Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

OVERKILL Software

Firma producent

Szwedzkie studio deweloperskie z siedzibą w Sztokholmie, które od 2012 roku należy do firmy Starbreeze. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste i konsole, a światową sławę przyniosła mu seria PayDay.

Historia

Kiedy studio GRIN zostało zamknięte, jego założyciele, czyli bracia Bo oraz Ulf Anderssonowie, postanowili rozpocząć wszystko od nowa. W 2009 roku zarejestrowali kolejną firmę, której oficjalna nazwa brzmiała SLG Everscreen AB; niemniej, deweloperzy od początku występowali jako OVERKILL Software. Zespół szybko zaczął się rozrastać, dzięki czemu jego debiutanckie dzieło trafiło do sprzedaży niecałe dwa lata później.

Kryminaliści…

Pierwszą grą stworzoną przez OVERKILL Software było PayDay: The Heist, czyli FPS ukierunkowany na multiplayerową zabawę, w którym gracze wcielali się w przestępców napadających na banki. Pozycja odniosła sukces tak na komputerach osobistych, jak i na PlayStation 3, dzięki czemu po wydaniu dodatku Wolfpack w 2012 roku jej autorzy mogli rozpocząć pracę nad kontynuacją.

Nim jednak PayDay 2 trafiło do sprzedaży, OVERKILL Software zostało kupione przez szwedzkie Starbreeze, a nową siedzibą tej ekipy stały się biura jej firmy-matki. Nie wpłynęło to negatywnie na proces produkcji kontynuacji pierwszego hitu w portfolio studia, która pojawiła się na pecetach, PlayStation 3 oraz Xboksie 360 w sierpniu 2013 roku. Niemal dwa lata później, bo w czerwcu 2015 roku, tytuł trafił natomiast na PlayStation 4 oraz Xboksa One, z kolei w lutym 2018 roku pojawił się również na konsoli Nintendo Switch.

W międzyczasie ze studia zaczęły odchodzić kolejne osoby. W 2014 roku jego szeregi opuścił David Goldfarb (który wcześniej pracował jako główny projektant gier Battlefield 3 oraz Battlefield: Bad Company 2), z kolei w maju 2015 roku odszedł Ulf Andersson; w sierpniu tego samego roku współpracę z firmą zakończył natomiast dźwiękowiec – Simon Viklund.

…i (nie tylko) żywe trupy

Mimo wszystko studio wciąż spokojnie pracowało nad następnymi dziełami. W sierpniu 2014 roku zespół obwieścił, że opracuje kooperacyjnego FPS-a osadzonego w uniwersum The Walking Dead, zatytułowanego OVERKILL’s The Walking Dead. Luty 2017 roku przyniósł natomiast wiadomość, że studio rozpoczęło przygotowania do stworzenia trzeciej odsłony cyklu PayDay (warto zaznaczyć, że od maja 2016 roku prawami do marki dysponowało Starbreeze Studios). Ostatnim z zapowiedzianych projektów był natomiast Storm, czyli multiplayerowa strzelanka science fiction.

Na tym nie koniec, gdyż przestępczy cykl miał się doczekać również mobilnej odsłony zatytułowanej PayDay: Crime War – jej stworzenie wzięła na siebie jednak firma Cmune, podczas gdy ojcowie marki pełnili jedynie rolę nadzorczą.

Jako pierwsza do sprzedaży trafiła adaptacja komiksów The Walking Dead, której premiera na komputerach osobistych nastąpiła 6 listopada 2018 roku; 6 lutego roku 2019 pozycja pojawiła się na PlayStation 4 oraz Xboksie One.