Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Media Molecule

Firma producent

Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Guildford, które od 2010 roku znajduje się pod skrzydłami firmy Sony Interactive Entertainment. Zespół rozsławiła seria kładących nacisk na zawartość tworzoną przez graczy platformówek pod tytułem LittleBigPlanet.

Media Molecule kieruje się zasadą zatrudniania możliwie najmniejszej liczby pracowników przy jednoczesnym zachowaniu możliwości tworzenia gier wideo z segmentu AAA. Ponadto w siedzibie studia panuje przyjazna, wręcz rodzinna atmosfera, co w 2016 roku pochwalił sam Hideo Kojima.

Historia

Narodziny Little Big Planet

Korzenie Media Molecule sięgają 2005 roku. Alex Evans, Kareem Ettouney, Mark Healey oraz David Smith – byli pracownicy firmy Lionhead Studios – opracowali wówczas prototyp swojego nowego projektu, z którym udali się do firmy Sony Computer Entertainment (później przemianowanej na Sony Interactive Entertainment).

Craftworld, bo taką kodową nazwę nosiła owa gra, był platformówką 2D opartą na fizyce. Pomysł na grę spodobał się Philowi Harrisonowi, czyli ówczesnemu szefowi rozwoju w Sony Worldwide Studios (z czasem przemianowanego na PlayStation Studios). Japoński gigant zdecydował się nawiązać współpracę z brytyjskimi deweloperami i sfinansować pierwsze sześć miesięcy produkcji ich debiutanckiego dzieła.

W ten sposób w styczniu 2006 roku na branżowej mapie oficjalnie zagościło Media Molecule, którego siedziba mieściła się w Guildford. Prace nad projektem najwyraźniej szły w dobrym kierunku, bo już w czerwcu ogłoszono, że pierwsza produkcja młodego studia trafi wyłącznie na konsolę PlayStation 3. W sierpniu natomiast przedstawiciele Media Molecule spotkali się z oficjelami z Sony, by pokazać im pierwsze poważne efekty swojej pracy. Harrison później opisywał to spotkanie jako najlepsze, w jakim kiedykolwiek brał udział. Tym, co zrobiło na nim szczególne wrażenie, miało być przygotowanie przez deweloperów interaktywnej prezentacji swojego dzieła, co według niego miało udowadniać ich chęć do innowacji i rzucania wyzwań konwencjom.

Gra LittleBigPlanet, bo ostatecznie tak zatytułowano ów projekt, doczekała się oficjalnej zapowiedzi w marcu 2007, podczas Game Developers Conference. Mowa o platformówce, w której rolę pierwszoplanową odgrywała zawartość tworzona przez społeczność, z sympatycznym głównym bohaterem – Sackboyem – w roli głównej. Produkcja zadebiutowała jesienią 2008 roku na PlayStation 3 i odniosła wielki sukces artystyczny oraz komercyjny. Na początku 2009 roku ogłoszono, że jej specjalna wersja, opracowana we współpracy z SCE Cambridge Studio, trafi na konsolę PlayStation Portable. Przenośna pozycja zadebiutowała w listopadzie i powtórzyła sukces pierwowzoru.

Współpraca Sony Computer Entertainment i Media Molecule układała się na tyle pomyślnie, że w marcu 2010 roku japoński gigant zdecydował się przejąć brytyjski zespół. W maju 2010 roku doczekaliśmy się zapowiedzi gry LittleBigPlanet 2 na PlayStation 3, która zadebiutowała w styczniu 2011 roku i, jak można było się spodziewać, również odniosła sukces artystyczny oraz komercyjny. W czerwcu natomiast dowiedzieliśmy się o kolejnej przenośnej wersji pierwszej części serii, przygotowywanej przez Double Eleven, Tarsier Studios oraz XDev Studio Europe (aczkolwiek pod okiem Media Molecule) z myślą o konsoli PlayStation Vita.

Sny i poszukiwanie nowej drogi

W 2011 roku studio Media Molecule ogłosiło, że choć nadal będzie czuwać nad produkcją kolejnych gier spod szyldu LittleBigPlanet, zamierza skoncentrować się na innych projektach. W maju zespół przystąpił do pracy nad Tearaway, czyli platformówką 3D, którą oficjalnie zapowiedziano w sierpniu 2012 roku. Tytuł trafił na konsolę PlayStation Vita w listopadzie 2013 roku, natomiast po dwóch latach na PlayStation 4 pojawiła się jego odświeżona wersja, zatytułowana Tearaway Unfolded (przygotowana przez Media Molecule we współpracy z ekipą Tarsier Studios).

Przez kolejne lata Media Molecule było obecne przy powstawaniu kolejnych pozycji spod szyldu LittleBigPlanet, jak Sackboy’s Prehistoric Moves (2010), LittleBigPlanet Karting (2012) oraz LittleBigPlanet 3. Niemniej, nowym oczkiem w głowie zespołu stało się Dreams, czyli swoisty kreator gier, zapowiedziany podczas targów E3 2015. W kwietniu 2019 roku produkcja trafiła do wczesnego dostępu na PlayStation 4, z kolei w 2020 roku do sprzedaży trafiła jej pełna wersja. Dreams było niebywale ambitnym przedsięwzięciem, a tworzone w nim projekty graczy robiły wrażenie. Niestety w parze z jego sukcesem artystycznym nie szedł sukces komercyjny, toteż projekt miał dość szybko zakończyć swój żywot.

W sierpniu 2020 roku szeregi Media Molecule opuścił Alex Evans, który znalazł zatrudnienie w firmie Nvidia. W styczniu 2023 z zespołu odszedł Kareem Ettouney. W kwietniu natomiast ogłoszono, że wsparcie dla Dreams dobiegnie końca we wrześniu 2023 roku; niedługo później obwieszczono, że z Media Molecule pożegnał się Mark Healey.

W październiku 2023 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi przez studio Media Molecule miała przejść fala zwolnień; w jej wyniku pracę miało stracić od 15 do 20 procent zatrudnionych w nim osób. Zespół szybko odniósł się do tych rewelacji i potwierdził, że faktycznie miały w nim miejsce zwolnienia, jednak nie podał przy tym żadnych oficjalnych liczb. Jednocześnie firma zapewniła, że udzieli zwolnionym pracownikom najlepszego możliwego wsparcia.


Wydawcy gier Media Molecule

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Media Molecule:


Sony Interactive Entertainment