciu studia. Wchodząc w skład PlayStation Studios, opisywany zespół miał „pomagać” japońskiemu gigantowi w przygotowywaniu pecetowych portów jego największych hitów.