Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Crate Entertainment

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie z siedzibą w Massachusetts. Crate Entertainment zostało założone przez Arthura Bruno – byłego projektanta w firmie Iron Lore Entertainment, której sławę przyniosła gra Titan Quest. Crate Entertainment tworzy produkcje przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a w jego portfolio można znaleźć RPG akcji pod tytułem Grim Dawn oraz city builder zatytułowany Farthest Frontier.

Historia

Dzieje Crate Entertainment rozpoczynają się w 2008 roku. Gdy studio Iron Lore Entertainment, które dostarczyło kultową grę Titan Quest, nie zdołało zabezpieczyć środków na stworzenie kolejnego dzieła i zostało rozwiązane, główny projektant z tego zespołu – Arthur Bruno – postanowił założyć własną firmę. 18 lutego 2008 roku na branżowej mapie pojawił się nowy podmiot – Crate Entertainment.

Początkowo studio Bruna zajmowało się pracą na zlecenie dla ekipy Demiurge Studios. Sytuacja zaczęła zmieniać się w sierpniu 2008 roku, kiedy to Crate Entertainment przejęło prawa do marki Black Legion – ostatniego, nieukończonego projektu Iron Lore Entertainment. Niestety z uwagi na panujący wówczas kryzys ekonomiczny, Crate nie zdołało pozyskać zainteresowania ze strony wydawców. Twórcy nie składali jednak broni i w lipcu 2009 roku ogłosili, że nabyli prawa do wykorzystania silnika napędzającego grę Titan Quest. Technologia miała zostać wykorzystana w ich nowym projekcie, którym w styczniu 2010 roku okazała się gra RPG akcji pod tytułem Grim Dawn.

Tytuł zdobył rozgłos, a jego kampania crowdfundingowa w serwisie Kickstarter zakończyła się wielkim sukcesem – dość powiedzieć, że gracze wsparli Grim Dawn niemal dwukrotnie większą kwotą, niż potrzebowali twórcy. Niemniej, jeszcze w kwietniu 2012 roku Crate Entertainment przyznało, że zatrudnia na stałe jedynie dwie osoby; od czasu do czasu zespół był jednak wspierany przez byłych pracowników Iron Lore Entertainment. Z czasem i to uległo zmianie, a do opisywanego zespołu dołączyli między innymi byli pracownicy zamkniętego w międzyczasie 38 Studios.

Grim Dawn zadebiutował we Wczesnym dostępie na platformie Steam w listopadzie 2013 roku. Gra doczekała się ciepłego przyjęcia, a twórcy mogli nabrać więcej wiatru w żagle i zatrudnić Erica Sextona – byłego artystę i projektanta w studiu Blizzard Entertainment (a dokładnie – Blizzard North). Pełna wersja Grim Dawn trafiła na komputery osobiste w lutym 2016 roku. Tytuł odniósł wielki sukces artystyczny, z którym w parze szedł również sukces komercyjny. Niemniej, po jego premierze deweloperzy nie spoczęli na laurach i pracowali nad rozwojem swojego dzieła, wzbogacając je o tryb survivalowy (The Crucible) oraz dwa duże rozszerzenia – Ashes of Malmouth oraz Forgotten Gods. W kwietniu 2019 roku autorzy obwieścili, że Grim Dawn i wszystkie DLC trafiły w ręce 3 milionów graczy. W grudniu 2021 roku tytuł pojawił się na konsolach Xbox One, z kolei luty 2022 roku przyniósł wieści o 7 milionach sprzedanych egzemplarzy gry i DLC.

Wydawać by się mogło, że mając w ręku silną markę, autorzy skupią się na jej rozwoju. Crate Entertainment postanowiło jednak spróbować czegoś nowego i jeszcze w styczniu 2021 roku zapowiedziało swój nowy projekt – city builder pod tytułem Farthest Frontier. Gra trafiła do Wczesnego dostępu na Steamie w sierpniu 2022 roku, gdzie doczekała się „bardzo pozytywnych” recenzji graczy.